Tja, rekorden her er altså prising relativt til amerikanske aksjer og global indeks, da hører det vel med at amerikanske aksjer er priset høyt etter vanlige måltall. Ose er priset middels høyt vil jeg si, jfr tabellen i innlegget over. P/b er innenfor beltet som bl a hermanrud og Freddy liker å bruke som rettesnor. Men konklusjonen som går på at flere europeiske indekser kan hamle opp med USA i 2025 er jeg som nevnt tidligere med på
Jeg valgte en kombinasjon: 40% likviditetsfond med ca. 5,5% rente, 60% inn indeksfond, med en regel om å flytte fra likviditetsfond til aksjer ved så og så mange prosent fall. Denne strategien vil nesten garantert føre til dårligere avkasting enn om jeg hadde satt alt i aksjer fra begynnelsen av, men det har en psykologisk fordel ved at fall nå ikke oppleves entydig negativt.
Setter veldig pris på slike innspill. Det var en veldig riktig måte å tenke på for å takle både opp- og nedgang. Tror jeg skal gå for dette alternativet, bare enda mer forsiktig (50/50 renter/indeks) i starten. Tusen takk
Nytt rentekutt i Sverige, femte på rad og sjette totalt, nå 2,25%. De ser for seg ett til i første halvår. Børsen har fått en veldig bra start på året med 7% oppgang.
Fremdeles “cautious”. Nå er også formuleringen om fremskritt mot 2%-målet tatt ut av teksten. Igjen står formuleringen om inflation is “somewhat elevated”. Så kommer Trump som vil innføre toll, kaste ut billig arbeidskraft og samtidig henger over Powell som en annen Erdogan-style quasi-diktator og mer eller mindre forlanger rentekutt. Ikke verdens enkleste jobb.
Rentekutt nummer fem i Eu, mitt lille veddemål om at flere europeiske indekser kan hamle opp med USA i 2025 har fått en god start. F eks ny ath for Tyskland (dax) opp 9% hittil i år.
Vi er en uke inn i det nye regimet og alt er snudd på hodet. Og vi er ikke i gang med tollmurene en gang. Hvis 75% av illegale innvandrere frykter å møte på jobb, forskningssektoren legges ned, «hele» statsapparatet får fyken, rettsstaten får nådestøtet osv… Blir litt urettferdig å legge det på Biden.
Hørte i en podcast her om dagen at for hver 13. deporterte arbeider forsvinner 10 amerikanske arbeidsplasser. Dette er ikke et standard Demokratisk til Republikansk maktskifte.
Det fine er at det stort sett spiller liten rolle hvem som sitter med makta, det er de sorte svanene og overall makro som avgjør retningen.
Bush (2001 - 2009) var republikaner og de lærde hevder at når det er R som sitter med makta går børsene opp, det snur med D.
Fakta derimot, viser at dette er gammelt og meningsløst tankegods.
Og for de som frykter Trump så endte sist periode med en oppgang på 69 %, til tross for handelskrig og Covid.
This time it’s different?
Kanskje det, men det beror nok mest på ting som Trump ikke kan gjøre så mye med eller for, det er det større bildet som avgjør. Det er i alle fall mitt, og en del andres syn.
Det er vanskelig å si med sikkerhet at den ene eller andre politikeren vil gi fremgang. Det er derimot lettere å være sikker på det motsatte (men børsen kan gå så det suser!). Men vi er i fullstendig ukjent farvann:
Elon Musk har kanskje/kanskje ikke tatt over krana som fordeler penger i USA (han som egentlig skal gjøre det sa opp i protest), og Elon sin forståelse av økonomien er denne:
Jeg får skikkelig vondt i hodet av å prøve å skjønne hvordan masse ellers oppegående mennesker kan hylle denne fjotten av en posør. Snakker om å ha en ukvalifisert mening om absolutt alt mellom himmel og jord, og deretter grave seg dypt ned i skyttergraven når han blir utfordret på sin ignoranse.
Vi har et ordtak fra tiden før den kristne virkeligsforståelsen fikk plass i hjernene våre:
“Å stille seg lagelig til for hogg”
(kilde: Flatøyboka)
Og hvis ikke Big Orange Man stiller seg ganske så lagelig til nå, så vet ikke jeg.
En del av det Trumpalumpa finner på nå er helt på høyde med Maos “Great leap forward”. For dem som ikke kjenner historien: Man kverka en haug med småfugl / spurver, fordi de spiste frø, og – ergo – mente man at de ødela avlingene. Imidlertid hadde man ikke tatt helt høyde for hvordan naturen egentlig fungerer (slik US pres. ikke tar høyde for hvordan økonomien fungerer nå, spes. mht tilgang til billig arbeidskraft). Spurver spiser jo mest insekter og gresshopper. Så man ble bare plaget med dem i stedet for.
Resultatet: 30 mill mennesker døde.
Moral: Verden er slik den er. Ikke slik man vil den skal være. Om Trump noensinne kommer til å forstå dette tror jeg ikke. Men andre kommer til å gjøre det. Når konsekvensene begynner å bli åpenbare. Skal bli interessant å se hva som skjer da.