Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Sånn historisk sett, så er det å innføre toller noe som svekker innenlands konkurranse og svekker ens egen eksport. Dvs at amerikansk næringsliv vil bli mindre effektivt, varer blir dyrere for amerikanere.

På den andre siden, så kan man tenke at “ingenting” ble produsert i USA og at det er bedre med et par år hvor ting går ræva nå enn når det stod enda verre til enn nå. For det er jo ikke noen tvil om at på kort sikt, så vil dette ramme USA hardt.

Det jeg ser for meg at kan finne på å ramme USA hardest er hvis det blir toller (e.l.) på IT-industrien deres slik at IT-industrien i andre land får markedsandeler.

Ta Kina, Google har ikke samme posisjon der som i resten av verden.

image

Leste endel om hvorfor USA gjør det så bra innen software/tjenester og mye av grunnen er at du har ett enkelt marked med 330 millioner innbyggere. Klarer du å gjøre det bra i Texas, så er sjansen for at det funker bra i California også.

Btw, det er ikke bare USA som har innført høye toller. F.eks. EU innførte høye toller på kinesiskproduserte elbiler
image

Jeg tenker at disse tollene som EU innførte ikke gjorde elbiler i Europa spesielt mye dyrere, rett og slett fordi EU importerer fra andre land som Japan og Sør-Korea og fordi innenlands produksjon er relativt høy (bl.a. fra Tesla sin fabrikk i Tyskland)

2 Likes

Noe må gjøres, det er de fleste økonomene enige i, både Holvik og Andreassen, som slaktet sin kollega Holvik i FA-tv og som også var med i neste episode av podcasten til Ness. Men om handelskrig er beste middel til å nå målet er det en del uenighet om. USA’s handelsunderskudd skyldes ikke at resten av verden har rottet seg sammen mot USA, som man kan få inntrykk av når man hører hvordan Trump snakker. Største problemet har vært Kina som har manipulert kurs og spolert store markeder, f.eks. solpaneler, med subsidierte bedrifter, men i hovedsak er USA skyld i handelsunderskuddet selv.

Episoden med Holvik er veldig fin å høre på, det er en tanke bak det hele. Om den er god kan diskuteres. Og så er det nok kanskje noen baktanker også.

2 Likes

Som jo er poenget. Situasjonen er ikke så svart/hvit som den ofte fremstilles.

Jeg leser det ikke som et forsvar, ihvertfall.

Og det jeg skriver skal heller ikke tolkes som et angrep (på Trump).

Må noe gjøres? Joda.

Må det gjøres på denne måten? Nei.

Jeg mener at selv om det er en korrelasjon mellom at

a) at DJT gjør noe, og

b) at noe må gjøres

…så betyr ikke det er en kausalitet eller baktanke der, på samme måte som at når man kommer hjem og finner en hissig røyskatt inni huset sitt, og et par tre lenestoler revet i stykker, på stua så skal man være forsiktig med å tilskrive røyskatten motiver av typen “den mente vel at jeg trengte å bytte møbler da”.

Er ganske sikker på at du blir overbevist nå :wink:

Poenget mitt var at det var en god tanke bak “Det store spranget” også.

Resultatet ble begredelig.

Det blir det fort denne gangen også.

4 Likes

Jada, har skjønt at du sitter på fasiten.

Kan dere droppe å diskutere “meta”, dvs rundt saken, ikke faktisk saken? Det gir null verdi til resten av oss som leser tråden.

3 Likes

According to Miran’s plan, Trump would:

1. Hike tariffs sharply (as he just did), then

2. Convene a “Mar-a-Lago Accord” with U.S. trading partners to push through a coordinated Dollar devaluation —in an attempt to boost U.S. competitiveness and manufacturing.

Foreign investors now hold $57 trillion of U.S. Dollar-denominated financial assets. It won’t take much for panic to set in once they realize a devaluation may be coming.

That’s how a Run On The Dollar could begin. And not just by foreign investors—Americans may also begin dumping their Dollar holdings as trust in U.S. economic policy erodes.

A sudden collapse in the Dollar could be the catalyst for the next leg down in global stock prices .

2 Likes

Wall street:

Main street:

1 Like

Tegn på kollapsende dollar er er at rentene stiger kraftig, siden nivå settes på margin i auksjoner.

