Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Altså, for USA sin del, så er det nok bedre at det ikke blir noe av tollen og at evt nyproduksjon ment for USA legges til USA i frykt for evt framtidig toll. Da slipper USA høyere priser og Trump vil ha skremt investorer til å investere tyngre i USA hvis de vil selge til USA:

1 Like

Det er vanskelig å se hva USA kan tjene på toll og handelskrig.
Kan Trump ønske en korreksjon slik at hans rike venner og sponsorer kan kjøpe billig?

1 Like

Nei han vil ha toll vekk. 2. April innfører han toll mot toll frem til forhandlinger starter. Er slik jeg leser det. Ikke sikkert det er rett for det.

1 Like

Nasse ned 12 % fra topp nå. Det kommer til å svi for Trump og hans velgere om dette raset fortsetter. Blir interessant å se hva som skjer når de som stemte Trump innser hvilken tabbe de gjorde

7 Likes

image

Er en del å gå på for å si det sånn

3 Likes

Slapp av vi er helt i begynnelsen av et langt bull market :sweat_smile:

4 Likes

Og det uten at det er kommet noen negative makrotall av betydning, og selskapene har i stor grad levert på eps for q4, men uttrykker bekymring/varsomhet på guiding pga div “usikkerhetsmomenter”.

3 Likes

Selv om Trump 1.0 (2017-2021) var særdeles opptatt av aksjemarkedet, så tror jeg Trump 2.0 (2025-2029) er mer opptatt av rentemarkedet.

Og grunnen er fordi en viktig målsetting er ta tak i utgiftene til den amerikanske staten.
Hvor viktig det er for Trump vises jo gjennom DOGE.

Ser man på utgiftskaken så var den som følger for 3 år siden:

Renteutgiftene var på 6% av spending i 2022

Men nå er renteutgiftene langt høyere, og bortimot, om ikke over 10% av spending

Siden fordelingen av gjeld som forfaller normalt har en fordeling som følger:

Andelen av kortsiktig gjeld har økt de siste årene, så er det opplagt at “enkleste”, i alle fall mest effektive måten er å få ned renten.

Og selv om det er FED som styrer renten, så styres renten etter parametere Trump til dels kan påvirke.

3 Likes

Jeg lurer på om Trump vil ha børsene og dermed 10åringen ned slik at gjelda blir billigere.
Nå straffes snart «buy the dip» folka for første gang på lenge. Da kan det fortsette ned

2 Likes

Blir vel som å pisse i buksa.

Jeg er glad jeg solgte alt utenom europeisk fond forrige mandag. Men angrer at jeg ikke flyttet pensjonen min til rentefond. Den får pisken :skull:

5 Likes

Flyttet alt over til Heimdal høyrente selv om det heller ikke er risikofritt. Gjorde det like før Trumpen kom til makta. Med all den usikkerheten han skaper mener jeg det var et riktig valg.

4 Likes

De må nok kjenne det konkret på kroppen før de innser det.

Og selv om aksjemarkedet går ned litt nå, så tar det jo alltids litt tid før slikt forplanter seg til den vanlige mann på gata.

3 Likes

Er vel en veldig stor andel Trump velgere som ikke investerer i fond eller aksjer

1 Like

De skjønner (kanskje) det når alt har blitt dyrere og de er arbeidsledige.

Var det jeg forsøkte å sikte til.

5 Likes

BREAKING: Total US put option volume just hit its highest level on record, per ZeroHedge.

Shorts are going all-in.

Passelig tidspunkt for Buffet til å sope inn aksjer på lave nivåer?

1 Like

Ikke nødvendigvis så lett å forstå hvilken erfaring folk har med å være investert i globale aksjer, men det vi ser nå er godt innenfor normalen og “prisen” man må betale for å eie egenkapital versus å motta renter fra lån.

De blå søylene viser avkastning pr kalenderår, de røde tottene viser maks fall fra en midlertidig topp til bunn innen samme året. Eksempelvis Covid; markedet toppet mot slutten av februar, derfra til bunn så man et fall på 32 % på det verste. Når året var omme var markedet generelt opp 15 % fra 1.jan til 31.des.

5 Likes

Det er et veldig greit bakteppe å ha med seg, men klarer man å unngå en nedtur så er jo det gunstig, selv den er aldri så normal.

3 Likes

Det er del to av statistikken; det å forsøke å time slike ting, målt gjennom Dalbar som er det største analysebyrået på markedsavkastning, er at den gjennomsnittlige investor stort sett oppnår 8 % årlig avkastning når markedet har gitt over 10 %. (Edit: oppdaterte tallene jeg først la inn)

Dette skyldes to ting; fondene man eier klarer ikke å følge markedet og man har ikke en strategi som gjør at man klarer å sitte rolig i båten og både kjøper og selger på feil tidspunkt.

Man mister mye av det markedet gir hvert år grunnet atferd og dårlig seleksjon. Det føles kanskje godt å “unngå nedturene”, men fakta er at det man gjør er å miste den generelle markedsavkastningen over tid.

Søylene synliggjør greit rentes renteeffekt.

6 Likes

Mer penger er blitt tapt på å sikre seg mot børsfall enn på selve børsfallet, er det vel en av guruene som sa en gang. Her har vi jo “bear-fest” siden 2023 og sikkert enda lenger. Man utfordrer statistikken når man tar slike veddemål, men det er lov å prøve.

6 Likes