Kan ligge short selv om man tror det har bunnet Mye motstand her oppe mellom 2835-2886 i Sp500 feks. Leter selv short akkurat nå.
Ja ikke sant, man trenger faktisk ikke vedde på mer enn at det skal gå ned fra det nivået man kjøper på
Gull opp 1,4 % Dax opp 0,3 % Olja ned 10% Norge ned 0,7% USA opp 3 % who’s lying?
Alt han sier er vel at en retest av bunn burde skje rent teknisk og sannsynlig, men at sentimentet virker å ha snudd. Jeg ønsker å se mer av at sentimentet snur før jeg øker shorten min. Flere artikler av typen “bunnen er nådd” i Finansavisen er en grei indikator (ref. NAS artikkelen i E24 nå om retail som kjøper).
Redistribueringen av pengene våres godt forklart:
The so-called Cantillon effect describes the uneven expansion of the amount of money. If a central bank pumps more money into the economy, the resulting increase in prices does not happen evenly. The Austrian economist Friedrich August von Hayek compared this monetary expansion with honey. If you pour honey into a cup, it won’t spread out evenly. It will clump in the middle of the cup first before spreading out.
Same with money: in case of a monetary expansion, the ones who profit from it are the ones who are close to the money. “Close to the money” in this case means everyone who can access the money right at the beginning, i.e. big companies, banks, etc. They get loans and make investments. Prices then start to rise even though the rest of the population has not received any of the new money yet. This part of the population usually is not the one with too much money. Nonetheless, they have to pay the higher prices even though they have not profited from the increase in money at all. And they will never profit from it in the same way as the ones who received the money first. The result is a redistribution from the poor to the rich.
Central banks which try to control the amount of money in the economy are the reason for this redistribution of money. Even John Maynard Keynes who was in no way opposed to government intervention and central banks accepted the Cantillon effect as a valid problem.
1: Disney er ned ca 28% i år.
2: Aksjen falt på nyheten, for to dager siden, om at de permitterte ansatte men lot dem beholde frynsegoder (som helseforsikring).
3: Fallet stoppet i går, på nyheten om at CEO de siste 15 år, Iger, ikke trekker seg som annonsert i februar men skal lede selskapet gjennom krisen.
4: Aksjen er opp i dag, mindre enn indeks, uten spesielle nyheter. Ganske svakt totalt for en av verdens sterkeste merkevarer, men de er rammet hardt av epidemien.
5: US Travel Association, hvor Disney er medlem, har bedt om bailout. Om man skal gi støtte til hoteller og restaurantbransjen i det hele tatt er selvsagt diskutabelt. Vi har jo hatt en haug med artikler fra høyfjellshoteller i Norge i det siste, og mange vil jo bare si at de ikke fortjener noe støtte og bør gå konkurs. Dette skjedde for en god stund siden og er ikke noen nyhet siste par dagene eller timene. Så det er ikke noe som har betydning for dagens kursutvikling så vidt jeg kan forstå.
6: Disney har selv tatt opp lån selv på $11 milliarder for å komme seg gjennom krisen. Får anta at det har noe med at selskapet har falt såpass mye ned fra toppen som det har gjort.
7: Disney har en market cap på ca $192 milliarder. Ned fra $273. Jeg ville ikke sagt at aksjonærer har blitt belønnet når selskapet har falt med ca $80 milliarder i verdi, eller nært 30%.
Man bør være forsiktig med å ta disse meldingene fra folk som NorthmanTrader for god fisk. Dette er fanservice for permabearfansen deres, og ikke seriøse analyser. Mannen vet selvsagt bedre, han bare slenger ut disse meldingene for å tekkes følgerne sine.
Haha Northman blokka meg da jeg retweeta en fyr som skrev noe som “Ive been following this mans advice for years, and Im now homeless”
Jeg er ikke uenig, men ser humoren i situasjonen akkurat i dag. På lang sikt er jo Disney meget bra, spesielt med veldig god traction for strømmetjenestene.
Det ser ikke veldig sprekt ut.
Blir Norge likestilt med Litauen i fremtiden?
Holdt på å le meg i hel når jeg så selvgodheten mens han viste videoen sin:
(ca. 0.35 sekunder inn)
Detaljhandelen ned 8,7 % i US i mars, største fallet noensinne.
Ja, det var jo totalt uforventet at handelen skulle være ned mye. Er det i det hele tatt overraskende for noen at vi har dårlige tall over hele linjen?
Er det galt å oppgi statistikk? Synes det er fint når folk gir meg opplysninger jeg.
Hehe, ikke noe direkte svar til deg. Ser folk blåser disse tallene opp i nyheter osv.
Hadde det vært +8,7 % så hadde vel ikke du akkurat holdt kjeft😆
Deler statistikk jeg også, det kan du se i den andre makro-tråden +8,7 hadde vært overraskende og grunn til å reagere, ingen hadde forventet det gitt situasjonen. Jeg deler mest i insiderchatten, da denne og andre tråder i større og større grad dreier seg om å ha rett og rakke ned på andre.