Egentlig ikke, jeg uttrykte også på en annen tråd at jeg ikke var så positiv til amerikansk indeks, jeg har litt trua på at noen europeiske kan slå de amerikanske i 2025. Og flere har også fått en flying start. Men jeg kan prøve.
Ja, prisstigningen siste 5 år er høy, men det er også lønnsveksten.
En resesjon trenger ikke være katastrofe for aksjemarkedet. En uventet resesjon, eller en kraftig resesjon er selvsagt ikke bra.
Ang boligsalg, tegn på at dette tar seg opp nå
Boligforsikring vet jeg ikke om jeg skjønte, annet enn at det uttrykker generell inflasjon
Når det gjelder nøkkeltall for amerikanske indekser er det helt vesentlig , tror jeg, at de største er blitt ekstremt store. Og sånn sett påvirker prisingen av disse hele indeksen, litt som novo nordisk i Danmark. Flere av disse store 7 ++ selskapene er “winners take it all” pkattformselskaper, med et stadig større marked utenfor USA. Buffet indikatoren går bananas, 200 % overvurdert eller noe sånt, men det er ikke så rart når disse selskapene erobrer hele verden, ikke bare den amerikanske bnp’en. I den globaliserte økonomien synes jeg i grunn den indikatoren blir mindre og mindre relevant. At novo nordisk sin mcap er stor i forhold til Danmarks bnp er temmelig uinteressant. Oslo børs er ikke spesielt dyr, målt mot historiske verdier for p/b p/e etc.
Noen nøkkeltall pr 31.12.2024