Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Halvledere, that’s a big dollar, (1) stort men USAs markedsandel har sunket fra 40 % på 90-tallet til 10 % nå. Med den voldsomme utviklingen innen digitalisering og AI er dette nå et sikkerhetspolitisk anliggende på linje med eneegisikkerhet, ikke bare et logistikkproblem med covid i Kina etc.

Biden chips and science act sender , store investeringer for onshoring av forskning og produksjon i halvlederindustrien. “The goal of the law is to dramatically boost U.S. production of semiconductor chips — the tiny electronic devices found in everything from cars to cell phones to military weapons. The vast majority of chips currently are made in Asia.”
(2)

Dette vil igjen legge et stort press på arbeidsmarkedet, noen ser for seg en mangel på 1 million kvalifiserte arbeidere i 2030 og mangelen på arbeidskraft er den største bremsen i bidens chips act allerede i dag.
(3)
Denne mangelen kan best løses med immigrasjon, men dette er politisk betent og de har et merkelig lotterisystem som ikke siler ut de best kvalifiserte. Immigrasjon av arbeidsføre mennesker har vært en av usa store suksessfaktorer og har lenge bidratt til å holde befolkningspyramiden til usa mer bærekraftig enn mange andre utviklede økonomier (japan etc)

(1) https://www.nasdaq.com/articles/semiconductors-could-be-a-$1-trillion-opportunity-by-2030-3-stocks-you-can-buy-to-take

(2)

(3)

2 Likes

Børslokomotivene på ose er nok i feil bransje akkurat nå, men det er som du vel sier mer syklisk blant tungvekterne på indeksen. Mye som har gjort det veldig bra på ose også, Kongsberg gruppen, bilfrakt ikke minst, protector ++. De fantastiske 7 stjeler ikke showet bare i USA men i hele verden. Når du har en plattform på internet slik f eks Amazon har er det nesten ingen vits å satse på at de nest største skal “tette gapet”. Det er mange gode grunner til å vedde på at USA er overmoden for en reality check og en korreksjon , men i det lange løp vil slike selskaper som regel reise seg desto lenger opp igjen. Amazon var ned 90 % under dot com boblen. Likevel, 1 000 dollar investert i 1997 ville ha blitt over 2 mill usd i dag ( 200 000 % avkastning). Så å finne gode selskaper er viktigere enn å spå korreksjoner, synes jeg. Det er alltid mørke skyer i horisonten. Er det ingen mørke skyer i sikte, da har man i hvert fall kjøpt på topp.

2 Likes

Siden det nevnes dot com boblen her kan det være greit å huske på et par ting. Husker dessverre denne perioden ganske godt siden jeg tapte masse. På topplisten i 1999 av mest verdifulle selskaper i verden var blant annet Cisco og Intel på topp 6 listen. Var veeeeldig mange som påsto deres posisjon i markedet nærmest var urokkelig og at de ville være de store vinnerene fremover også. Begge deres Market Cap er lavere 25 år senere…På topp 10 listen fra 1999 er det svært få som er like mye verdt 25 år senere. Har vært delt ut noe utbytter underveis, men det ville vært elendige investeringer uansett. Det hederlige
unntaket på listen er Microsoft.

Så det å spå at Magnificent 7(allerede blitt til Magnificent 6 ifølge mange) blir til Magnificent 2 om 10-15 år vil ikke være overraskende i det hele tatt.

5 Likes

Absolutt! P/s på nvidia er vel nå omtrent samme som Cisco peaket på, 38-40…

2 Likes

Nvidia blir nevnt. Vil bare si at eps gikk 50% opp fra q2 til q3. Den endte på 3,71 i q3 opp over 1000% fra q3-22. Her mener jeg det ikke er merkelig at denne trader på 700 dollar. La oss si runrate 12 mnd eps er 40 dollar i q3-24. Det vil vel ikke være overraskende. Umulig for meg å spå noe om.
Jeg bare skjønner veldig godt at den går hardt opp og den er ikke en boble hvis de fortsetter å levere eps vekst i nærheten av det den gjør nå.

2 Likes

Nvidia er et syklisk selskap, det kan være greit å huske på. Og de er nå inne i en super syklus. Aksjen kan sikkert gå til $1000, men er like sikker på at den vil få en stor nedtur igjen. Når det skjer er veldig vanskelig å spå.
Microsoft, Meta, Amazon og Google utvikler alle sine egne AI-chips nå. Dette selvfølgelig fordi det både er kostbart og risikabelt å være avhengig av en leverandør. I tillegg får de designet chip’en slik at den passer perfekt for deres behov. Bare Microsoft og Meta sto
for hele 25% Nvidias salg siste par
kvartaler.
Og så har vel Nvidia frist frem til midten av mars(tror jeg det var) med å svare SEC på hvorfor de har sprøytet en haug av penger inn i enkelte selskaper med formål om at de kjøper chips tilbake av
Nvidia. Mulig dette er storm I vannglass, men vi hadde lignende tilfeller rett før dot com sprakk.
Jeg synes Nvidia er et fantastisk bra selskap, men jeg kjøper ikke aksjen til $720. Men det har med mine personlige investerings strategier å gjøre.

3 Likes

Gjorde et lite søk på finn nett nå, bare for å sjekke status i arbeidsmarkedet innen mitt fagfelt som er automasjon.
April i fjor gjorde jeg samme søket : Fikk da opp 403 stillinger på 173 annonser.
Søk idag: 716 stillinger på 223 annonser.

