Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg har solgt og sitter nå bare 5% investert i norsk indeksfond. Resten på konto.
Selger trolig alt til uka.
Alt kaoset rundt tollmurer, Grønland/Nato, hvordan Trump effektivt gruser egen forsvarsindustri (hvem vil kjøpe våpen av USA med «kill-switch»?), prat om å «restrukturere» (ikke betale) utenlandsgjeld etc.

Jeg tar gladelig 5% rente på konto fremfor børs

6 Likes

Da bør man vurdere pengemarkedsfond med akkumulerende effekt som et alternativ. Har utsatt beskatning på rentegevinsten og historisk 1 % mer i effektiv rente enn bankens tilbud.

2 Likes

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wgLE9n/norges-bank-skal-kjoepe-kroner

– Det betyr i praksis at de skal kjøpe 26 millioner kroner [pr dag], sier Dane Cekov, seniorstrateg for renter og valuta i Sparebank1 Markets.

Norges Bank kjøpte i flere år kroner på vegne av staten, slik at oljeinntekter i utenlandsk valuta kunne brukes over statsbudsjettet. Men fra april 2022 snudde situasjonen, da kronestrømmene overgikk beløpet som skulle inn i statsbudsjettet.

Mao, sist gang Norges Bank kjøpte NOK, så var EUR kursen på under 9,5 eller nesten 2 kr lavere enn nå.

2 Likes

Ser ut som JS er enig med deg @holmes, best å sitte tryggest mulig framover…

Jeg må jo si at Stoltenberg framstår som en mye mer kompetent finansminister enn Vedum gitt…

4 Likes

Jeg lurte litt på om det er de samme folka som tenker at Tesla er det beste som også synes at Bitcoin er en idiotsikker investering og måtte bare sjekke:

Jeg må jo si at korrelasjonen her er overraskende sterk.

5 Likes

Gjør som Drillo og sett alle i forsvar og bare Flo på topp

1 Like

Det gjør vel alle?

1 Like

Det skal bli spennende å se hvordan det går denne uka. Ser ut som kanskje noen vet noe vi andre ikke vet. Er verken krakk eller nedgang selv om dagen er ung enda og det ikke er noe positivt nytt om toll og tull.
Jeg har kjøpt hver dag hele forrige uke og tenker å kjøpe denne uka også i fond. Noen av de har falt mye allerede så de er kanskje ferdig krakket.
Jeg krysser fingrene på oppgang eller blir det å kjøpe aksjer med kredittkort.

3 Likes

Mange av bilprodusentene har hatt veldig bra salg i q1 i USA viser det seg (hvis vi ser bort fra tesla). GM er opp 17 % YoY, f eks. Grunnen kan man jo tenke seg, kundene løper til butikken for å kjøpe før de blir “frigjort” med toll på varer. Samme grunn kan man jo også tenke seg at forårsaket den høye inflasjonen på varer i Pce for februar. Mange skynder seg å kjøpe pga økt forventing til høyere inflasjon.

" U.S. light vehicle sales surged to a seasonally adjusted annualized rate of 17.77 million units in March 2025, the highest level since March 2021 and well above the combined January-February total of 15.8 million."

https://tradingeconomics.com/united-states/total-vehicle-sales

3 Likes

Tariff That DESTROYED the American Economy in Just Weeks

1 Like
1 Like

Nå er vi på samme side som Kina, mot USA :see_no_evil:
Hvem skulle trodd

4 Likes

Kina har nå, hvis jeg ikke roter det til, 54% toll. Det er såpass høyt at mye varer derfra rett og slett ikke er salgbare i USA. Den kinesiske eksporten til f.eks. Hong Kong tenker jeg i en hvis grad ender i USA den også. Totalt sett kanskje 20% av kinesisk eksport ender i USA?

Det er så jeg lurer på om det er nok til å destabilisere Kina, evt om Xi finner seg en ekstern fiende å fokusere folket mot. Evt bare tar Taiwan i håp om å kunne stoppe TMSC sin eksport til USA hvis ikke USA hever tollene? Jeg vet da søren.

For EU, så er situasjonen også rimelig drøy. Her er dog tollene for andre bilprodusenter som Japan, Sør-Korea, Mexico og Canada enda høyere, så de kommer bedre ut? USA vil fortsatt trenge biler og de får ikke flyttet produksjonen så kjapt. Etterspørselen etter biler i USA vil nok falle som en stein dog…

1 Like

Hva er det Trump rabler med at vi har toll mot USA? Som at moms kan sidestilles med toll? Så godt som alle varer har moms, både amerikanske og norske. Han overgår seg selv hver dag så man har jo til slutt ikke ord som dekker idiotiet.

5 Likes

Trump ser også bare på godseksporten og ikke på tjenesteeksporten. Så iflg Trump, så har USA et handelsunderskudd med oss, mens det med tjenester er motsatt.

https://www.wsj.com/livecoverage/trump-tariffs-trade-war-stock-market-04-02-2025/card/math-behind-new-u-s-tariffs-points-to-trade-imbalance-as-key-issue-3rapxIPuS11nib8NSoXW

Trump har heller ikke sett på de faktisk tollsatsene,

basic formula: the size of a country’s goods-trade imbalance with the U.S., divided by how much America imports from that nation.

og som sagt, det er snakk om gods, ikke gods+tjenester.

2 Likes

Er han så dum eller har han en annen agenda?
Jeg tror motivet er :

1 - senke yield på 10-åringen for å refinansiere gjeld billigere. Da må børs ned.
2 - omvendt Robin Hood. Ta fra de fattige og gi til milliardærvennene. De har blitt informert om planene og har solgt for å kunne kjøpe tilbake billig, når middelklassen har tapt nok pensjonssparing

3 Likes

Men dette må jo på sikt erodere hans velgergrunnlag. Men målet er kanskje ikke å bli gjenvalgt eller være populær men å berike seg selv og sine venner?

3 Likes

Han trenger ikke noe velgergrunnlag. Han er allrede valgt på 4 år, så et blir 4 år med Trump og siden JD Vance som fortsetter i samme stil.

1 Like

Da er jo spørsmålet hvordan det går med de republikanske kandidatene i de to husene hvis dette går skikkelig dritt over tid. Det har allerede vært noen overraskelser og store svingninger.

Visse land mangler fra de nye tollsatsene :eyes: Svaret er visstnok at USA ikke handler så mye med disse landene at det ikke er nødvendig, men de tok med Jan Mayen, Iran og mye annet :man_shrugging:

5 Likes