Er det verdier skapt, eller er det pengeflytting der de som solgte sist kanskje vant spillet?
Akkurat nå er det verdier som er skapt. Verdiene gjør at mange har blitt rike. De bidrar med etterspørsel (prisstigning) på alt fra hus til børs. Så er spørsmålet om Robert Næss har rett i at det er et pyramidespill eller ikke.
Børsen i Stockholm åpner friskt, opp 7 % hittil i år, ATH intradag i går og ligger an til ATH ved stengning i dag. Sverige har lagget litt, f eks bare opp 2 % siste 6 mnd, men er i førersetet med rentekutt som kan sparke i gang konsum , f eks leverte avanza en fersk knallrapport for q4.
S&P 500 closer på all time high.
Selv har jeg mistet tellingen på hvor mange ganger ekspertene har callet toppe de siste to årene, rådet sine klienter å gå i cash og renter og forberede seg på at oppgangen i markedet er over.
Fortsatt ligger all time high foran oss, ikke bak oss, så buy n hold hvis du sparer med mer enn fire års horisont
Trump ønsker seg fjerning av gjeldstaket, lavere rente, mindre skatteinntekter (mer enn han klarer å kutte budsjettet) og tollmurer.
Det er mulig vi skal høyere (på statlig underskudd som blåser opp profitt), men det er ikke utenkelig at inflasjonen stiger og USD faller.
Jeg flytter penger ut av «global» indeks. Vet ikke hvor de havner enda.
Bra filosofi bortsett fra ved topper før store børsfall. Kan vi være der nå?
Når PE for s&p ligger på 30,6 blir earnings yield 3,27%.
På konto får man nesten 5% med null risiko.
Vil ikke mange snart velge å flytte penger fra børs til renter?
Jeg tror det vil skje i 2025
Det var nok av de som forventet at det skulle skje i 2023 og 2024 også. Den strategien gav ca 50 % i tapt verdistigning, justert for evt avkastning fra renter.
En aksjefondssparer har de siste to årene, i tillegg til markedsoppgangen, fått opparbeidet 3,2 % og 3,9 % i skjerming som kommer i tillegg til effekten av utsatt skatt på ASK / at aksjefond er innenfor fritak gjennom AS. Det er vanvittig store skattefordeler på aksjer versus renter, inkludert verdsettelsesrabatt, dersom man er eier av aksjeinvesteringene privat.
En sparer som tyr til kontoinnskudd / rentefond får verken skjerming eller verdsettelsesrabatt, og må i tillegg forholde seg til 22 % skatt årlig, med mindre man har akkumulerende rentefond.
Men klart treffer man på bunn og topp er det ingen sak, men det er mye kunnskap mange ikke har på dette feltet som gjør at man ikke forstår hvor mye man går glipp av ved å ikke benytte seg av tilgjengelig kunnskap og skatteordninger. Vi har ikke så mange skattefordeler her til lands at man ikke burde benytte seg av de få gulerotene som er helt åpenbare.
Helt enig i alt. Men hva ville du gjort om man plutselig fikk mye penger nå, f.eks gjennom arv og er gjeldfri?
1 - Sette alt inn i indeksfond nå
2 - Kjøpe gradvis over flere år (samme sum hver mnd)
3 - Kjøpe en stor pott hver gang børsene faller 10%
4 - Ha pengene på konto i påvente av større børsfall?
Nr 3 har historisk gitt dårlig avkastning, jeg så en oversikt en gang hvor de hadde beregnet avkastning med denne strategien for ulike prosentsatser, den ble grundig slått av sitte rolig i båten-strategien. For nummer 4 må man ha et avvikende markedssyn og få rett.
- Investert i en hytte eller leilighet som jeg visste jeg ville brukt mye?
Her er forresten undersøkelsen jeg henviste til fra hukommelsen. Den forutsatte også at man selger på toppunktene, det hadde jeg glemt
https://www.dn.no/fantasyfond/fantasyfond/dn-aksjer/nora-damas/-de-store-fallene-man-venter-pa-kommer-overraskende-sjelden/2-1-1090219
Uten å bli for personlig så har jeg det jeg ønsker å ha av eiendommer, bil, båt etc.
Jeg vurderte bobil men har kommet til at det blir for mye plunder. Ting som kan gå galt, vedlikehold etc. Man kan bo mye på hotell for hva det koster å ha bobil. (Jeg har regnet ca 70 døgn på hotell årlig).
«Problemet» er derfor å sikre best mulig pensjon og at jeg ønsker å overlate mest mulig til mine barn, samtidig som jeg lever akkurat slik jeg ønsker resten av livet.
Hvis man er 20 år kan man tenke langsiktig. Men hva hvis man er 40,50,60 eller 70?
Da har man kanskje ikke tid til å sitte gjennom en resesjon som tar 10 år før man er tilbake på samme nivå.
Dessuten har jeg en tanke til - hvis man allerede har «vunnet spillet», hvorfor spille videre?
