Sånn historisk sett, så er det å innføre toller noe som svekker innenlands konkurranse og svekker ens egen eksport. Dvs at amerikansk næringsliv vil bli mindre effektivt, varer blir dyrere for amerikanere.
På den andre siden, så kan man tenke at “ingenting” ble produsert i USA og at det er bedre med et par år hvor ting går ræva nå enn når det stod enda verre til enn nå. For det er jo ikke noen tvil om at på kort sikt, så vil dette ramme USA hardt.
Det jeg ser for meg at kan finne på å ramme USA hardest er hvis det blir toller (e.l.) på IT-industrien deres slik at IT-industrien i andre land får markedsandeler.
Ta Kina, Google har ikke samme posisjon der som i resten av verden.
Leste endel om hvorfor USA gjør det så bra innen software/tjenester og mye av grunnen er at du har ett enkelt marked med 330 millioner innbyggere. Klarer du å gjøre det bra i Texas, så er sjansen for at det funker bra i California også.
Btw, det er ikke bare USA som har innført høye toller. F.eks. EU innførte høye toller på kinesiskproduserte elbiler
Jeg tenker at disse tollene som EU innførte ikke gjorde elbiler i Europa spesielt mye dyrere, rett og slett fordi EU importerer fra andre land som Japan og Sør-Korea og fordi innenlands produksjon er relativt høy (bl.a. fra Tesla sin fabrikk i Tyskland)