Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg vet, men børskrakk er jo det eneste folk tenker på om dagen. Så unnskyld unøyaktigheten i det.

Resesjon var det jo i fjor. Med mindre de endret definisjonen på det også for å passe deres politiske bilde. Men to kvartaler på rad med økonomisk nedgang var det da. Eller var det i forfjor? Husker vi snakket om det en del.

Nå er folk redde. Og folk poster hvordan man kan kjøpe 20x gearing på shorten sin på Tesla på 228 dollar for to dager siden. Så jeg har argumentert over her at det er liten grunn til å være redd for fondene sine.

Men ser du på manufacturing. Så vil det nok være jobber å få om skulle bli en ny teknisk resesjon eller ikke. Men om det ikke ble kalt resesjon under Biden så kan du vedde på at det ikke kommer til å hete resesjon under Trump heller :wink: Får nytt navn som “patriotisk bris” eller noe sånn :sweat_smile:

3 Likes

De siste årene med oppgang i «alt» (aksjer, gull, crypto, eiendom) tror jeg i stor grad skyldes government spending.
Nå skal government spending kuttes drastisk i USA samtidig som verdenshandelen møter toller.
Jeg går fra «buy the dip» til «sell the rally»

1 Like

Hva tenker du om at Europa øker forsvarsutgiftene sine markant? Det er definitivt bobleblåsende, ikke resesjonsfremmende.

Tviler på norsk «trippelskvis»: – Kan få økonomisk boom i Europa | DN

Tviler på norsk «trippelskvis»: – Kan få økonomisk boom i Europa

Mens handelskrigen onsdag trappes opp, tror sjeføkonom at Norge og Europa kan komme godt ut av den.

3 Likes

Absolutt positivt for markedet i Europa. Derfor er jeg fortsatt inne men mindre offensiv.
Knekker USA, inkl boligmarkedet i tillegg til at verdenshandelen bremser, så tror jeg Europa følger med ned.

2 Likes

Nasse bunnet intradag ned 14,2% fra forrige topp. Samme fall som i sommer. Blir det med det eller blir det nye fall? Virker som om Trumpen har roet seg litt og kanskje innsett at sånn han holder på ødelegger han for absolutt alle?

Blir litt sånn, enten har Trump rett. Eller så er alle teoribøker i økonomi feil.

Får håpe han bare flekker tenner og roer seg ned. Det var det jeg trodde før, men vi får se hva som skjer 2. April. Virker mer som han er seriøs nå.

1 Like

1 Like

For Norge
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/gwOEvJ/nordea-markets-ingen-rentekutt-i-aar-eller-neste-aar

Behovet for å stimulerer økonomien med rentekutt har forsvunnet, mener meglerhuset.

2 Likes

Oops

• Frå februar 2024 til februar 2025 auka matprisane med 7,5 prosent

image

2 Likes

Jeg vet hva de kan gjøre for nulle dette ut over natta. Vi kan bare redusere tollen på mat fra 443% til 350-400%.

For hva sier du til 443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen.

Hadde Trump eller noen annen administrasjon foreslått slike tollbarrierer, hadde det skapt krigsoverskrifter, sier Ola H. Grytten

1 Like

Norge er et land med begrenset jordbruksareal. Mat er ganske viktig i min verden og de fleste andres vil jeg tro. Tror det er veldig smart å være minst mulig avhengig av utlandet på det punktet. Dessuten så forventes det av eu at hvert land skal være mest mulig selvforsynt.

Vet ikke hva selvforsyningen er på nå og det er nok da veldig avgjørende om fisken regnes med eller ei. Uansett blir det tassent med bare fisk på matbordet.

Dessuten ville det bydd på massive problemer for alle ledd innen mat om alt skulle kommet fra utlandet(Dere må være klar over at alle norske matvarer leveres på ekstremt kort varsel). Svinn hadde gått opp og det ville vært tomt i mathyllene for enkelte sortiment i perioder.

6 Likes

Jeg er helt for å støtte landbruket vårt. Er selv fra gård. Men den regningen trenger ikke vi forbrukere ta. Vil gjerne ha bedre utvalg i butikken. Fornøyd om vi bare kommer opp fra u-lands nivået utvalget vårt ligger på nå.

Jeg syns bøndene skulle få betalt for å holde det flotte kulturlandskapet vårt ved like. Null eller halv skatt for bønder hadde også fungert. Hvorfor skal bønder først betale skatt og så få subsidier? Hvorfor ikke bare sløyfe skatten?

8 Likes

https://www.dn.no/utenriks/tesla-advarer-trump-administrasjonen-mot-straffetoll-odeleggende-for-tesla/2-1-1792549

Hva tesla tenker om toller. Ting blir dyrere å produsere i USA.

5 Likes

Spennende tidspunkt å komme med den kritikken og regner med det ikke er Musk som har vært involvert for han er jo opptatt med andre ting.

En av de viktigste driverne for inflasjon stuper

3 Likes

6 Likes

Hvilken uflaks tRump hadde som blev president akkurat som børsen gikk rett ned!

3 Likes