Det er altså viktigere å ikke tape enn å satse høyt for å vinne mer. Likevel er det irriterende å få under 5% på konto med 22% skatt, 3% inflasjon og den forbanna formueskatten
Derfor ville jeg vært takknemlig for flere innspill om hva dere ville gjort av de 4 alternativene
@Ravioli - hva hvis man ikke har tid til å vente 30år? (1991-2021)
Det blir bare generelle tommelfingerregler fra min side, jo yngre man er (ev jo lenger til forventet uttak), jo høyere aksjeandel.
Hadde gått for denne, ikke fordi det gir best gevinst, men tenker det ikke setter deg i en situasjon som ikke er så ubehagelig hvis det begynner å falle.
… og man gjør dumme ting når ting blir ubehagelig.
Det er den jeg har startet, i en litt justert form.
Jeg har laget en formel basert på standardavvik som inntreffer ca 7-8 ganger i året (når kurs er tilstrekkelig under ATH) der jeg kjøper en mengde som avhenger av hvor mye det har falt.
Men det vil ta mange år før jeg er fullinvestert hvis jeg ikke har griseflaks og får et kraftig kursfall
Shelter har lenge vært en gjenstridig bremsekloss i kampen mot inflasjonen i USA. Både i sitt vesen og på grunn av målemetoder benyttet i cpi/pce. Corelogics “single family rent growth” er nå under 2 % (1,5 %), laveste på fjorten år, en god pekepinn på at shelter disinflation vil fortsette.
“U.S. single-family rent growth slowed to 1.5% year over year in November 2024, the lowest annual increase recorded in more than 14 years”
Fin sammenstilling hvor man ser tregheten i målingen som cpi benytter
Mulig det er ønsketenking, men dette har skjedd i 2024:
- Yieldkurver har un-invertert
- Arbeidsledighet i USA har bunnet ut og stiger svakt
- Leading Economic Indicators har indikert resesjon
- Lange renter har steget ganske kraftig
- Inflasjon har falt fra 9 til 3% men prisnivået er 40-50% høyere enn for få år siden
- Boliger i USA er nesten uomsettelige pga rentenivå. Mange forventer prisfall
- Boligforsikring har skutt i været
- 7 selskaper har alene løftet børsene «Magnificient 7»
- Aldri før har folk i USA hatt større andel av sine assets i indeksfond, som har hevet verdiene av «Mag7». Dvs de er risikoeksponert til disse 7 som har blitt svært dyre.
- PE, Shiller PE og Buffett indikator indikerer at børsene er over 1929, 2001 og 2008 nivå
Klarer FED å lose dette i havn («no landing») eller er bare resesjonen utsatt med 10 millioner fremmedarbeidere som jobber «gratis» men nå skal ut, pluss massive stimulanser i pengepolitikken?
Det er lett å svare «AI», men det var lett å svare «dot.com» i 2000 også.
Har dere andre argumenter for at PE godt over 30 er «sustainable»?
Spørs hva du skal eie; indeks eller gode, aktivt forvaltet fond?
Drar du ut Mag7 fra S&P 500 er P/E 13,9 på resterende 493 selskaper. En aktiv forvalter har mye å boltre seg blant til fair price hvis man godtar å ikke ha samme farten på porteføljen som indeks.
Masse fin skreddersøm som kan gjøres med aktive fond som lar deg balansere eksponeringen i ønsket mengde, ink hvor mye Mag7 man skal ha i portisen.
De som kjører utelukkende indeks og er fine med det bør skjønne nedsiden gitt hvor mye som må leveres fra de største selskapene fremover.
Muligens klarer de å forsvare det, men historisk har det ikke gått.
Egentlig ikke, jeg uttrykte også på en annen tråd at jeg ikke var så positiv til amerikansk indeks, jeg har litt trua på at noen europeiske kan slå de amerikanske i 2025. Og flere har også fått en flying start. Men jeg kan prøve.
Ja, prisstigningen siste 5 år er høy, men det er også lønnsveksten.
En resesjon trenger ikke være katastrofe for aksjemarkedet. En uventet resesjon, eller en kraftig resesjon er selvsagt ikke bra.
Ang boligsalg, tegn på at dette tar seg opp nå
Boligforsikring vet jeg ikke om jeg skjønte, annet enn at det uttrykker generell inflasjon
Når det gjelder nøkkeltall for amerikanske indekser er det helt vesentlig , tror jeg, at de største er blitt ekstremt store. Og sånn sett påvirker prisingen av disse hele indeksen, litt som novo nordisk i Danmark. Flere av disse store 7 ++ selskapene er “winners take it all” pkattformselskaper, med et stadig større marked utenfor USA. Buffet indikatoren går bananas, 200 % overvurdert eller noe sånt, men det er ikke så rart når disse selskapene erobrer hele verden, ikke bare den amerikanske bnp’en. I den globaliserte økonomien synes jeg i grunn den indikatoren blir mindre og mindre relevant. At novo nordisk sin mcap er stor i forhold til Danmarks bnp er temmelig uinteressant. Oslo børs er ikke spesielt dyr, målt mot historiske verdier for p/b p/e etc.
Noen nøkkeltall pr 31.12.2024