Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Børsen kraftig opp til ny ath med moderat oljepris, skjønt de færreste av selskapene blir berørt av norsk inflasjon i første rekke, og ose har en dag å ta igjen etter fridag i går. Men en aksje som f eks olt, der inntekter er i stor grad basert på omsetning i detaljhandel og som har mye norsk gjeld er også i ath, på over 230 kr.

Interessant å se argumentasjonen rundt kjerneinflasjon;

image

For meg høres det ut som de sier at “man bør jo egentlig ta med at prisen på strøm ikke lenger stiger så mye”.

Og så glemmer de at strømprisfallet siste året er noe av det som virkelig har bidratt til at inflasjonen, og også kjerneinflasjonen har falt, fordi inflasjon og kjerneinflasjon er godt korrelert.

I april 2023 i Norge lå spot strømprisene på ca 1 krone, mens de nå ligger på 50 øre. Det er ingen som snakker om strømprisen nå, fordi strøm koster “det den burde”.

Men så til sakens kjerne; den drahjelpen nedover fallende strømpriser inflasjon, og kjerneinflasjon har hatt siste året er ganske sannsynlig at vil falle bort.

Skal vi få tilsvarende drahjelp nedover så må jo spot strømprisen over neste året falle til 25 øre.

Det tror jeg er lite sannsynlig, så med flat strømpris fremover blir den drahjelpen nå gradvis bort.

Og har noen av disse økonomene i det hele tatt tenkt tanken at strøm kan bli dyrere igjen…

Problemet nå er at at inflasjonen ikke er lavere enn den er pt, nå som drahjelp vil forsvinne.

Det samme problemet gjelder for øvrig inflasjonen i Europa;

3 Likes

Jeg har forklart sammenheng mellom 10 TIPS og kobber-prisen før:

Det bør ikke være noen tvil om at sammenhengen er logisk, nå mer enn noen gang, når man vet at kobber brukes til utbygging av “det grønne skiftet” og støtte til AI.

Da burde det være interessant at prisen på kobber er i ferd med å bryte ut, as we speak:

På 1 års basis ser det slik ut:

På lengere sikt ser det slik ut:

Det beste for Norge må vel være å holde renten på nåværende nivå lengre enn hva FED og gjengen gjør? For å styrke kronen.

Jeg tror også ida har få insentiver til å agere før fed nå. Når du sier "og gjengen ", så er det kanskje det som taler for at hun likevel kan våge, hvis “gjengen” er eu, uk og Sverige så er det mye som tyder på at de vil gjøre endringer før fed.

1 Like

At Sverige “går foran” med et rentekutt, er etter min vurdering uvesentlig.

Svenskene har hatt en reallønns-nedgang på over 15% fra starten av 2021 og frem til nå, sammenlignet med:

Norge: -0,4%
USA: -0,9%
EU: -3,7%
UK: -3,3%
Sverige: -15%

Jeg mener derfor at UK er en mer realistisk mal for hvor EU går. og ved sist korsvei, som var så nylig som i går så holdt de renta i ro:

Mao ord så har svenskene gjort seg fortjent til en rentenedgang, og har således blitt “rikelig belønnet”.
Jeg er sikker på at om alle nordmenn tok et pay cut på 15% i morgen så hadde også vi blitt “belønnet” med en “kvarting”. Tror faktisk vi skulle fått kvartingen om vi bare tok 10% lønnskutt også.

1 Like

Sverige er en av våre desidert viktigste handelspartnere og sek er med i kurven når ida vurderer kronens svekkelse, ingen som trodde England skulle gjøre noe med renta nå, men de signaliserer mulig kutt i sommer, mao før fed, som var det stamy tok opp.

1 Like

Det beste for oss må vel likevel være å senke renten som en av de aller siste? For å få skikk på kursen også som er en sterk faktor for vår importerte inflasjon.

Det kommer nok an på hvem du spør, man har alltid “the flip side of the coin”. Det vil alltid være en avveining mellom prisvekst og sysselsetting.

Dette er bare too funny. Dagen etter at jeg adresserer det dramatiske som har skjedd med svenske lønninger i perioden 2021 til 2023 kommer E24 med artikkel som utdyper mitt poeng. Jeg starter med å gjengi grafen fra E24-artikkelen:

Som sagt fra følgende artikkel i dagens E24

Ingressen er jo bare kostelig; “Sverige er et forbilde”

Jeg harselerte jo i går over faktumet i går, men det er tydelig at dette er en veldig villet og kanskje påkrevd utvikling, for økonom i Handelsbanken, Marius Gonsholy Hov sier følgende:

image

Mao det er slik at eksportbedriftenes konkurranseevne er førende, og dessuten:

Mulig jeg ikke forstår dette korrekt, men for meg høres det ut som den svake kronen er en villet utvikling, for å holde Norges konkurranse-evne intakt.

