Kan være en stund til renta i US går ned, fordi FED har en “make up strategi” for tidligere inflasjon.
Så kan man kanskje si at inflasjonen har vært høy de siste årene, men den har vært lavere lengere før det, og det står ikke noe om tidshorisonten.
Tankene rundt dette ble formulert av FED før denne publikasjonen:
Og problemet var som følger (FEDs initielle problem):
Og med lave renter så hadde ikke FED noe verktøyboks, eller våpen, fordi FEDs rente var allerede lav.
Så er det selvsagt en helt annen diskusjon om FED hadde flaks, eller det var andre årsaker til at FED fikk tilbake til sitt rentevåpen, med den høye inflasjonen vi har hatt. Men uansett, FED har kommet seg i svært god posisjon ift til å utføre sin mandat gitt fra kongressen, og da mener jeg det nye mandatet de fik for noen år siden:

Jeg tror de fleste kjenner til mål 1 og 2, maksimum arbeidsdeltagelse, og pris-stabilitet, men tror at målet om moderate renter, som er lagt til som nytt mål kanskje ikke er så godt kjent.

Og som nevnt over så ble det opp til FED hvilken strategi de skulle velge for å oppnå dette nye tredje målet.
FOMC, som er FEDs board of directors ha valgt som strategi og bare korrigere i sin rentesetting for tidligere inflasjon:

Stragien til FED viser at den høye inflasjonen vi hadde i 2021, 2022 og 2023 var vellykket sett fra FEDs ståsted, og ut fra tidligere rentesetting. Det virker på meg som FED aldri var “behind the curve”, men at det var intensjon:
Mao, så ønsket ikke FED en inflasjon, og da målt etter PCE, på 2,0%, men noe over, som vist i figuren under:

Så til det som er min vurdering av dagens situasjon; jeg tror ikke FED så lett gir fra seg sitt rentevåpen som de har skaffet seg siste årene, de trenger å ha et rentevåpen i bakhånd både som 1) “a credible treat” og som 2)mulig intervensjon hvis det skulle gå skikkelig åt skogen.
Rentenivået de har nå er helt supert for å ivareta begge deler. Og FED har “kontroll” på både inflasjon, maksimum sysselsetting og et moderat rentenivå.
Har ikke tro på noen rentekutt fra FED i 2025, og følgelig heller ikke noen rentekutt for Norges bank i 2025.
Med mindre vi får en skikkelig kræsjlanding da…