Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Helt enig! Han virker usedvanlig dyktig for å si det forsiktig!
Jeg hadde faktisk ikke hørt om han før.
Så jeg tror det går bra, så lenge han ikke har tenkt å trade som om det var et hedgefond :sweat_smile:

2 Likes

Det er nok svært få som er bedre skikket enn Tangen til å lede oljefondet.

Selv Slyngstad ble svært overrasket over at han vil gi slipp på det han hadde bygget opp for å ta over jobben.

2 Likes
2 Likes

Tangen har i hvert fall min fulle støtte. Uansett hvem som settes inn i den rollen er det fare for snusk. Det står respekt av å gå til oljefondet etter hans karriere, han føler han kan bidra med noe viktig for folket. Jeg tipper at for en mann som han så er det lite som er mer meningsfullt enn det!

4 Likes

Oljefondet er ikke noe risikofond, det er et indeksfond. Uavhengig av forvalteren så vil det uansett blir små relative endringer på avkastningen. Det finnes retningslinjer for investeringene og disse må følges.
Her ser du selv at oljefondet er kun et indeksfond:

3 Likes

Ser en betydelig risiko for WW3 (ikke noe tinfoil-hat greier) med COVID-19. USA og Kina har hatt en lang periode med sakte økende konflikt, blant annet sør-kina havet, nå nyligere Hong Kong, og generell spionasje og proxy-krigføring (hacking, infiltrasjon, lobby-virksomhet) mellom de to enorme landene. Kina er definitivt på aggressiven her, og med Russland, Iran og Venezuela som potensielle store aktører mot USA + allierte er det absolutt noe som kan bli realitet snart :frowning:

NATO blir bokstavelig talt omringet. USA vil ha en enormt vanskelig kamp på sin vest-flanke, med få allierte i stillehavet, EU må forvente å håndtere Russland alene, og i tillegg kommer Sør-Amerikansk aggresjon fra sør.

Sånn i grove trekk, ser det jo ut som at disse landene virkelig forbereder seg og higer etter å få etablert seg på verdens-hegemoniet, før det blir for sent. Som totalitære stater frykter de ikke hva det koster, det har Russland og Kina vist flere ganger før.

3 Likes

De er like avhengig av hverandre. Hvorfor vil de gå til krig? Samme som at vi skulle være så redde for sovjet og Russland, skal vi nå være redde for Kina. Det tar man energi og øyne fra virkelige problemer

4 Likes

Noen av de største teknologiselskapene over dammen leverer tall i neste uke. Og slik jeg har forstått det er det priset inn at teknologi har gjort det bra i denne krisen. Har vi noen eksempler på selskaper som faktisk bekrefter bedre enn forventet inntjening i q1?

5 Likes

Men dårlige earnings? Who cares? FED bailer ut alt og alle no prob. De var allerede dårlig lenge før viruset kom

2 Likes

Denne tråden var interessant

6 Likes

Veldig!

2 Likes

haha Norske kr værre enn lira

5 Likes

Tror det er lurt å ha eksponering mot gull (og evt. sølv og krypto)

2 Likes

Ja, viktig å tenke på om man skryter av at man er i pluss i år, så er det gjerne målt i en valuta som har tapt seg med 20% mot dollar.

1 Like

Ble litt nysgjerrig og kastet noen tall fra Norgesbank inn i excel. Gjennomsnitt kurs september 2019 vs mars 2020. Grønn = styrket. Rød = svekket. Neste ferie blir i Rio de janeiro ?

image

5 Likes

Status siden børsfallet begynte 20.01.2020 for oslo børs (ikke andre markedsplasser, med forbehold om feil i utregninger):

Aksjer som har falt minst (enten gått opp, eller falt maks 10%):

Aksjer som har falt mest (minimum 50%):

Indekser (fra beste til verste, OSEBX merket i blått):

Teknisk timeschart OSEBX:

Tolkning: Konsolidering pågår, indeks kan bevege seg 10% opp eller ned raskt.

