Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg har lenge predikert at det blir lenge til neste rentekutt, og skrev ironisk i november at «vi får rentekutt til jul……, julen 2025».

Og når inflasjonstall på 3,6% nylig ble publisert så var jo det på en måte «spikern i kista».

Men jeg er faktisk likevel usikker på om vi får kutt eller ei, siden det er politikk i pengepolitikken Norges bank for å si det slik.

Hva som skjer om en halvtime er faktisk uvisst.

Men skulle vi få kutt så er jo «the devil in the details». Og da tenker jeg først og fremst på hva bankene følger opp med, eller rettere sagt ikke følger opp med.

Har skjedd litt i forkant som bereder grunnen for at bankene kan dra føttene etter seg.

Uendret rente fra Norges Bank…

Ny dag i tollsirkuset, og trusselbildet strammes til og indeksene er ned. 25 % toll på utenlandske biler vil gi 100 mrd dollar i inntekter ifølge Trump, 100 mrd som i så fall skal betales av amerikanske skattebetalere… og en inntekt som er betinget av at amerikanere fortsetter å kjøpe utenlandske biler til tross for toll.

Denne artikkelen har ligget ute i 8 timer og har snart 9 tusen bidrag i kommentarfeltet, en rask titt indikerer at ytterst få mener dette er en manøver fra et stabilt geni

5 Likes

Får se tallene de neste månedene når folk har vært optimistiske lenge på kutt i mars. Mistenker den har dratt opp tallene, men sikkert fornuftig å se litt til

Sånn ser det ut på FoxNews

4 Likes

Okei, altså litt mer 50/50?

Ja, vil egentlig si det. Kort oppsummert

• Dette vil skape jobber i USA
  • Dette blir rettferdig
  • Dette vil føre til økt inflasjon i USA
  • Dette vil føre til resesjon pga handelskrig
  • Dette er skatter med et annet navn
3 Likes

– Det ser ut til at det blir kutt i september og desember, sier [DNBs] Haugland

Videre understreker Norges Bank at det er «større usikkerhet om utsiktene enn normalt». Det skyldes blant annet handelskrigen USAs president Donald Trump.

«Dersom mer omfattende handelsrestriksjoner skulle føre til et tilbakeslag internasjonalt, vil også utsiktene for norsk økonomi kunne svekkes. Skulle oppgangen i prisveksten være mer midlertidig enn vi nå legger til grunn eller arbeidsledigheten øke mer, kan renten settes raskere ned enn vi nå ser for oss».

1 Like

Som igjen skal gi mulighet for skattekutt. Hvis du er superrik spiller det liten rolle om den Porschen koster 1 mill eller 1,25 mill. For de superrike vil skattelette sannsynligvis utgjøre mye mer enn 250 000 (NOK). Industriarbeidere får kanskje den outsourcede jobben tilbake , med litt flaks. Taperen er middelklassen hvor et 25 % dyrere bilkjøp neppe kompenseres med trumps skattekutt.

I den forbindelse er det interessant å merke seg noen reaksjoner fra europeiske produsenter. BMW sier de vil “absorbere” tollen i en overgangsfase, mens high end premium Porsche sier de vil dytte tollen rett over på den amerikanske forbrukeren. Porsche har få direkte konkurrenter i USA og henvender seg til de rike, en prisøkning vil kanskje til og med øke verdien som statussymbol ytterligere for de rike.

5 Likes

Nå har du også bare nevnt en del av regnestykket, den andre er jo at også biler produsert i USA bruker deler fra andre land som jeg antar får samme skatteprosent. Ellers ender du opp med at nesten ferdige biler blir importert til USA for så å få skrudd sammen noen få deler i USA…

Det er også det punktet hvor prisene bare i snitt går opp i USA, f.eks. 10%, litt avhengig av hvor stor prosent av bilene som blir importert. Da tjener de amerikanske bilprodusentene mer og de utenlandske litt mindre.

Etterspørselen etter biler i USA kan ikke dekkes av innenlands produksjon og jeg antar det vil ta tid å bygge opp. Bedre å bare ta høyere priser for amerikanske produsenter? Da snakker vi inflasjon.

3 Likes

Absolutt, det ser man på aksjekursene til de tre store (gm ford stellantis). Også de må skru opp prisene for å opprettholde marginene.

2 Likes

EU og andre land vil jo også øke sine toller på biler produsert i USA, og etterspørselen etter disse vil da reduseres.
Kjenner selv best til Mercedes, og de lager så vidt jeg vet alle de større SUV’ene (GLE, GLS, EQS SUV i USA). Men tror også BMW har tilsvarende produksjon.