75% økning i etterspørsel på personell innen automasjonsfagfeltet på under 1 år. Da er det alt fra prosjektledere, ingeniører, teknikkere osv.

6 Likes

NAVs statistikk over helt ledige i Januar blant de med høyere utdanning er 1.2% (for inntil 4 år) og 1.1% (for over 4 år høyere utdanning). Blant kompetent arbeidskraft er det i prinsipp ikke ledighet enda, innen automasjon tipper jeg realiteten er at det er arbeidskraft vi mangler, ikke jobber.

NB! Dette er ikke tallene for ingeniører, dette er tallene for alle med høyere utdanning og inkluderer altså faggrupper som ikke vanligvis får jobber kastet etter dem.

3 Likes

Ikke vært mer bull på to år | Finansavisen

Dagens undersøkelse fra Bank of America viser en optimisme blant globale investorer vi ikke har sett på to år, melder Reuters. De forventer ikke lenger en resesjon, og har tillit til økonomiens underliggende styrker.

Forvaltere med en samlet formue på 568 milliarder dollar reduserte kontantbeholdningen fra 4,8 prosent til 4,2 prosent og økte allokeringen til globale aksjer til det høyeste nivået på to år, viser rapporten.

Dette er første gang siden april 2022 at forvaltere har droppet sine antakelser om resesjon.

65 prosent spår en myk landing for økonomien, og 11 prosent (ned fra 65 prosent) tror på en hard landing.

5 Likes

0,4 % MoM på core inflasjon, mao alt for tidlig med rentekutt.

1 Like

Sb1m har en kjøpsanbefaling på kmc p (8,5), i analysen tar de med en makro-/indeksbetraktning som går på at en inngang i eiendomsindeksen vil slå hovedindeksen i perioden etter en rentetopp. Aller helst skal man inn 50 dager før siste renteheving for å treffe planken. De har kun to rentetopper med i grunnlaget, så det kan man innvende er veldig tynt. Men ser man på Sverige, som har nok selskaper til at man kan snakke om en delindeks, fra bunnen i slutten av oktober har eiendomsindeksen gått over 30 % mens hovedindeksen har gått 15. Det jeg får en litt uggen følelse av denne gangen er hvordan det nærmest er opplest og vedtatt at vi får en serie med rentekutt i tiden fremover. Markedet forventer rentekutt i USA i juni med 80 % sannsynlighet nå, personlig synes jeg det virker lite sannsynlig.

3 Likes

Den amerikanske forbrukeren var ikke så gjenstridig lenger i januar, med et overraskende fall på 0,8% mot desember. En annen indikator man kan se på er differansen mellom cpi og pce. Core pce, som er den viktigste indikatoren for rentebeslutninger (mens cpi er viktig for bl a lønnsforhandlinger), ligger over tid ca 0,5 prosentpoeng under core cpi. Men hvis prisoppgang fører til adferdsendringer vil det slå ut på pce i større grad enn på cpi (forbrukeren skifter ut biff med kylling) og differansen vil øke. Goldman sachs var omtrent spot on da de tippet 0,38 % for core cpi MoM i januar 2024. For core pce har de et betraktelig lavere tall, 0,29%, som kan indikere adferdsendringer Hvis de får rett blir en 0,5% stolpe byttet ut med en 0,3% stolpe i core pce YoY-beregningen.

3 Likes

image

Synes dette også gjør kutt mindre sannsynlig, siste 3 mnd under ett viser en litt stigende tendens etter veldig lave MoM tall i høst.

1 Like

Problemet er at det er service-delen av PPI som stiger, og at man på et tidspunkt ikke får drahjelp nedover av fallende energipriser, fordi det måles år over år. Eksempelvis har jo energi-kompenten bidratt solide nedover ganske nylig (høst 2023 og frem til des-jan 23/24) fordi 1 år før, YoY var høst 2022 da prisen vokste mye. Når energi-komponenten som enn så lenge har vært en fradrag, snart blir et tillegg, igjen fordi ting måles YoY, så er PPI-trenden oppover, og sannsynligvis det samme med inflasjonen.

Da blir det fort slik:

1 Like

Ja, det er den viktigste delindikatoren også i kjerneinflasjonen, siden den er i stor grad lønnsdrevet. Og den drar snittet opp, mens varer stort sett trekker ned. Men det kommer litt an på hva man egentlig ønsker seg når problemet er lav arbeidsledighet etc. Det var mange rentekutt under finanskrisen også.

1 Like

Se der ja, selv Nikkei i ATH.

2 Likes

Og opp nesten 30 % fra q3 til q4… med eps 5,16 for kvartalet får den p/e ca 35 hvis man annualiserer dette kvartalet, eventuell ytterligere vekst vil da senke denne enda mer.

1 Like

image

Core pce MoM opp 0,4% som gir konsensustall YoY. Oppgangen er målt fra desembertall som er blitt revidert ned til 0,1 fra 0,2. Dermed er både 3mnd og 6 mnd annualisert på 2 %. Biler og bildeler drar ned mens “financial services and insurance” har en heftig oppgang på 1,3%. Kanskje årlige justeringer med i bildet her? Ser den var ganske høy forrige januar også, men ikke fullt så høy (0,8).

1 Like