Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Liker å underbygge det fundamentale med statistikk. Nå er det bearish, thats it.

2 Likes

Hvorfor er det bearish først nå når tallene legges frem?

1 Like

Mente at det var bearish før det, snakket om perioden vi er i på litt lengre sikt.

Ja, det er jeg med på. Hva tror du skjer når man ikke lenger tror at tallene kan bli verre?

1 Like

Tror det vil være en god stund til sentimentelt snur. Nå står dårlige nyheter på rekke og rad en god stund videre, en del nyheter som enda ikke er absorbert av markedet. Så forventer et betydelig fall i månedene framover, 20-30 %. Ut i fra det enorme alvoret og omfanget av krisen så ligger indeksene for høyt oppe. Selvsagt min spådom. Jeg respekterer at du tror noe annet🙂

3 Likes

USA’s politikk kan bety at økonomien i USA kollapser. Hva betyr det for oss?

1 Like

Ja, men når alle vet at disse nyhetene kommer kan man vel begynne å snakke om hva som er priset inn i markedet og ikke. Har ikke noe spådom når det kommer til børsene (selv om jeg tror vi har sett bunnen og vi ikke skal noe dypere enn den low som er satt). Så lenge de handles over visse nivåer er det bra og hvis disse nivåene brytes er det ikke så bra.

Bare sunt at man ser ulikt på det.

2 Likes

Hvis den avsluttende bevegelsen ned som alle har ventet på kommer nå, så er det nå man bør se etter de aksjene som faller på lavt volum og som viser høy relativ styrke. Disse vil trolig outperforme indeks og andre aksjer fremover.

1 Like

Uden at sige for meget, så var det vel forventet, at markederne ville vente på ét eller andet tidspunkt og teknisk, har der været rigeligt med signaler. Spørgsmålet er om det alene er baseret på tekniske signaler, eller FED har reduceret (muligvis stoppet) med deres manipulation af det amerikanske marked?

BAC ned med 6,25% så langt (tipper test af 20,00 denne uge) osv.

2 Likes

Chen er en jeg liker og han er dyktig. Vokste opp her jeg bor og har en bror som heter Harald, foreldrene drev Kina restaurant Chang Ching house hvor begge brødrene måtte jobbe fra de var små :slightly_smiling_face: Anywho, forklarer enkelt hvorfor kanskje børsen utvikler seg som den gjør og at det er en grunn til det.

5 Likes

https://finance.yahoo.com/news/china-central-bank-run-simulations-113006027.html

(Bloomberg) – China’s central bank has given the green light for some commercial lenders to run trials of its digital currency, according to people familiar with the matter, bringing it a step closer to becoming the world’s first major monetary authority to issue its own digital tender.

State-owned Chinese banks are conducting internal, hypothetical-use tests of a People’s Bank of China digital currency as if it were being used in Suzhou, Xiong’an, Chengdu and Shenzhen, the people said, asking not to be named as they’re not authorized to speak on the topic.

De digitale pengene vi nå bruker er kun tall på datamaskiner, med heldigitale penger kan pengene kodes. Blir litt som overgangen fra FM til DAB.
Staten får full kontroll over alle pengene som utstedes. Pengene kan kodes til visse ønskede formål og manipuleres på måter folk ikke har begynt å tenke på. Med et slikt system har staten ballegrep på alle innbyggere. Personer og organisasjoner kan skrus av og på som en lysbryter om man skulle bli til besvær og masseovervåkning blir dagligdags.

Trenger sentralbanken inflasjon? Vel da har du plutselig 14 dager på deg til å bruke pengene før de er borte! :stuck_out_tongue:

2 Likes

U.S. Economic Data Show Deep Hit in March, Collapse in April [“https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-15/u-s-retail-sales-plunged-by-record-8-7-in-march-amid-pandemic”]

1 Like

“When you shut an economy down, you’re basically turning the lights off. So aside from grocery stores and whatever they can get online, there’s really not much going on out there,” said Joshua Shapiro, chief U.S. economist at Maria Fiorini Ramirez Inc. “At some stage when the economy starts to reopen you’re going to get a bounce, but the bounce is not going to come anywhere close to replacing what was lost for a long, long time.”

Så, noen som har lyst til å si sin mening om den kommentaren?

Jeg tenker at det gir mening, man har jo vaner og når de blir brutt, så tar det tid å plukke dem opp igjen. Også er det mange som får dårligere betalt en periode nå. Disse vil ha gjeld som er vanskelig å betjene, så villigheten eller muligheten til å ta opp mer er begrenset.

I en slik sur makrosituasjon, går det an å finne noen skikkelige vinnere? Svaret mitt er ja, det er det. Først og fremst fordi det er endel markeder med duopoler eller lignende. Hvis en av disse faller fra, så gjør det situasjonen lettere for den som overlever.

2 Likes

Hovedproblemet er at dette er ikke over om en uke eller to, men kommer trolig til å dukke opp i flere bølger og på flere steder på forskjellig tidspunkt. Ingen som vet hvor lenge dette vil pågå.

3 Likes

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-15/virus-rescue-fund-depleted-leaving-small-u-s-firms-shut-out

1 Like

Er så overkant mye bearish i nyhetsbildet nå at jeg ikke skjønner folk som kjøper :upside_down_face:

3 Likes

Du ser ingen vinnere i dagens markedet ? jeg kjøper ikke mye nå, men jeg sitter :smiley:

2 Likes

Jeg tenker det kommer an på hvilken horisont man har, jeg sitter jo trofast med Nano som jeg har gjort siden 2016, men det er fordi jeg tror de vil lykkes og komme i mål til slutt. Den ligger liksom i skuffen og jeg tenker ikke så mye på de aksjene. Når det gjelder øvrige aksjer tror jeg absolutt det er vinnere der ute om man har +1 års horisont. Jeg har bare ikke det selv :slight_smile:

2 Likes

Det har steget på synkende volum den siste tiden og siden SP500 nådde 2200 har volum sunket gradvis som gjør at bear flagget på daglig chart kan bryte ned enten imåren eller mandag… for mine bjørner sin del håper eg at eg har vertfall litt rett :upside_down_face:

2 Likes

Tror på en litt sidelengs trading range ala 2018/19(OSEBX), vi er kanskje nært toppen av den nå?. Så tatt en posisjon på ting jeg tror går bra / evt har evnen til å styre igjennom stormen slik at selskapet kan prises til mindre rabatt på NAV.

Sitter veldig tungt i “Hjemmekontor service” /software og gaming. Så en del Aker asa, men den er veldig langsiktig. + Orkla = Pensjonssparing.

2 Likes