Tanker om påvirkning på rentebanen til Norske Bank?
Renten er gjerne lav i resesjoner
Hvis ikke stagflasjon
Jeg har ikke satt meg inn i effekten av så omfattende endringer på toll, men vi har hørt veldig lite negativt når andre land har lagt toll på amerikanske varer.
Opplys meg gjerne - er det omfanget som gjør dette problematisk? Ser at mange land på lista har enorme tollmurer mot USA, men det er helt greit?
Det er min tanke også, men toll gir gjerne økte priser - så ikke helt enkelt å spå.
Citi mener EU kommer til å senke renten i hvert fall
Men er de satsene Trump bruker reelle?
Norge importerer ikke så mye fra USA som ikke kan importeres fra andre land.
Det er jo litt av greia for USA, de har satt toll på alt, så i USA vil ting bli dyrere. Hvis Norge øker tollen mot USA, så kan vi importere fra andre land som vi ikke har toll mot. Samtidig, jeg tviler på at Norge kommer til å øke tollen mot USA. Tollen vi har i Norge er der gjerne for å beskytte innenlands industri.
Hadde alt han sammenligner med bare vært “ekte” tollsatser hadde jo mye vært forståelig, men Trump mener jo at MVA er å regne som en toll.
Dessuten har han nok beregnet inn mye annet rart som f eks valutamanipulasjon som en faktor og også bare det faktumet at noen land har handelsoverskudd vs USA.
Hadde de hatt kun toll-satsene, så kunne man tjent villt mye på å bare kutte tollen til USA nå. Da får man hele det amerikanske markedet for seg selv, mens resten av verden kriger. ^^ Men når de regner med MVA så blir det bare tull.
FIn graf, vi er jo nettoimportører fra USA, sikkert alle teslaene og iphonene… Det kan det jo bli en endring på nå, så USA får handelsunderskudd med oss også.
iphonene og teslaene vi kjøper er vel ikke fraktet fra USA??? Kina og Tyskland vel?
Det kan være greit å ta i betraktning at de fleste mediehus har lite til overs for Trump og vil garantert skape mest mulig negativ omtale.
Ser fram til at noen drevne makroøkonomer uttaler seg.
De har regnet utfra handelsunderskuddet de har på varer, ikke tollsatser.
Men var ikke målet her å få ned andre lands tollsatser? Er Trump helt idiot? Hihi
Nei, å få ned handelsunderskuddet
Les gjerne hva denne professoren ved Uni of Chicago sier:
Det har de gjort i lang tid. Kanskje dokk ikke i norsk media, følger ikke med på den slev.
Med toll andre veien, som kommer, så er det jo ett fett. Blir bare mindre handel, ikke mer relativt sett fra USA. Alt flyttes til utlandet, så man slipper tariffene.
Det mest Sannsynlig er at fremst handelen går ned. Underskottet i % kommer nok at kvarstå.
USA lager ikke så mye selv, så nesten alt folk kjøper blir dyrere. Det blir et hopp opp i inflasjon, till en ny, høyre prisnivå.