Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det fine er at det stort sett spiller liten rolle hvem som sitter med makta, det er de sorte svanene og overall makro som avgjør retningen.

Bush (2001 - 2009) var republikaner og de lærde hevder at når det er R som sitter med makta går børsene opp, det snur med D.
Fakta derimot, viser at dette er gammelt og meningsløst tankegods.

Og for de som frykter Trump så endte sist periode med en oppgang på 69 %, til tross for handelskrig og Covid.

This time it’s different?

Kanskje det, men det beror nok mest på ting som Trump ikke kan gjøre så mye med eller for, det er det større bildet som avgjør. Det er i alle fall mitt, og en del andres syn.

4 Likes

Som a propos til Observers post kan jeg jo dra fram denne gamle posten

4 Likes

Det er vanskelig å si med sikkerhet at den ene eller andre politikeren vil gi fremgang. Det er derimot lettere å være sikker på det motsatte (men børsen kan gå så det suser!). Men vi er i fullstendig ukjent farvann:

Elon Musk har kanskje/kanskje ikke tatt over krana som fordeler penger i USA (han som egentlig skal gjøre det sa opp i protest), og Elon sin forståelse av økonomien er denne:

Det er definitivt annerledes denne gangen.

1 Like

Jeg får skikkelig vondt i hodet av å prøve å skjønne hvordan masse ellers oppegående mennesker kan hylle denne fjotten av en posør. Snakker om å ha en ukvalifisert mening om absolutt alt mellom himmel og jord, og deretter grave seg dypt ned i skyttergraven når han blir utfordret på sin ignoranse.

3 Likes

Vi har et ordtak fra tiden før den kristne virkeligsforståelsen fikk plass i hjernene våre:

“Å stille seg lagelig til for hogg”

(kilde: Flatøyboka)

Og hvis ikke Big Orange Man stiller seg ganske så lagelig til nå, så vet ikke jeg.

En del av det Trumpalumpa finner på nå er helt på høyde med Maos “Great leap forward”. For dem som ikke kjenner historien: Man kverka en haug med småfugl / spurver, fordi de spiste frø, og – ergo – mente man at de ødela avlingene. Imidlertid hadde man ikke tatt helt høyde for hvordan naturen egentlig fungerer (slik US pres. ikke tar høyde for hvordan økonomien fungerer nå, spes. mht tilgang til billig arbeidskraft). Spurver spiser jo mest insekter og gresshopper. Så man ble bare plaget med dem i stedet for.

Resultatet: 30 mill mennesker døde.

Moral: Verden er slik den er. Ikke slik man vil den skal være. Om Trump noensinne kommer til å forstå dette tror jeg ikke. Men andre kommer til å gjøre det. Når konsekvensene begynner å bli åpenbare. Skal bli interessant å se hva som skjer da.

8 Likes

Jeg må sige at jeg holder ikke så rent lite av Deres begavelser for åndelig vidd. Også jeg mindes med den største klarhet og længsel i hjertet den tid da den unge fremadstormende leders ideer vedrørende det germanske folks egenart og deres særlige behov for et liv uden hemmende trængsel endnu ikke var blevet destrueret af de lavpannede moralprækener som forsøkede at kaste disse noble ideer på historiens søppeldynge bare på grunn af simpelt håndgemeng fra bagstræverske krefter som strittet i mot fremskrittets ånd på det påfølgende 40-tallet og dermed direkte kan lastes for den dypt tragiske krig der fulgte denne sjeldne gullalder og som innledet den sjelløse epoke, bedervet med jazz og simpel popmusikk med dertil hørende obskøne bevegelser de finner det for godt at kalle “dans”, krefter som endnu den dag i dag holder oss nede med sin klamme, moraliserende hånd gjennem forvaklede nyhetsartikler fra MSM der slett ikke er tilpasset den nye tids forkjærlighet for mobiltelefonen som vår overlegne formidler av verdens gang. Jeg ser i Deres uovertrufne begavelser for ironi at vi begge ser frem til at vi nu endelig skal få oppleve en tid med store ledere som kan gjenreise fordums storhet.

Med ærbødighet og ønske om god vind fra Italien, Ravioli.

5 Likes

Spenn sikkerhetsbelte .

3 Likes

Goldman sachs vurdering av hvordan dette påvirker inflasjonen. Virker som de tror verden står til påske i hvert fall .

Db

1 Like

Jeg lurer på hvordan denne bunnløse idiotien slår ut der Musk blander seg politisk. Hvis folk fremdeles er mer redd for rare pronomen enn at Musk kommer og tar trygda di og åpner døra for Putin så er det bare å gi opp.

5 Likes

Nå skal indeks få kjørt seg

Må få store konsekvenser for bilindustrien dette her.

"Tariffs could have a massive effect on the global automotive industry and potentially reduce earnings for companies such as GM, which has significant manufacturing operations across North America.

S&P Mobility reports plants in Canada and Mexico produce roughly 5.3 million vehicles, with about 70% — nearly 4 million — destined for the U.S.