Vekting største aksjer OSEBX:

Kvartalsrapporter av betydning med min antagelse i parantes:

Telenor: 28.04 (usikker)
NHY: 29.04 (negativ)
DNB: 30.04 (negativ)
Storebrand: 30.04 (usikker)
Orkla: 05.05 (positiv)
EQNR: 07.05 (negativ)
Mowi: 13.05 (negativ)

Neste to uker kan gi avklaring når vi har kommet oss gjennom kvartalsrapporter på de største selskapene. Samtidig bør vi få avklaringer rundt Korona (faller smitten, hvordan går det med tiltakene, begynner man å planlegge å komme i gang eller hvordan ser verden ut?).

Året så langt har vært relativt greit å trade, mens WTI skremte meg noe og vi har Brent rollover til uka. Siden EQNR er største selskap på oslo børs, og de ikke har kvartalsrapport før 7. mai så har jeg tenkt å være litt forsiktig til etter den dagen på grunn av følgende tekniske tolkning av EQNR:

Generelle betraktninger:
Grønn hype, IT, industri og helsevern har gjort det best på oslo børs siden fallet startet. Det som har gjort det dårligst er oljeservice, energi, small cap generelt, samt finans og shipping.

Hvis olje stenger ned, og kontrakter er vanskelige å få så skjønner jeg ikke helt at IT skal være uberørt. Store IT-bedrifter som primært retter seg mot offentlig sektor er en ting, men de som har fokus mot det private næringsliv har jeg vondt for å se skal opprettholde omsetning egentlig.

Small cap er fortsatt blant indeksene som har gjort det dårligst. En tolkning er at hvis indeks går sidelengs så er det fortsatt stor oppside i small cap som leverer gode rapporter eller nyheter. Verre hvis indeks faller tilbake og penger skal trekkes ut av markedet.

I all hovedsak mener jeg det er enormt mye penger på sidelinjen akkurat nå. Penger som leter etter ett godt hjem. Selskaper som har gode case for hvorfor de ikke blir spesielt berørt av Korona, eller trenger større investeringer nå for å levere svært gode økonomiske resultater om noen år har en fordel. Mens de som er hardt rammet av Korona, og brenner penger over drift - en drift hvor inntektene plutselig kollapset, er i en svært vanskelig situasjon.

Jeg er spent på hvor store tap som vil guides innen finans (DNB), og hvor dystre framtidsutsiktene er for olje (EQNR, brent rollover). Ser grunn til å være forsiktig neste to uker, men konsentrerer meg om small cap som jeg føler enten kan få positive nyheter / kvartalsrapporter, eller ikke har tatt ut potensialet sitt.

Å spå utviklingen lenger enn ett par uker virker meningsløst per i dag da alt kan endres ekstremt raskt.

29 Likes

S&P er på et kjempeinteressant sted nå. Vi brøt ut av wedgen (som også OBXen er inne i) men vi bouncet rett tilbake til undersiden av trendlinjen. Nå klemmer vi trendlinjen og siger sakte oppover, men det er tøff motstand like ved!

Bullcase: brudd over 2899, hvor vi også fyller gappet som ble dannet på vei ned.
Videre test og brudd opp og over 0.618 fib og 3000.

Bearcase: gap fill og reversal, eller, gap fill og test av 0.618 og så reversal.

0.618 er egentlig nivået jeg har for min SL på min bear posisjon da mange tradere på youtube og discord venter og ser hva som skjer her. Det vil trigges en rekke SL dersom 2900-3000 rangen ryker til oversiden. Jeg håper likevel på en test og en skarp u-turn.

Svaret kommer nok ila. denne uken, senest tidlig neste uke!

13 Likes

4 Likes

Denne karen shortet S&P i dag og er enig med meg om nivåene i det minste :sweat_smile:

“At this level, I think the upside is very poor,” he said. “I don’t think it could make it to 3,000, but it could. I think downside easily to the lows or beyond.”

2 Likes

Er nærmest uvirkelig å være vitne til utviklingen i disse dager. Så mye som taler for negativ utvikling på børs, men ingenting som biter på. Er som noen andre har sagt ganske så treffende: Dette er et statsautorisert rally på høyt plan😁

5 Likes