Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Siste nyheter om Trumps egg-fadese har nå i dag også nådd Norge

På tide å få ut nyheten før det er for sent:

For eggprisene har nesten halvert seg siste 10 dager. Ikke helt inntrykket jeg sitter igjen med når jeg leser norsk media siste par dagene.

Hvilket inntrykk får du når du leser her da, utenom dine egne innlegg om egg?

Hva kan drive den nedgangen og erstatte den med en sterkere driver for inflasjon? Som får store industri selskap til å skrive brev om problemene de har?

Parameterene heter “Containerized Freight Index”, og er en index som reflekterer kostnaden ved å frakte varer verden over.

Noe er i ferde med å skje som gjør at det kanskje vil bli fraktet mindre varer på de 7 hav, og det er selvsagt en veldig viktig bidragsyter til disinflasjon, det har vi alle lært og erfart, med motsatt fortegn, gjennom Covid lock down, som sendte frakt-ratene til himmels.

Ved siden av prisen på energi, og da spesielt gass, så var det de 2 desidert viktigste bidragsyterne til inflasjonen.

For meg ser det ut som at inflasjonen vil gå nedover det neste halvåret, og etter det også.

Så du tenker ikke at økte toller vil føre til økte priser altså? Siden man nå ikke kjøper der det er billigst? Det er jo en kjent sak at når toller blir innført, så er ikke volumet mulig å erstatte fort, så da går prisene opp, sånn at også de med toll får solgt varene sine…

1 Like

Fra tesla

Avsenderne av brevet peker på at Trumps handelspolitikk kan øke kostnadene for produksjon i USA, hvilket gjør dem mindre kompetitive når de selges til andre land

– Uansett, selv med aggressiv lokalisering av forsyningskjeden, er visse deler og komponenter vanskelig eller umulig å source internt i USA, heter det i brevet.

1 Like

Poenget er at det er flere parameter som virker her, og det er ikke rett frem å si hva som sluttsummen.
Jeg har selvsagt ingen fasit, men jeg mistenker at Trump sine beslutninger om toll kan påvirke mengden av varer som seiler rundt omkring på de 7 hav, og så spekulerer jeg i at når den parameteren som kanskje trolig var 1 av de 2 viktigste driverne for inflasjons-problemene verden har erfart de siste årene stuper, så kan det bidra til å dempe inflasjonen. Thats all I am saying.

1 Like

Handel bringer priser ned? Trodde de fleste ville si seg enig i det, men tok visst feil.

1 Like

At prisen på egg i USA er rekordhøye.

The proof of the pudding is in the eating, så hvordan det vil gå med inflasjonen får vi svar på i månedene som kommer.

Desværre Donald vi spiser selv vores æg🥳mon ikke din gode ven Putin kan hjælpe dig med nogle æg.

3 Likes

Nei nå må amerikanerne værpe i egne reir og slutte å rote rundt i alle andres fuglekasser🤣

3 Likes

Basert på cpi og ppi beregner bankene nå en core cpe på 2,7% for februar, opp fra 2,6 % i januar. Ting som har “lagget” fortsetter å synke, mens inflasjon på varer har snudd oppover igjen og fortsetter å øke i februar.

Og forventninger til inflasjon har økt veldig på kort tid, alt dette før eventuelle tolløkninger selvsagt .

4 Likes

Og Trump ble valgt særlig pga misnøye med høye priser…hadde de bare visst hva de stemte på…

5 Likes

Hvis man har intelligens nok til at forstå Hva told og handelskrig gør for forbrugerne så var det ret indelysende.

1 Like

Denne gjelder (dessverre) fortsatt:

“Democracy is a device that ensures we shall be governed no better than we deserve.”

– George Bernard Shaw

5 Likes

Kobberprisen på vei opp. Ikke akkurat typisk bear marked.

2 Likes

Noen som har lyst å forklare hvorfor kronen er så mye sterkere nå enn for noen uker siden? Både mot eur og usd.

Noe er vel at den har vært ganske bisarr svak, jeg kunne aldri helt forstå det?

Men det er en solid bevegelse ja!

1 Like

Kan prøve: For Nok spesielt trekker lavere sannsynlighet for rentekutt opp, ellers er usd blitt svakere mot de fleste. Eur og Sek har styrket seg på europeisk forsvarsindustri. Høye investeringer, høyere lange renter i Tyskland og resten av Europa, høyere eurokurs ( mot usd).

10.mars kom tallene for februar

Euro styrker seg markant mot usd etter talen 14 februar og påfølgende annonseringer om økt satsing på forsvar i Europa.

5 Likes