Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Innholdsrik uke. Inflasjonen i eu kom inn som ventet, kanskje verdt å merke seg at siste 9 mnd er inflasjonen svært lav, så vidt den er positiv, mens det var svært høy 9-12 mnd siden, som drar den opp til 2,8.
image

1 Like

Veldig bra tall fra caterpillar, en viktig temperaturmåler på den globale anleggsbransjen, samt en av børsens store compound-aksjer. Kursen var allerede i ath, men dundrer videre.

2 Likes

Inkasso er gudskjelov en sektor jeg har holdt meg unna. De gjør det dårlig i gode tider og dårlig i dårlige tider. Intrum er ned nye ca 15% i dag og er nå lavere enn bunnivået under finanskrisen i 2008… axactor måtte betale nibor 3 mmd + 8,5 i høst.

Edit ned 20%

6 Likes

Glem AI, det nye buzzordet er layoffs. Omtrent hver eneste q1 rapport fra de store selskapene, fra ups til Microsoft og Amazon, nevner reduksjon i antall ansatte som driver for økt lønnsomhet i 2024. Dette er den naturlige konsekvensen av nettopp AI kan man kanskje si.

3 av 4 selskaper i denne undersøkelsen ønsker å automatisere prosesser som permanent reduserer behovet for antall ansatte. Knapphet på arbeidskraft, høy lønnsøkning blant lavtlønnede fungerer dermed som driver for innovasjon og økt produktivitet.

Labor Shortage Forces 75% of Businesses Towards Automation

4 Likes

Ny bil er ikke noe man kjøper seg i utide. Verdens største og beste bilfabrikant Toyota banker estimatene og justerer opp guiding for deres regnskapsår som slutter i mars 2024 med 9 % for resultat. Antall biler solgt opp 11 %, 28% vekst i nord amerika. Langt bedre marginer enn tesla. Toyota får litt ekstra drahjelp av svak yen og særs dyktig ledelse, ellers var 2023 også et bra år for bilbransjen generelt.

2 Likes

Har de sagt noe om salget i januar?

Ikke januar spesifikt, bare deres q4 2023 (jan-mars 2024). 9,45 mill biler, opp fra 8,8 forrige år, men hadde tidligere guidet 9,6 mill for 2023.

De er involvert i en jukseskandale med datterselskapet daihatsu som vil bremse salget fra denneenheten, men det blir litt selskapsspesifikt. .

1 Like

Jeg synes Toyota har noen ideer som jeg liker, under er eksempel, en bensin multi purpose pick up, til godt under halv pris av tilsvarende klasser. Ok den er strippa ned, men også færre ting som kan gå i stykker. Foreløpig bare produsert og til salgs i Thailand

https://www.roadandtrack.com/news/a46190480/toyota-13000-pickup-hilux-champ/

Jeg tenker at med Toyotas produksjonsteknologi kan man produsere en bil med 1995 features, til halv utsalgspris av andre biler, som går en million kilometer med slitasjedeler som er billig, alltid tilgjengelig og man enkelt kan skifte selv, hvis man må.

Det er bil jeg kunne tenke meg.

8 Likes

Så her om dagen at både Ford og GM kutter kraftig på EV satsingen sin.

Sliter kraftig med salget, store tap. Bilene blir for dyre for den jevne amerikaner. Dem foretrekker bensin/diesel.

Litt “over the top” video. Men litt info.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-05/battery-fire-fears-are-slowing-korea-s-switch-to-electric-cars

Kanskje en avsporing, Kanskje ikke, musk mener hybrid er en overgangsfase, her er mr toyoda uenig. De aller fleste kjøreturer er helt eller nesten innen rekkevidde for en ladbar hybrid, samtidig trenger man ikke store, tunge dyre batterier. Uansett, Toyota treffer markedet bra. Får mye valutahjelp nå, sånn sett er tallene kanskje misvisende som generell indikator . Men dog mer representativ enn “motvind i ev-segmentet”.

4 Likes

5000 i dag, noen som vedder i mot?

2 Likes

Før måneden er omme: ja. I dag: nei.

Jeg har ikke conviction nok til å sette penger på noe dag-til-dag. Du får smykke deg med “hva var det jeg sa” og generell bedrevitenhet om du får rett.

2 Likes

4999,89 Arghh@#$%^& ser ut som tiny horse trekker det lengste strået.

Å sette penger på om indeksen skal hit eller dit er egentlig ikke mitt spill heller, men jeg liker å følge med på en del drivere i økonomien som jeg forholder meg til. En av disse er ulike varianter av anti-offshoring. On-shoring, near-shoring og “friend-shoring”. I seg selv en inflasjonsdrivende prosess, men også en driver for økt konkurranseevne gjennom innovasjon og automatisering i et høykostsamfunn.

So long china?

For første gang siden 2002 importerer usa mer
fra Mexico enn fra Kina. Importen fra Kina har falt med 20 % siste år(!).

Samtidig som importen fra Kina går ned går produktiviten markant opp i usa.

"
. The Bureau of Labor Statistics reports that output per hour – the key measure of labor productivity – increased by 3.2% in the last three months of 2023. This is down from a remarkably strong annualized 4.9% in the third quarter of 2023 and a still strong 3.6% in the second quarter of last year"

Og teknologi spiller , ikke overraskende, en sentral rolle (jobb smartere, ikke hardere)

“Examples are more widespread use of artificial intelligence (AI), greater cloud computing power and breakthroughs in biomedical research to name just some recent technological advances.”

3 Likes

Ikke rart ting går litt tregere i Kina…

Da er jo også spørsmålet om dette er bull for USA egentlig.

Nedgang i Kina har jo egentlig vært ensbetydende med nedgang i verdenøkonomien. Men vil jo tro at mangen fikk seg en tankevekker når covid smalt til og alt fra Kina gikk i stå.

USA har jo også uttalt at dem vil gjøre seg mindre avhengig av import fra Kina…

Så hva har skjedd med supplykjeder og produksjon post-covid? Utifra hva jeg ser av videor som dukker opp på youtube er det totalt krise enkelte steder i Kina nå. Hele produksjonsdistrikt ligger øde og forlatt.

“Alle” venter på et større fall i USA, som lar vente på seg. Samtidig stuper det Kinesiske markedet.

1 Like

Ja, noen sliter med inflasjon, andre med deflasjon…

Altså, USA er Kina sin største eksportmottaker. At de har kuttet eksporten med 20%(!?!?!) er enormt.

Litt gamle tall dette, men poenget blir stående.

ref: China trade balance, exports, imports by country 2021 | WITS Data

2 Likes

S&P5000 ny ath intradag 5000,40.

Mens Kina fortsetter trenden med største fall i cpi siden 2009.

https://www.reuters.com/world/china/chinas-consumer-prices-suffer-steepest-fall-since-2009-deflation-risks-stalk-2024-02-08/

I Norge virker markedet overrasket over at det fremdeles bygges og planlegges . De har vel lest for mange aviser og for få rapporter . Både vei og multi markant oppgang etter q4-rapportene.

1 Like

Nå mangler vi bare 80-90 punkter på Nasdaq,så er alle de tre store indeksene på ath. Det går unna.
Syns ikke jeg ser den samme entusiasmen på ose,men det kan jo komme. De som leverer går,og vise versa. Mulig det er helt likt i US bare at de tunge leverer kruttsterkt og veier tungt i indeks. Meta og Amazon bla. Kikket litt på nvidia også og kan forstå oppgangen med den enorme veksten på topp og bunn.

1 Like