Here are the automakers that are most exposed to tariffs on vehicles imported from Mexico, based on the percentage of their U.S. sales being produced south of the border:

• Volkswagen: 43%
  • Nissan: 27%
  • Stellantis: 23%
  • GM: 22%
  • Ford: 15%
  • Honda: 13%
  • Toyota: 8%
  • Hyundai: 8%"

Særlig ett merke i vinden nå som ikke er på den lista?

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2025/01/31/trumps-25percent-tariffs-this-is-whats-at-stake-for-us-auto-industry.html

3 Likes

25% tariffs on GM, Ford Motor and Chrysler parent Stellantis would collectively be $13 billion, $25 billion and $56 billion, respectively.

Litt penger det er snakk om her…

Så, vil Volkswagen nå eksportere biler fra Mexico til Europa og fra Europa til Mexico? Tenker det.

Verst går nok dette utover Stellantis som vel først og fremst lager kjøretøy for det amerikanske markedet. Hvis de skal spre de 25% toll fra 23% av produksjonen sin, så blir det rett under 6% prisøkning i snitt.

EDIT er 2,5% toll på europeiske biler i USA. Lavere enn 25% fra Mexico da :stuck_out_tongue:

EDIT2 ett spørsmål jeg har er om tollen på 25% gjelder bildeler også?

2 Likes

Trodde det gjaldt det aller meste av varer fra disse landene, mao 40 % av usas import, og definitivt bildeler.

Ja straffetoll mot Mexico og kanada er et pressmiddel for å stanse ukontrollert innvandring og narkotika, forstå det den som kan. Han mener vel også at Kina misbruker handelsavtaler med Mexico og kanada for å få billig innpass på det amerikanske markedet, og det er det nok litt hold i.

USA - Ledigheten er fortsatt lav men bedriftene har nesten sluttet å ansette. Ny-ansettelser er på resesjonsnivå. Når begynner de å si opp ansatte slik at ledigheten stiger?
Da vil pengeflyten inn i indeksfond (pensjonssparing) stagnere.
Kan toll-krig utløse en nedtur i markedet?

1 Like

Er vel helst hvis det eskalerer mot Kina
Vi så jo sist hvordan det rystet markedene

Hva tror folk fremover på angående det amerikanske markedet vs Europa osv?

Virker jo som Trumpen skal ha tariff på alt som kommer inn. Kan ikke skjønne hvordan dette skal være positivt for bedriftene der borte?

Alt blir jo dyrerer på ganske kort tid. Er jo ramaskrik der borte bare man ymter frempå å gjøre noe med skattene. Dette vil jo ha mye kjappere og større påvirkning.

Hvis landene som blir påvirket legger på tariff på alt som kommer fra USA så kan det på sikt være sårbart for eksporten fra USA.

Jeg ser ikke helt hvor dette er positivt for USA og markedet på sikt.

6 Likes

Især ikke når ingen vet hvor lenge tollbarrierene vil vare. Ergo fullstendig mangel på den forutsigbarheten som behøves for å gjøre tunge investeringer (etablere ny industri, slik som Trump ønsker).

3 Likes

Mye av det USA eksporter av teknologi er av sorten det tar litt tid å snu seg rundt å finne noen andre leverandører, som fly og våpen og patenterte legemidler. Dessuten er petroleumsprodukter alltid in demand. USA er f.eks. verdens største eksportør av LNG, en LNG som f.eks. er mye dyrere enn russisk LNG. Ser ikke for meg at slik produkter vil bli i lagt toll slik at andre aktører får høyere markedsandel og mye bedre priser. Ting som USA importerer er i større grad lettere å erstatte finne nye selgere. Som visse typer mat, klær og elektronikk.

2 Likes

Hvis Trump samtidig senker skattenivået ellers går det kanskje an?

Dette skjer vel ikke før tidligst 1 Januar 2026 når dagens skattepakke utløper. Presset på kongressen på å forlenge denne øker med usikkerheten rundt tariffene som innføres.

Så har man budsjettunderskudd på billioner av kroner som de såkalt fiskalt ansvarlige må balansere.

De forrige skattekuttene ble for øvrig nærmest nullet ut pga tariffene Trump innførte under forrige presidentperiode.

Er tariffer bra for Amerikansk produksjon?

Around half of U.S. imports are used by American manufacturers, and around 80 percent of U.S. manufacturing workers are employed by firms that import and export. By raising the prices of these imported inputs and their domestic alternatives, and by prodding foreign governments to retaliate, tariffs increase costs and close off markets for American manufacturers.

This is precisely what happened following the Trump tariffs in 2018 and 2019. U.S. export growth slowed due to higher import costs and retaliatory tariffs from Europe, China, Mexico, Canada, and others. And while some protected industries, such as steelmakers, benefited, they did so at the expense of far more steel-consuming American companies that were paying higher prices for steel with money they could no longer use to pay workers or invest in improvements.

History also shows that protectionism rarely ensures the long-term viability of domestic companies. Insulated from foreign competition, U.S. firms in the steel, automotive, sugar, shipbuilding, footwear, and other industries spend their windfall profits on lobbyists and bonuses instead of innovation. They become dependent on Uncle Sam, instead of productive and innovative businesses.

3 Likes