I så fall reiser det seg et stort spørsmål, hvorfor har Norges konkurranse-evne svekket seg siste 10 årene? Det er en utvikling som virker å være lik den i Sverige, bare at svenskene har hatt den i enda sterkere grad.

2 Likes

Good news is good news og bad news is good news, kan det virke som. Mange børser i ATH i Europa, f eks Norge, Sverige, dax Tyskland, ftse100 i England, stoxx 600 i europa og sikkert mange fler, mens sp500 mangler noen få poeng i usa. I Europa kommer det noen tegn på bedring i økonomien samtidig med sterke hint om rentekutt (samt kutt i sverige), mens usa er i den andre enden, lavere vekst i bnp , lavere lønnsvekst, etc gir håp om (kontrollert) nedkjøling av økonomien.

Biden kan ende opp som den som pøste på med penger for å løse problemer men som endte opp med å tape valget på grunn av den påfølgende inflasjonen.

2 Likes

Som altså viser at de to landene har samme endring siste ca 10 år. Sverige hadde en spesiell utvikling under covid, men så var veksten tilsvarende høyere i perioden før. Børsindeksen er opp ca 150 % i begge land, litt høyere i Sverige enn i Norge, og SEK står sterkere mot NOK nå enn den har gjort historisk.

1 Like

Det kommer jo an på hva motivasjonen for å følge med på “makro, indeks og valuta” er det, hvis man som jeg f eks er investert i svenske konsumaksjer er det ikke helt uvesentlig.

Brorparten av covid-forbruket ble vedtatt av den 116. kongressen under Trump.

Så hadde det vært interessant å se fasiten på hvilket statlig forbruk som har forårsaket inflasjon.

1 Like

Ja, men hvem som har skylden og hvem som får skylden i politikken er ikke alltid helt rettferdig. Biden pøser også på med penger på andre ting, reshoring av halvledere, vedlikehold av infrastruktur, og diverse støtteordninger for enkeltgrupper for å håndtere prisøkningen. Inflasjon virker å være et ganske hett tema det borte, følger ikke så mye med selv, - begge leire bruker jo penger de ikke har .

Q1 for Olav thon (kjøpesenter), og sagax (logistikkeiendom), viser begge positive verdiendringer for eiendommene. Begge disse selskapene er så bunnsolide at slike endringer ikke spiller rolle her, men for makro markerer dette et stemningsskifte fra tidligere kvartaler. Begge handles til tett under ath, skjønt sagax lå enda høyere i en bobleperiode etter covid.

Cpi kommer inn som ventet (fra et knippe utvalgte økonomer), likevel spretter indeksfutures opp og yield ned, kanskje på grunn av mer bad news is good news i form av retail sales, som var flatt, langt svakere enn ventet, og markant ned fra de glovarme mars-tallene.

1 Like

Skrev følgende om US CPI for 1 måned siden:

Og brukte følgende figur:

image

Skrev også at:

Hvis vi oppsummerer, så var jeg rimelig sikker på at CPI i april skulle synke fra 3,5%, og det gjorde den, den endte på 3,4%.
Jeg var også ganske sikker på at energi-komponenten skulle stige endel fra mars til april, det gjorde den også, den gikk fra 2,1% til 2,6%.
Jeg antok også at MoM i åpril skulle bli 0,3%, den endte på 0,312% om man skal være nøyaktig.
Jeg sa at shelter-kompoenten er utrolig seig og fort ender på 0,4% også i april, den endte på 0,4%, som ikke er en tøddel ned fra siste måneder, og er på 5,5% YoY.

Men det viktigste som det virker som mange misser, er at april var muligheten for å få et skikkelig bra tall, for mai kommer til å bli høyere, og juni, juli og august vil by på samme utfordringer.

Jeg mente at vi burde ned på 0,1% i MoM for april for å ha noe håp, vi endte på 0,3%…, inflasjonen er på vei oppover, (med mindre det blir et skikkelig kræsj da, folk stopper forbruket totalt, arbeidsledigheten skyter i været, osv)

Og tar man et lite dykk i dagens tall kan gi flere overraskelser senere, mer om det etterhvert.

3 Likes

Håp om hva da?

Håp om å være i nærheten av 2% inflasjon (og rentekutt) i løpet av 2024.
Tatt fra mine selv-kvalifiserte synsinger og beregninger.

Disclaimern er selvsagt om det blir et markedskræsj, for da forandrer alle parametere seg og kortene kastes opp i lufta.

1 Like