Er vel lenge siden det har vært noe fart i EU. På tide med ein forandring i EU og Norge
Første kommentar:
It’s not just building mega-cap tech companies (or the metric of market capitalization broadly) where the US emphasis on incentives to innovate, increase productivity and disrupt shows superior results. The US also shows higher and faster growing real GDP per capita and median disposable income - despite higher income inequality. A rising tide in this case is lifting a lot of boats. Only petro state Norway, corporate tax haven Ireland and banking states Switzerland and Luxembourg (not shown) are higher. Aside from these exceptions there US has 30-160% higher GDP per capita than other major developed economies. (Source: IMF)
Cautious indeed. I motsetning til markedet, kan man si. En oppdatering av dot plottet med to færre rentekutt og markedet får seg en kalddusj.
Tiåringen på vei opp
Har skrevet om dette mange ganger, men det som er spesielt nå er at prisen på kobber og den amerikanske 10-åringen går hver sin vei.
Når noe ikke stemmer helt er det alltids smart å være litt ekstra våken.
Ser også ut som også ut som en “klassisk resesjons-indikator” setter fart i dag, lange minus korte renter:
Og det er jo når lange minus korte renter går fort oppover det er fare på ferde, ikke når rentene er inverterte, i alle fall historisk sett:
I usikre tider er det ofte at dollaren styrker seg, selvsagt også mot norske kroner:
Faktisk så har dollaren aldri vært sterkere mot norske kroner enn nå, bortsett fra en panikk-dag under den verste covid-hysteriet, 23 mars 2020, og da
Og da var ikke børsen i storform.
Selvsagt masse som er “different this time”, men synes det er på sin plass å være litt ekstra våken.
Nevnte jeg at reverse repo-facility snart går i null?
Når den er tom kan det bli en likviditetskrise, “heldigvis” har FED nylig forberedt seg på det:
Jeg vil gjette på at de da kan ha QE i bakhånd, if needed. Spennende tider nå.
Rentene skal ned, eller kobber opp?
Vanligvis er det kobber som «leder» renta, og ikke omvendt.
Fikk lyst å kjøpe Ivanhoe (IVN) nå.
Men så kom jeg på at man kanskje ikke vil sitte med kobbergruver om det blir resesjon.
Et « schizofrent marked»
Reverse repo er vel heller bearish når den stiger. Går reverse repo i null så betyr det vel heller at repo-avtaler kan stige som da er bullish?
Slik jeg har forstått reverse repo, er at det skaffer bankene “collateral” i prosessen som hver dag skal ordnes opp i; at bankene seg i mellom gjør opp etter dagens hendelser. Og i dette tilfellet er det T-bills (som er collateral) for cash. Mao så har reverse repo sørget for den “collateralen” som bankene har manglet.
Hadde repoen gått i null uten at FED hadde gjort noe så kunne man fått en likviditetskrise, som feks kunne utartet seg på et praktisk plan at selv om rentene hadde stupt hadde det iikke hjulpet noe for det hadde vært lån tilgjengelig i banker.
Når da FED normaliserer sin monetære politikk høres det ut som at de gjør et grep slik at en likviditetskrise erstattes med noe som er potensielt verre, QE og ny syklus; folk som har målt seg i et hjørne er ikke i posisjon til å kjøpe i “fire sale”, mao den vanlige oppskriften at verdier overføres fra middelklassen til de som allerede har mest.
If so, så ønsker ikke jeg å bli caught off guard, eller å ha maløt meg i et hjørne.
Er ikke noe ekspert jeg heller, men du mikser ikke repo og reverse repo litt om en annen her?
Jeg snakker om reverse repo.
Repo er vel når sentralbanken låner penger til bankene mot en security. Bullish i mine øyner.
Reverse repo blir jo da det motsatte. Kan ikke skjønne hvorfor du mener dette er bearish dersom den går til null.
Jeg er hverken økonom eller ekspert, men slik jeg tror det fungerer er at reverse repo er også en måte for “the goverment” å låne penger /ha likvidtet på; banken tilbyr cash og får rentepapirer tilbake, og hvis det ikke er penger hente der , og da må rentene stige på auksjonene på gjeld. Og siden renten blir satt på marginalen kan slik auksjoner plutselig få høyere renter, og utgiftene for staten blir drøyere å klare; renteutgiftene går opp.
Hvis rentene går når de egentlig kanskje burde gå ned, ift hva som foregår i økonomien høres det for meg ut som et giftig cocktail (bearish). Det kan selvsagt “løses” ved QE, som jo er det FED siganliserte i oktober ved “normalisering”.
Jepp, og i reverse repo er det motsatt; bankene gir penger og får collateral i i bytte, feks T-bills.
Helt korrekt. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor fallende reverse repo skulle utløse bekymring hos noen.
Jeg tenker at grunnen kan være fordi rentene kan stige når økonomien tilsier at rentene ikke burde stige.
Sverige satte renten ned atter en gang i dag. Norges Bank lot renten være uendret. Likevel svekkes den Norske kronen seg mot den Svenske med 1,57% til 1,04! Hvor mye høyere rente måtte vi hatt for å fått styrket kronen??
Viser at politisk styring og usikkerhet trumfer høy relativ rente(?).