Det er egentlig litt sprøtt hvordan OSEBX og S&P 500 har skilt lag på svært kort tid her. S&P ned nær 10% samtidig som OSEBX er opp en 3-4%. Vanligvis tenker jeg at de to følger hverandre ganske greit.
USA går bra målt mot Danmark
Er nedgangen på den danske børsen basically drevet av Novo Nordisk? Eller er det noe mer? De har fortsatt mcap på 2155 mrd dkk, mer enn 3x større enn Equinor.
Carlsberg er opp 28% i år
Core PCE for februar: MoM 0,4 %, ikke bare er det høyere enn ventet, det er også høyt i seg selv.
At the same time, the Bureau of Economic Analysis report showed that consumer spending accelerated 0.4% for the month, below the 0.5% forecast. That came as personal income posted a 0.8% rise, against the estimate for 0.4%.
Personlig inntekt økte mer?
Det funket ikke andre veien heller, men det var det ingen som brydde seg om
Mange interessante innspill her, synes jeg. Inflasjon er så mangt, og flere av punktene her ses bort fra ved vurdering av renter, særlig gjelder det energi og mat. Å vektlegge disse prisene blir som å vurdere klima ut fra værmeldingen.
Atferdsendringer, som at folk velger First Price, fanges i USA opp i PCE, i motsetning til CPI som sammenlikner priser på samme vare over tid.
I USA har de i tillegg til “core” også en “supercore”, man måler månedlig inflasjon, 3mnd, 6mnd annualisert, ser på hvilke komponenter som driver prisener opp, hvilke faktorer som er “lagging effects” osv. Og til sist måler dette opp mot andre hensyn, f.eks. arbeidsledighet. Det er en grunn til at det er en komite som kommer fram til den endelige beslutningen, og ikke en robot som sjekker om inflasjonen er over eller under 2 %.
På kort sikt er det bra det for kjøpekraften, men en slik lønns- og prisspiral vil sentralbanksjefene unngå så langt det er mulig.
Med god grunn
Rentene er jo ikke spesielt høye historisk sett + ingen er tjent med å få en resesjon fra en økonomi med lave renter og ingen verktøykasse å jobbe med.
Hvor mange år hadde vi lave renter som ikke ga noen inflasjon? Hvor var inflasjonspolitiet da?
Ja, okei, som at rentene må være høye for å få bukt med alkoholavgiftene(?)
Nå er det visst plutselig en prime minister igjen i Canada, uten at det ser ut til å skape noen entusiasme i markedet
Jeg har solgt og sitter nå bare 5% investert i norsk indeksfond. Resten på konto.
Selger trolig alt til uka.
Alt kaoset rundt tollmurer, Grønland/Nato, hvordan Trump effektivt gruser egen forsvarsindustri (hvem vil kjøpe våpen av USA med «kill-switch»?), prat om å «restrukturere» (ikke betale) utenlandsgjeld etc.
Jeg tar gladelig 5% rente på konto fremfor børs
Da bør man vurdere pengemarkedsfond med akkumulerende effekt som et alternativ. Har utsatt beskatning på rentegevinsten og historisk 1 % mer i effektiv rente enn bankens tilbud.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wgLE9n/norges-bank-skal-kjoepe-kroner
– Det betyr i praksis at de skal kjøpe 26 millioner kroner [pr dag], sier Dane Cekov, seniorstrateg for renter og valuta i Sparebank1 Markets.
Norges Bank kjøpte i flere år kroner på vegne av staten, slik at oljeinntekter i utenlandsk valuta kunne brukes over statsbudsjettet. Men fra april 2022 snudde situasjonen, da kronestrømmene overgikk beløpet som skulle inn i statsbudsjettet.
Mao, sist gang Norges Bank kjøpte NOK, så var EUR kursen på under 9,5 eller nesten 2 kr lavere enn nå.
Ser ut som JS er enig med deg @holmes, best å sitte tryggest mulig framover…
Jeg må jo si at Stoltenberg framstår som en mye mer kompetent finansminister enn Vedum gitt…