Fredag den 13. desember var en liten merkedag:
For da gikk den litt mindre kjente resesjonsindikatoren “10 år minus 3 måneder US rente” i pluss. Jeg sier “litt mindre”, fordi det ofte er 10 år minus 2 år som omtales oftere, men det er bare fordi det er litt lengere lag-tid på den (feks disinverterte 10 år minus 2 år den 6. september).
Historisk har det alltid kommet en resesjon etter en dis-invertering, og den mest kjente resesjonen, var vel egentlig en depresjon, den var i 1929:
Historisk har det vært mellom 0 og 6 måneder lag-tid fra dis-invertering til resesjon/depresjon på 10 år minus 3 måneder-kurven. (0 måneder i 1929, 3 måneder i 2001 og 6 måneder i 2008).
Det som imidlertid er mer interessant er at det er en god korrelasjon mellom størrelsen på kræsj i markedet i etterkant av disinverteringen, og lengden på inverteringen.
Under har jeg merket av hva denne disinverteringen holder til på skalaen for markedskræsj, og når jeg gjetter på at at det kan skje.
At jeg velger meg mai 2025 er en oppfølging til overtroen som dette innlegget er startet med (disinvertert fradag 13. desember) og da med det kjente “sell in may and stay away”).
Det som imidlertid passer mye bedre er at i mai så er det et fint stykke inn i Donald Trump sitt presidentskap, så da blir markedskræsjen Donald Trump sin skyld, og mer konkret; verket til fiende nummer 1 (og 2) Elon Musk (og Vivek Ramaswamy), nå som Donald Trump allerede er valgt.
De to har tenkt å rydde opp i “the swamp” som betyr at mange offentlig ansatte må finne seg andre ting å gjøre. Da vil arbeidsledigheten stige enda mer, og er spikern i kista.
Under er et chart på 3 måneders rullende gjennomsnitt på de som har vært ledige mer enn 15%, og er en bedre indikator enn den målte “instante” ledigheten.