Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hva hadde skjedd om vi repatrierte oljefondet til Europa fra ikkevennlige stater?

2 Likes

Hvis Nikolai hadde baller hadde han dumpet Tesla-beholdningen ifm. at Tesla rapporterer ekstremt stusslig Q1-produksjon om et par uker. Da hadde vi kanskje fått jekket ned Musk et par hakk.

Mer seriøst: Vi kunne spilt som en seriøs europeisk stormakt. USA etterlater seg et vakuum som må fylles.

7 Likes

https://www.investing.com/news/economy-news/canadas-cpi-jumps-26-in-february-surpassing-estimates-of-21-3933927

Litt pussig at økonomer bommer så mye, for selv om forskjellen i fasit på 2,6% YoY ikke virker som så mye mer enn estimat på 2,1%, så er det jo slik at man faktisk vet svaret på 11 av de 12 siste månedene i YoY tallet, så overraskelsen, og bomskuddet gjelder jo siste måned, altså CPI for Canada i februar.

Og MoM for februar kom inn på 1,1%, og sesongjustert på 0,7%.

Estimatet for sesong justert var da på 0,2% MoM for februar tilsvarende 2,4% YoY, mens fasiten MoM ble 0,7%, som tilsvarer 8,7% YoY.

2 Likes

Vi hadde fått en lavere risiko justert avkastning.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/o3zGJm/historisk-avtale-godkjent-her-er-det-mye-optimisme

India fjerne nesten all toll på norske varer

… det står ingenting om andre veien? Eller er jeg bare blind?

1 Like

Uansett en utrolig bra avtale for Norge virker det som. Laks får muligheter her umiddelbart.

1 Like

Og for Norge sin del, det er nok ikke dumt å få mindre varer fra Kina og mer fra India.

4 Likes

Det kan jo bli interessant hvis affiliate sales faller i USA/EU.
image

Ett poeng til er jo at USA selger mye mer tjenester til Europa enn motsatt
image

Jeg vil anta at fortjenesten på tjenester er vesentlig høyere enn for varer. Mao at den effektive handelsbalansen nok egentlig er motsatt. Sååå, hvis EU skattela amerikanske tjenester vesentlig høyere, så ville europeiske selskaper bli mye mer konkurransedyktige og kunne ta over endel av dette volumet.

ref: https://www.wsj.com/economy/trade/trade-war-with-europe-puts-9-5-trillion-at-risk-u-s-firms-say-9fc4c80b?mod=series_tariffstrade

5 Likes

2 Likes

Hvordan gjør man det rent praktisk? spør for en venn.

Vet ikke? :slight_smile:

Det er dette som blir så bakvendt med dette prosjektet med å gjøre usa stort igjen, Trump satser på det de er dårligst på. Den amerikanske økonomien er mer og mer tjenestedrevet, det er her verdiskapingen ligger.

De arbeidsplassene han vil ha tilbake til usa gjennom f eks biltoll er i stor grad automatisert bort uansett. Og det er i automatiseringen at verdiskapingen ligger. Selv om færre jobber i industrien, er ikke vareverdien minkende i samme grad.

Det appellerer til de lavt utdannede som vil ha tilbake de gamle arbeidsplassene sine, samt de superrike bedriftseiere innen olje stål etc. Middelklassen , som står for mye av innovasjon og verdiskaping i tjenestesektoren faller mellom to stoler.

10 Likes

Oppgang på Wall Street etter Fed-signaler: – Skummel formulering | DN

Oppgang på Wall Street etter Fed-signaler: – Skummel formulering

USAs sentralbank senker vekstanslaget og hever inflasjonsanslaget, men tror fortsatt på to rentekutt i 2025: – Fed er mellom barken og veden, sier seniorstrateg.
– Feds nye anslag har stagflatoriske vibber. Litt høyere arbeidsledighet, lavere vekst i økonomien og høyere inflasjon enn tidligere ventet, kommenterer Cekov.

Stagflasjon innebærer avtagende vekst og økende inflasjon, en uhyggelig situasjon for økonomien, markedene og folk flest.

– Fed er mellom barken og veden, og balansegangen blir krevende, sier Cekov, som selv ikke tror på rentekutt med mindre økonomien svekkes og ledigheten øker.

Selv om mediananslaget for rentenivået ved utgangen av året var uendret, er det flere medlemmer som ser for seg høyere rente enn de gjorde i desember, bemerker Cekov.

– Det skal med andre ord ikke så mye til for at medianen hadde vist kun ett kutt for 2025 – kun to medlemmer må endre syn oppover, sier han.

I det store og hele var det som ventet på forhånd, sier sjeføkonom Stein Bruun i Arctic Securities.

– Det var litt overraskende at de igjen snakker om at den økonomiske aktiviteten har en solid veksttakt. Det har vært en del svake indikatorer nylig, som tilsier at det blir en klart svakere bnp-vekst i første kvartal enn i fjerde kvartal.

6 Likes

Er det prisen på frittgående egg :wink:

Meny mener tydeligvis at det er mulig at de kan gå selv

https://meny.no/varer/meieri-egg/egg/egg-frittgaende-7039610000196/

2 Likes

Spikern i kista for rentekutt fra NB visstnok i følge Øystein Dørum

2 Likes

Hva tror dere om markedet fremover? fortsatt kjøpedager eller "sell in may, and go away"Jeg har kjøpt litt gjennom nedgangen vi har hatt til nå, men hvordan vil markedet se på toll trusselen fra trump etter månedsskiftet hvis den ikke blir utsatt igjen,eller er den allerede priset inn?

Jeg vil personlig tro det er såpass mange ved litt vett i hodet som kan påvirke beslutninger tatt av trump/co og at det vi ser er mest støy.

Jeg tror heller ikke at verken trump eller resten av maga idiotene vil sitte ut dette året før de blir fjernet, men det er diskusjon på annen tråd tror jeg. Hvis de blir fjernet så blir det rally.

Jeg tror mange tenker dette, og dermed kan markedet knele hvis tollene innføres 2 april.

1 Like

https://www.dn.no/marked/finans/okonomi/styringsrenten/kutt-eller-ikke-kutt/2-1-1796713

Krone styrket seg et par prosent mot Euro og fem prosent mot dollar. Ikke de helt store bevegelsene enda? :thinking:

1 Like

2 Likes