Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Men de fleste selskapene taper mot indeks over tid, alltid noen få som drar lasset. Å velge bort de som drar lasset er risikabelt.

1 Like
2 Likes

Aldri kjøp det billigste selskapet i en sektor er min erfaring. De er kanskje billigere, men det er gjerne av en grunn.

3 Likes

Det er et veldig godt poeng som også @Ravioli er inne på. USA børsen er i særklasse dyrest pga Mag7.
Men så er spørsmålet mitt - når stadig flere har puttet sine penger (bl.a pensjonssparere i USA) i blinde indeksfond og dermed hovedsakelig er eksponert i Mag7, vil ikke et børsfall i disse 7 være nok til å velte lasset?
Hvis Mag7 faller vil indeksene falle. Folk vil bli redde, kutte forbruk som vil senke omsetning i bedriftene, øke permiteringer og så er vi i gang.
Jeg lurer på om indeksfond har blitt så vanlig at folk er langt mindre diversifisert enn de tror. De sitter i realiteten med Mag7.

Forsikringer på boliger i USA har steget langt mer enn annen inflasjon pga naturkatastrofer, særlig i Florida og California. Dette har medført en rekke konkurser som igjen har medført økninger pga mindre konkurranse.

PE på Oslo børs er ikke høy og er ikke direkte eksponert mot Mag7, men spørsmålet er om ikke Mag7 kan dra med seg alt nedover.

2 Likes

En av mine bedre og heldigvis større posisjoner er Acadian Global Equity. De har levert langt bedre enn indeks med god margin siste fem år med en Active Share på 78 %. Det betyr (for de uinnvidde som evt leser her) at porteføljen har et stort avvik til sin referanseindeks hva angår selskaper. Implisitt; deres syv største posisjoner er åpenbart ikke Mag7.

I norske termer har fondet levert en annualisert avkastning på 20 % fem siste år, det er ca 3,5 % årlig foran KLP Aksjeglobal Indeks P.

Men ja, 95 % av aktive forvaltere klarer ikke sånne tall, men har man tilgangene til de beste fondene der ute og er villig til å betale for at noen passer det på for deg, kan man oppnå også positive avvik til indeks. Så får vi se når de tøffe periodene igjen kommer om det har noen effekt å eie andre ting enn indeks. Det er jo håpet :blush:

2 Likes

Hvilke fond er det som har slike justeringer? Der det er mindre mag7? Kunne gjerne tenke å ha litt i den type fond også.

«Sjelden kost» på Oslo Børs: – Prisingen er rekordlav | Finansavisen

«Sjelden kost» på Oslo Børs: – Prisingen er rekordlav

Nordea-strategene Erik Bruce og Joachim Bernhardsen mener det ligger til rette for at det kan bli et knallår for Oslo Børs – med noen unntak.

2 Likes

Tja, rekorden her er altså prising relativt til amerikanske aksjer og global indeks, da hører det vel med at amerikanske aksjer er priset høyt etter vanlige måltall. Ose er priset middels høyt vil jeg si, jfr tabellen i innlegget over. P/b er innenfor beltet som bl a hermanrud og Freddy liker å bruke som rettesnor. Men konklusjonen som går på at flere europeiske indekser kan hamle opp med USA i 2025 er jeg som nevnt tidligere med på

3 Likes

Jeg valgte en kombinasjon: 40% likviditetsfond med ca. 5,5% rente, 60% inn indeksfond, med en regel om å flytte fra likviditetsfond til aksjer ved så og så mange prosent fall. Denne strategien vil nesten garantert føre til dårligere avkasting enn om jeg hadde satt alt i aksjer fra begynnelsen av, men det har en psykologisk fordel ved at fall nå ikke oppleves entydig negativt.

7 Likes

Setter veldig pris på slike innspill. Det var en veldig riktig måte å tenke på for å takle både opp- og nedgang. Tror jeg skal gå for dette alternativet, bare enda mer forsiktig (50/50 renter/indeks) i starten. Tusen takk :blush:

4 Likes

Solgte mine globale og lokale index fond for et par uker siden. Satser på Heimdal høyrente og cash et par år.

3 Likes

Nytt rentekutt i Sverige, femte på rad og sjette totalt, nå 2,25%. De ser for seg ett til i første halvår. Børsen har fått en veldig bra start på året med 7% oppgang.

1 Like

Tja, kraftig fall i nvidia var i hvert fall ingen stor trussel for Oslo børs.

2 Likes

Fremdeles “cautious”. Nå er også formuleringen om fremskritt mot 2%-målet tatt ut av teksten. Igjen står formuleringen om inflation is “somewhat elevated”. Så kommer Trump som vil innføre toll, kaste ut billig arbeidskraft og samtidig henger over Powell som en annen Erdogan-style quasi-diktator og mer eller mindre forlanger rentekutt. Ikke verdens enkleste jobb.

4 Likes

Rentekutt nummer fem i Eu, mitt lille veddemål om at flere europeiske indekser kan hamle opp med USA i 2025 har fått en god start. F eks ny ath for Tyskland (dax) opp 9% hittil i år.

4 Likes

Core Pce for desember 0,2 MoM og 2,8 YoY, som ventet av markedet mens vi stålsetter oss for the Trump unknowns.

3 Likes

Alt som gikk bra under Trump sin første periode var sannsynligvis pga Trump arvet en bra økonomi fra Obama

Men seff, hvis det krasjer i løpet av våren nå er det Trumpern som har skylda.

1 Like

Vi er en uke inn i det nye regimet og alt er snudd på hodet. Og vi er ikke i gang med tollmurene en gang. Hvis 75% av illegale innvandrere frykter å møte på jobb, forskningssektoren legges ned, «hele» statsapparatet får fyken, rettsstaten får nådestøtet osv… Blir litt urettferdig å legge det på Biden.

Hørte i en podcast her om dagen at for hver 13. deporterte arbeider forsvinner 10 amerikanske arbeidsplasser. Dette er ikke et standard Demokratisk til Republikansk maktskifte.

2 Likes

Jeg driter i hvem som får skylda. Som utsider lever jeg i lykkelig uvitenhet om hva som foregår på politikktråden.

4 Likes

Jepp, et av usa’s store konkurransefortrinn er innvandring, av mange slag, i begge ender av kompetanseskalaen.

6 Likes