Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Enig i det, poenget var da heller ikke å vise til Sverige for å sannsynliggjøre rentekutt i USA. Hvis man sammenlikner A med B finner man både likheter og ulikheter, hvis ikke sammenlikner man A med A og det er helt uinteressant. Likheten her var at ingen av dem bruker cpi som inflasjonsmål, at differansen mellom deres cpi og deres inflasjonsmål er ganske betydelig for øyeblikket, og at for begge er ikke oppnådd inflasjon på 2 % et kriterium for rentekutt, så lenge de føler seg sikre på at inflasjonen er på vei mot målet deres og at et eventuelt rentekutt fortsatt vil virke restriktivt, slik rosk viser med et tydelig sitat fra powell. Det er absolutt ikke opplagt i USA nå at rentenivået vil være restriktivt (nok) og er interessant å følge med på.

1 Like

Bare for å ta det helt opplagte først; renta har blitt satt opp siden inflasjonenes for høy.

I Sverige, som i mange andre land, startet denne historien i 2021 med en stadig økende inflasjon.

Sverige har tatt grep, og for medel-svenson er resultat en reallønnsnedgang på 16% i perioden start 2021 og frem til nå.
Til sammenligning har USA og Norge i samme periode opplevd en reallønnsnedgang på under 1%, mens EU, og UK, har hatt en reallønnsnedgang på rett over 3%.

Som det ble nevnt så er arbeidsledigheten i Sverige over 9%, mens den er betydelig lavere i Norge, USA, UK og EU.

Det Sverige har til felles med oss andre er inflasjonsmål på 2%, og børser som går bra.

Der Sverige er forskjell, i tillegg til reallønnsnedgang og arbeidsledighet, er altså en rentenedsettelse.

Er Sverige et foregangsland fordi de har satt ned renta?

1 Like

Jeg tror jeg har forsøkt å forklare motivasjonen for å dra inn Sverige her et halvt dusin ganger nå, klarere enn i mitt forrige innlegg makter jeg ikke.

… og børsen i Stockholm er i ath kan man kanskje legge til, for dem som interesserer seg for sånt.

1 Like

Nei, de er et eksempel på at selv om inflasjonen fortsatt er for høy, så kan renten settes ned. Det blir for enkelt å kun sjekke: “er inflasjonen høyere enn 2%, sett renten opp eller la den være. Ellers sett den ned eller la den være”. :stuck_out_tongue:

Jepp, median prognose blant medlemmene i fomc er tre kutt og inflasjon på 2,6 i 2024, med range 2,4-3,0. Om det slår til er en annen historie. Samme med ecb, hinter sterkt om kutt i sommer men vil ikke nå inflasjonsmålet i 2024 ifølge egne prognoser.

1 Like

Råvarepriser er en leading indicator på CPI, så jeg er tipper vi får en CPI for mai i US på 3,6% eller høyere…, og viktigere at CPI for juni vil være høyere enn for mai. Opp fra 3,4% i april.

For å ta det opplagte; det betyr selvsagt noe for PCE når CPI og PCE er 2 sider av samme sak, inflasjon:

Jerome Powell har sagt at han ikke rører renta før han ser en tydelig trend.

1 Like

Jeg noterte meg bare at du konkluderte med at de var “milevis” unna inflasjonsmålet basert på cpi. Cpi for april kom inn som ventet, ørlite bedre enn ventet for mom, markedet responderte med lettelse, børsen opp til ath og rentene ned, mens du konkluderte med renteheving i juni forutsatt en nokså lik cpi for mai. Jeg ville ha stilt meg selv et par kontrollspørsmål når markedet reagerer så ulikt egne forventninger. Det er de samme folka som lager begge indikatorene, hva er vitsen da hvis det bare er snakk om “øretrilling”? Pce var 2,7 yoy for mars, cpi var 3,5, er det “ett fett” når fomc spår 2,4% for 2024? Det skal fryktelig mye til at trenden er ulik for de to målene, så så lenge trenden er opp så kan man glemme rentekutt

1 Like

Vi er i mai og sp500 nærmer seg allerede de aller mest optimistiske estimatene for 2024. Varierer fra 4100 til 5600. Stor variasjon, men når det gjelder eps er intervallet langt lavere, mao mye større uenighet om multiplene enn selskapenes resultat i 2024.