1 Like

Hvis man skal ha en hyggelig påske-frokost med egg og appelsinjuice, så ser det betraktelig bedre ut nå for amerikanerne, og sikkert flere også, nå enn bare for et par tre måneder siden, skjedd mye på kort tid gitt:

3 Likes
3 Likes

sette opp tollmurer,for så å forhandle dem ned igjen med de individuelle landene…genialt? :thinking:

Psykt

USD/NOK

+4,16%

På en dag

1 Like

Det der liker ikke trumpen

https://www.wsj.com/tech/exempt-or-not-the-chip-industry-wont-escape-tariffs-a6c771db?mod=livecoverage_web

For now at least, the U.S.’s direct chip imports, which totaled around $82 billion last year, are exempt.

Yet most chip imports are indirect. Chips typically are made overseas, packaged up there and inserted into electronics shipped across the globe—including to the U.S., where they will be subject to tariffs as high as 49%. Even many U.S.-made chips are sent to Taiwan, China or Southeast Asia for final assembly before being re-exported to end customers.

That indirectness makes sizing up the impact to the semiconductor industry difficult. One thing is for sure: The hit will be substantial.

The U.S. imported some $521 billion of machinery, $478 billion of electronics and $386 billion of vehicles last year, according to a Bernstein Research analysis. Those things tend to contain a lot of chips, and chip sales fall if people respond to higher prices by buying fewer of them. That will eventually translate into lower revenues and growth rates for chip makers, potentially crimping profits and stock-market valuations.

Ting er i ferd med å bli j***** dyre i USA nå. Ting som ikke nødvendigvis er så lett å erstatte eller flytte produksjonen av på 1-2-3.

Chip companies have yet to issue profit warnings, reflecting the as-yet-uncertain extent of the impact. To dampen it, the industry might try to negotiate with the Trump administration to reduce tariffs where they hurt most, or to exempt more electronics and other goods that chips go into.

In a best-case scenario, the Trump administration responds by backing off many of the most damaging tariffs, making Thursday’s declines a buying opportunity.

Given Trump’s penchant for doubling down instead of backing down, the opposite scenario—even more tariffs—seems more likely.

Blir veldig pent når selskaper begynner å komme med profit warnings fordi ting blir dyrt.

8 Likes

Jaja, jeg kimset av kortene til Vietnam, men de er visst allerede på ballen og forhandler om særavtaler med USA. Rett nok har varer importert fra USA toll på ca. 10 % i vektet snitt i Vietnam, men dette er jo bare smuler mot den enorme gevinsten mange store amerikanske selskaper, med Nike i spissen, har av å outsource produksjonen til Vietnam. Nike vil ikke flytte produksjonen til USA. Vietnam har kompetanse og produksjonsmidler, og årslønn på 60 000 NOK. Helt utopisk at Nike vil flytte produksjonen til USA så det monner. Det er kanskje det beste kortet til Vietnam. Av dagens vinnere finner vi Nike, GAP Lululemon etc. Vietnam frister med 0 % toll på varer fra USA. Men dette utgjør ikke en gang smuler for den amerikanske økonomien. Jeg tror det beste kortet til Vietnam er at Trump og Co. skjønner at den enkle sjablongformelen for tollberegning slår veldig uheldig ut for USA i dette tilfellet.

2 Likes

Mitt tips er at Trump kommer til å moderere seg i løpet av helga. Har fulgt med på CNBC siste timen det er rene panikkstemningen på Wall Street. Ganske sikker på at Trump nå kjenner presset rundt seg. Han er fra NY og har mange velstående venner som nok forteller ham hva han bør gjøre nå.

SP500 -18% fra topp
Nasse -22% fra topp

Og blir bare verre etter stengetid ser det ut til.

Tror han blir nødt til å gjøre noe/moderere seg i løpet av helga.

5 Likes

Men han har jo investert ganske massivt med politisk kapital på at han ikke skal backe ned uten eksplisitte innrømmelser fra andre land, så det vil i så fall også skade ham ganske kraftig. Han spiller for høyt både med Ukraina og toll.

Ser det blir referert mye til den forvirrede økonomen Stephen Miran over her. Jeg regner vel med at den er lagt ut her tidligere og at mange har lest det, men hvis ikke:

Hadde man lest denne før jul og faktisk trodd at Trump skulle følge den til punkt og prikke, så hadde man virkelig hatt en edge

8 Likes

Dette er villet politikk. Målet er å senke dollaren og renten.

Så får vi se om de klarer å senke USA og resten av verden i samme slengen :man_shrugging:

Min frykt er at vi står foran den verste resesjonen i historien. Med påfølgende WW3.

God helg🍻

8 Likes