Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

USA.

Kunne jeg sikkert med fordel spesifisert.

1 Like

Altså, samtidig som FED kuttet renten, så økte Biden offentlig investeringer. Det gjorde at inflasjonen gikk ned saktere. Jeg er mao uenig i konklusjonen din. Presidenten har nok makt til å endre kursen på økonomien.

2 Likes

På et profesjonelt nivå i rentemarkedet har 30-års renta gått opp 0,89%

På et helt konkret nivå har folk som skal kjøpe bolig fått økt renta så med 0,65% siden 22. september

Og det er altså mens FED har satt ned renta med 1,0%, så selv om det ikke er “1% ned av FED og 1 % opp for boliglån” , så er det ikke langt unna i det profesjonelle rentemarkedet, og poenget om at det er virkelig i stor forskjell står seg også¨på et helt praktisk nivå, dvs mannen i gata (i USA).

4 Likes

Sett på denne, jeg:

Jeg fikk kanskje ikke frem poenget mitt helt bra. Jeg mener også at presidenten har makt til å endre kursen på økonomien (i positiv eller negativ retning). Men jeg mener også at velgerne har en tendens til å straffe / belønne sittende adm. for økonomisk relaterte situasjoner som ikke er sittende adm. sin skyld.

1 Like

I USA er børsene rekord-dyre målt med PE, pris/bok, Cape Shiller, Buffet indikator etc.
Ledigheten har steget litt fra rekord-lave nivåer.
Sentiment målinger er høye.
Tilliten til småselskapene er stor ettersom high-yield spread er rekord-lav (man får lite ekstra betalt for å låne penger til high-yield selskaper)

Noe sier meg at vi umulig kan stå ved foten av en oppgangskonjunktur. Vi er heller på slutten av en. Problemet er at siste fase gjerne er den bratteste. Børsene steg enormt før dot.com krisen. Kan AI gi oss en tilsvarende eufori?
Jeg vil være investert med en «trailing stop loss». Dvs at jeg flytter stopp-loss oppover etterhvert som børsen stiger - hvis vi ikke allerede er på topp. Tror det må en uventet hendelse til for å velte lasset.

5 Likes

Relativt dyrt i hvert fall mot historiske nivåer. F.eks. Oslo børs er ikke spesielt høyt priset på P/E, P/B etc. Det som er spesielt nå er at de største selskapene ( som alle er notert i USA) outperformer de små. Vanligvis er SMB høyere risiko og høyere forventet avkastning. Nå har vi en enorm konsentrasjon i selskaper som er markedsleder og tilbyr en global plattform (amazon er Den Globale Bokhandelen). Disse store har vekst i EPS, men det ligger en stor potensiell festbrems i disse selskapene fremover fordi capex er myyye større enn avskrivninger (DA). Dette er profitten til Nvidia etc. som går inn på balansen til mag7 og dermed inn på morgendagens avskrivninger i stedet for fratrekk på dagens EPS. Hvis markedet begynner å tvile på at disse investeringene betaler seg (de lever fremdeles i troen, ikke i show me the money-fase), vil dette reprise mag7 negativt, og dermed nasdaq, sp500, uten at det nødvendigvis trenger å bety så mye for resten av selskapene som holder på med sitt.

1 Like

Hva trader du?

Det er vel stort sett alltid en «uventet» hendelse aka black swan som velter lasset. Krig, pandemi, finanskriser, terror etc

Blir spennende å følge utviklingen i California

4 Likes

OBX indeksen uten giring (Dnb Nor OBX)

1 Like

Denne bør sees.

Mark Minervini

Kronesalget øker. Dette er jo selvsagt helt i balanse mtp kjøpene andre gjør som alltid, og det vil jo selvsagt aldri påvirke kronekursen…

Snart elleve og en halv krone pr USD nå :sweat_smile:

Hva tror dere om Osebx i 2025?

• Ned mer enn 10%
  • Ned 0-10%
  • Opp 0-10%
  • Opp mer enn 10%

0 stemmegivere

Jeg fant denne artikkelen veldig interessant. Tar for seg grunner til at Kina sin økonomi ikke vokser like fort lenger. Flere av dem gir veldig god mening.

Drøy graf når man samtidig vet at byggeindustrien i Kina sliter

2 Likes

Flotte grafer. Noen som vet hva nivået i Norge ligger på?

Konsumprisindeksen (KPI) steg 2,2 prosent fra desember 2023 til desember 2024, viser tall fra SSB fredag.

Kjerneinflasjonen (KPI-JAE) var 2,7 prosent på årsbasis.

Konsensus pekte mot 2,8 prosent tolvmånedersvekst i kjerneinflasjonen – det samme som Norges Bank så for seg. For den samlede inflasjonen ventet økonomene 2,5 prosent tolvmånedersvekst.

4 Likes

image

1 Like

Median forecast blant bankene for core cpi var 0,26, fasit ble 0,23, altså helt marginalt at tallet lander på 0,2 i stedet for 0,3, og markedet ser ut til å feire med et lettelsesrally. Tydelig at det fryktet noe verre enn bankenes spådom.

3 Likes

Tallknuserne i de amerikanske bankene pleier å publisere estimert PCE basert på CPI-tallene. Avviket har lenge vært historisk høyt, ca. 0,8-0,9 prosentpoeng for et år siden, og har gjort rentekutt spiselig selv med en høy CPI. Magefølelsen min taler for at dette avviket blir stadig mindre. Det er særlig “shelter” og “bilforsikring” som har bidratt til det store avviket. Nå er bilforsikring “bare” 11 % YoY, etter å ha vært på 20-tallet. Jeg ble litt overasket av at markedet syntes rapporten var såååå god. Men q4 for bankene hjalp vel også til. Spørs om PCE mot slutten av måneden blir like godt mottatt, vi får se.

2 Likes

Ny ATH i Tyskland i dag (og Oslo), DAX’en opp ca. 25 % siste år.

1 Like

Hva tenker dere om krypto ?
Er de voldsomme verdiene som er skapt en kilde til finansiering av forskning og nye prosjekter slik at utviklingen i teknologi og produktivitet skyter fart

eller

Har den økte rikdommen blåst opp verdiene i boligmarkedet og børsene til en boble som vil sprekke?

3 Likes