Så at dette er ødeleggende for økonomisk aktivitet er det ikke noe tvil om, men hvor stort hullet i foten blir gjenstår å se.

(NB Ikke tiden å kjøpe aksjer i bilfrakt rederier ?!?)

1 Like

https://www.wsj.com/politics/policy/trump-considers-more-limited-tariff-plans-09b36d26?mod=hp_lead_pos1

The tariffs will cover finished automobiles and automotive parts, a senior administration official said. The administration had considered exempting auto parts from the tariffs. But parts that are compliant with the U.S.-Mexico-Canada Agreement will remain tariff-free until the Commerce Department “establishes a process to apply tariffs to their non-U.S. content,” White House deputy press secretary Harrison Fields wrote online.

They would be added on top of 25% tariffs on goods from Canada and Mexico that Trump imposed because he said those countries weren’t doing enough to disrupt the illicit fentanyl trade. Negotiations on those duties are continuing.

In a post on Truth Social early Thursday, Trump threatened to impose “large scale tariffs, far larger than currently planned” on Canada and the European Union if they worked together to “do economic harm” to the U.S.

Nearly half of new passenger vehicles sold in the U.S. in 2024 were assembled outside the U.S., according to data from S&P Global Mobility.

Det kommer til å bli dyrt å kjøpe bil i USA framover, for når prisene på utenlandske biler går opp 25%+, så vil amerikanske produsenter øke sine priser. Hvorfor ikke? Halvparten av konkurrentene blir borte eller må øke prisene sine vesentlig for å ikke gå konkurs!

1 Like

Amerikànske bilprodusenter får mindre konkurranse. Bilene som tilbys blir dermed dyrere og dårligere.
På samme måte som vi i Norge får mindre utvalg og dyrere mat pga toll.

Toll er like dumt her som der.

1 Like

Det interessante er jo at selv varene uten toll fra utlandet blir dyrere også. Er ikke mye man legger merke til produktene under på 5000tonn+ som ble importert til Norge var billigere enn annet kjøtt.

Prisene blir satt opp så høyt som mulig for å tjene mer. Jeg antar at bilsalget i USA vil gå kraftig ned og snittprisen vil gå kraftig opp.

3 Likes

Hittil i dag
GM ned over 8 prosent
Ford og Stellantis ned 4-5 prosent

2 Likes

Jeg har ment å spørre deg @Ravioli om hvordan du tror USA sine sanksjoner kommer til å påvirke norske og svenske aksjer?

Sitter jo selv med aksjer som Nekkar (skipsheiser, oljedrilling, utstyr til fiskeoppdrett) og Reach Subsea (alt innen undervannsroboter og overvåking av olje/gassfelt). Jeg tenker jo at hvis det trigges en resesjon, så vil oljeaksjene kanskje gå ned, men det er jo helt avhengig av hva OPEC gjør med redusert oljeetterspørsel. Usikker på hvordan skipsheiser og fikseoppdrett treffes. Skipsheisene leveres jo til bl.a. militære docker, så de nyter jo godt av masse styr rundt det. Konklusjonen min er jo at det må en resesjon til for å egentlig fucke til ting… Norge er jo i den spesielle situasjonen hvor vi har handelsunderskudd med USA… Så ikke helt i målsonen, men kanskje via EU/EØS…

1 Like

Problemet er at de fleste bilmerker er internasjonale, det fraktes bildeler rundt omkring i verden. Nå blir alle bildeler og biler ikke produsert i USA 25% dyrere. Som man ser når man ser kursen til GM, Ford og Stellantis gå ned…

1 Like

Nei det tror jeg ikke er bra for noen aksjemarkeder i det hele tatt, men halve problemet er jo at han kan ombestemme seg i morgen. Skipsheiser blir så spesielt at det har nok du bedre koll på. Stål og andre metaller som kobber ligger an til bra prisøkning, kobberet har gått veldig. Det representerer vel en kostnad for mange industrier. Oljenæringen er jeg ganske lunken til nå selv om det i større grad er blitt beredskapspolitikk. Drill baby drill har vi ikke sett mye til, “kullsatsningen” hans likeså, ikke engang kullselskapene lot seg begeistre av det. Det måtte være om alt dette greier å sparke i gang et rentekutt eller to.

3 Likes

image
https://www.youtube.com/shorts/GHHvAy7Jk5M?feature=share