Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Makroøkonomisk står jo Norge sterkt?

Skyldes alt at vi har en så vinglete regjering som mener at vi kan jage våre grundere ut av landet?
Ville en endret skattepolitikk kunne styrket kronen?

Nå har vi så stor renteforskjell mot Sverige, at det er vanskelig å fatte at kronen vår skal være svakere enn den Svenske. Hadde vi ant denne utviklingen for noen år siden, burde vi kanskje gått over til Euro…

4 Likes

Jeg har låst boliglånet i to år på 2,96% i SEK har en sparekonto som settes ned til 2,85% i januar også SEK. Men i min norske bank ser jeg at jeg kan få 4,75% i rente i NOK. Må si det frister å sette over en del av sparepengene dit, selv om det blir valutarisiko for meg med nok eksponering. :thinking:

4 Likes

Har 5% på høyrente uten binding selv.

1 Like

Novo Nordisk sitt spektakulære fall var et lite slag for Nordens pensjons-sparere, fordi Novo Nordisk er en titan, og utgjør en stor del av den nordiske Nasdaqen, OMX Nordic 40:

Siste 3 års avkastning basically wiped out:

Avkastning gjennom 2022, 2023 og hittil i 2024, som snart er ved veis ende: minus 0,3%…

Som selvsagt er kjipt siden inflasjonen i denne perioden har vært utrolig høy:

Svenske pensjonister har mye verdier i OMX Nordic 40, som ikke er rart siden det de 40 mest omsatte selskapene i Norden (minus Norge).

AMF Norden har pensjonsmidler for 850 milliarder svenske kroner.

Altså, å prøve å styre kronekursen med renta, er litt som å sitte i baksetet og styre bilen med en kost. Man får det til, men kun i begrenset grad. Og det er generelt mye veiving med kosten for å få bilen til å svinge, ihvertfall for en liten økonomi som den norske.

4 Likes

Det er jo ingen i finansmiljøet som har et troverdig svar på hva som skal til for å styrke kronen.

Er noe av forklaringen at vi har en regjering som egentlig ønsker å ha kronen så svak som nå…?

Hvordan hadde det påvirket vår innenlandske kjøpekraft om vi nå hadde konvertert til Euro, eller låst kronekursen til Euro slik som Danmark?

2 Likes

Det hadde selvfølgelig påvirket vår innenlandske kjøpekraft positivt, gitt hvor mye vi importerer.

Jeg tror imidlertid ikke det er noen politisk vilje til å gjøre noe slikt, all den tid mesteparten av befolkningen virker å tenke på inflasjon og kronekurs som naturfenomener, mer enn entiteter man faktisk kan styre.

Og det er klart, når f.eks danskene klarer å holde en peg på DKK til Euro, så viser jo det eksplisett at en liten, åpen økonomi, kan styre valutakursen. Hvis man bare vil.

Mulig dette er kontrært men peiser på:

Muligheten til å ha svak krone / justere ned kronekursen er også et nyttig brekkjern å ha i verktøykassa til den dagen vi må bli konkurransedyktige (igjen). Altså, det er lettere å devaluere 10% og betale folk samme lønn enn det er å få folk til å godta 10% lønnskutt (selv om resultatet i kjøpekraft blir akkurat det samme).

Tenker egentlig at krona er “der den skal være” nå, og at den tidligere rett og slett har vært overvurdert / kunstig høyt priset.

3 Likes

Ville ikke en konvertering til Euro på dagens kurser gitt oss like lav kjøpekraft innenlandsk som vi i dag har med våre kroner i Euroland? Tenker da spesielt på varer som ikke importeres fra Euroland.

Jeg har et enkelt grep som jeg er sikker på at ville gjort krona til en knallhard valuta, og det er å begynne å kjøpe gull til valuta-reserver.

Norge burde ha en gull-reserve på linje med Sveits:

image

1000 tonn koster 900 milliarder kroner, og tilsvarer 5% av oljefondet.

Kunne sagt at Norge skal kjøpe 100 tonn i året over de 10 neste årene, og at de fysisk skal ligge i et hvelv under Dovrefjell, ikke ligge i London eller New York.

Krona hadde styrket seg umiddelbart, betydelig.

10 Likes

Ingen dum tanke!

Gull kan svært gjerne bli mer aktuelt den dagen verden innser at krypto egentlig kun er en lekevaluta!

Når man ser hvor svak den Norske kronen er i dag, på tross av en sterk makrostatus i Norge, så kan man virkelig frykte hva som vil skje med kronekursen etter hvert som oljen genererer mindre verdi for oss i fremtiden.

1 Like

Jojo, hvis du pegger NOK til EUR ja. Jeg trodde vi snakka om et grep som skulle vært gjort for lenge siden (men det var nok mest i mitt eget hode, det :upside_down_face: ) My bad. Men klart, tror man NOK skal svekke seg videre, så kan man jo fint argumentere for at en forankring nå ihvertfall sette en stopper for videre synkende kjøpekraft fremover.

Når vi har så svak krone som vi har i dag, på tross av vårt enorme overskudd takket være olje og gass, hva skjer med kronekursen den dagen disse inntekter er borte?

Ellers et litt banalt eksempel:

Om jeg sparer i nkr opp til det jeg trenger for å kjøpe meg et spesifikt hus, ville jeg hatt råd til det samme huset om disse sparepenger først ble konvertert til Euro?

Da bør den aller helst kunne bli enda svakere, slik at vi faktisk vil kunne være konkurransedyktige på arbeidskraft. Er jo en grunn til at programmere sitter i Ukraina, eller man snakker med en ire når man ringer Norwegian, matroser på norske båter er fra Filipinene. Eller at fisk sendes rundt halve jordkloden for å behandles, og sendes tilbake. Norsk arbeidskraft er for dyr.

1 Like

Bare å forberede seg på lavere levestandard? :sweat_smile:

4 Likes

Valutakurs henger vel mye sammen med troen på den økonomiske fremtid?

2 Likes

4 Likes

Det å holde på å fisle med norske og nordiske aksjer er bare tull.

Slik ser global avkastning ut i lokal valuta, mao før effekten av svekket norsk krone.
13 % annualisert / 85 % på S&P 500, ca 40 % bak Nasdaq i samme periode. Her har man sittet rolig i båten gjennom både Covid, 12 % inflasjon, verste renteoppgangen på 40 år og en krig i Europa.

Konklusjon?
Trengs det egentlig å skrives med ord…

1 Like

De fleste i Norge har nok mer plassert i norske og nordiske aksjer og fond, med kun mindre andeler plassert i S&P500 og Nasdaq, og i tillegg har unngått Nasdaq og S&P500 og Nasdaq i 2022, men vært inne i 2023 og 2024 de siste 3 årene.

Men gratulerer med å treffe godt der @TheObserver.

1 Like

Kan hende jeg misforsto konklusjonen som ikke trengte å skrives med ord, men poenget var muligens at det kan være like greit å sitte stille i båten som å prøve å treffe med noe som helst.

2 Likes

Kanskje jeg oppfattet det feil, men jeg tenker at å være Nasdaq og S&P500 er et aktivt valg, men å passivt sitte stille i båten er mer som å være på OSE eller en 60/40 portefølje.