1 Like

Faktisk ikke så høy inflasjon i Tyskland som jeg først trodde det kunne bli for mai. April var jo 2,2%, og jeg tenkte at det kunne bli 2,5% eller t.o.m et hakk høyere.
CPI (harmonized) endte på konsensus som var opp 0,2% og 2,4%.

ECB sitt foretrukne inflasjonsmål HICP endte hakket over forventing, på 2,8% mot forventet 2,7%, opp fra 2,4% april.

HICP er for for ECB det PCE er for FED.

Når forventningene til rentekutt fra ECB i går var på 91%, så gjør nok ikke disse tallene særlig mye, eller nok til å rokke ved den beslutningen.

På fredag kommer totale tall for inflssjon i EU og konsensus på inflasjon der var på 2,7%, kanskje de ender på 2,8%. Tror vi må på 2,9% eller 3,0% for at det annonserte rentekuttet i juni skal droppes, samtidig er nok ikke ECB superkomfortabel, tror jeg, når deres styringsverktøy for Tyskland nå endte på 2,8% mot forventet 2,7%.
Men vi får vente tilfredse for endelig dom.

Så langt, litt bedre enn jeg trodde og litt dårligere enn markedet trodde.

https://www.reuters.com/markets/europe/german-inflation-rises-28-may-2024-05-29/

Bloomberg mener at det selvsagt er en liten utfordring for ECB når rentekuttet blir gjenomført til neste uke:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-29/german-inflation-edges-up-again-highlighting-ecb-s-challenge

image

Eurozone CPI (Y/Y) May P: 2.6% (exp 2.5%; prev 2.4%)

-CPI (M/M) May P: 0.2% (exp 0.2%; prev 0.6%)

-Core CPI (Y/Y) May P: 2.9% (exp 2.7%; prev 2.7%)

Verdt å merke seg at hovedårsaken til at EU-inflasjonen ikke kom inn høyere var en MoM inflasjon for energi kom inn på -1,2%, tilsvarende minus femten prosent YoY. Det er jo lave strømpriser i EU som bidrar og lenge har bidratt her, feks koster strøm i Spania i dag 3 øre kWh. Jeg tenker at «in the big picture» kan strømprisen neppe bidra så mye nedover på inflasjonen fremover, tvert i mot.
Samme historie for mat. Global matindex har bunner ut i våres, og snudd oppover.

Service derimot på 4,1%, og høyeste avlesing siden i fjor høst. Den er seig.

Tror likevel ECB setter ned renten, tross høyere inflasjon en ventet, de har lovet det, så markedet forventer det med 90%++ sannsynlighet, så de kan ikke gjøre annet.

Det som imidlertid blir spennende er å høre hvordan de adresserer inflssjonen som er på vei oppover.

EDIT:
Legger til data

2 Likes

image

Morsomt, E24 skriver at Prisveksyen er som forventet i mai

Men PCE som frigis nå er for april måned så det er egentlig «gammalt nytt», dvs CPI for april som er tygd og fordøyd.

Står riktignok at «saken oppdateres»….

EDIT:

Pokker skulle heller valgt screenshot…

Core pce mom på 0,2%, står det. Det var med et nødskrik, 0,249% var den på, men også det bra mot ventet. Yielden synker, indeksene opp og priset inn litt høyere sannsynlighet for kutt i september i markedet. Positivt at services roer seg, mens non-durable goods på den annen side øker endel.

1 Like

https://www.ft.com/content/8979b020-5c9f-40ca-aa28-53559bb8885c

1 Like

Det totale bilsalget for 2024 ser ut til å endte på mellom 105.000 og 110.00 biler, skriver Opplysningsrådet for Veitrafikken. Dette er vesentlig lavere enn i et normalår.

– I et normalår ligger nybilsalget rundt 150.000 biler, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne et så lavt nybilsalg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Det begynner å stramme til nå.

4 Likes