Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hvis de er glad i penger så angrer de nok

Ikke mye ryggrad på de lederne der. Vil gjerne være venn hvis de tror det lønner seg

2 Likes

Aksjemarkedet og dollaren SKAL jo ned, dette er villet politikk!

USA må få ned de lange rentene for å kunne betjene gjelden sin. Resesjonen er i gang og man må bare stå det av i denne omgang også

3 Likes

Så da burde man komme seg ut av rentefond også?

Den eneste trøsten om enn mager er at det kommer til å gå mest utover amerikanerne og i særdeleshet hans velgergrunnlag som er middelklasse og nedover. Europa, Asia og andre regioner kommer til å tilpasse seg, fortsette å handle med hverandre og styrke samarbeidet. På sikt blir disse regioner vinnerene, mens USA blir taperen. Dette scenario fortusetter at han fortsetter som han gjør og kjøre landet mer og mer inn i en proteksjonistisk blindgate.

Mitt hovedscenario er imidlertid at han kommer til å backtracke på et tidspunkt når det begynner å gjøre vondt for ham selv og sfæren rundt ham

4 Likes

Selv mener han jo han styrker fabrikker og arbeidsplasser i USA da

1 Like

Det kommer garantert ikke til å skje. Isolasjonisme som feks Nord-Korea har vel sjelden ført med seg velstand

2 Likes

Hør denne, så skjønner dere litt mer av hvorfor USA gjør som de gjør

3 Likes

Ja, men det er jo ikke en oppskrift på å bli populær og bli gjenvalgt(for Vance da, hvis han ikke endrer grunnloven). Det passer dårlig med Trumps selvbilde. Politikkens dynamikk er at hvis du ikke fikser økonomien til folk blir du ikke gjenvalgt.

2 Likes

Jeg har litt trua på dette. Tror det vil komme en oppsving som følge av det også.

2 Likes

Hør den podcasten, så skjønner du hvorfor de gjør som de gjør.

Nope, sitt med lang durasjon i US Treasuries så går det meget bra!

Hørte 5 min. Joda, USA bør gjøre noe med budsjettunderskudd, men dette er virkelig ikke metoden. Kommer bare til å sette dem tilbake til steinalderen økonomisk og innen det får effekt er de kastet ut av det Hvite Hus likevel

5 Likes

I nordea liv(pensjon) kan jeg bare velge mellom korte/lange renter + aksjer

Jeg byttet til 70% lange/korte renter og 30% aksjer for et par uker siden

Håper det var lurt, faller ihvrtfall mindre enn ren indeks nå

3 Likes

Så du er uenig med Holvik om at det de(US) gjør er rasjonelt?

Ja i likhet med 95% av økonomer jeg har hørt. Holvik er antakelig i et mindretall om hun støtter Trump sin politikk her.

4 Likes

Hopp opp av skyttergraven.

Tviler på at Holvik støtter Trump. Men det er en rasjonell tanke og ide bak det hele.

Det tror jeg mange ikke evner å ta innover seg

4 Likes

Ev. så er det ikke det.

Og det er enda vanskeligere å ta inn over seg.

For mennesket prøver gjerne å lage meninger og motiver, selv der det ikke finnes noe.

Derfor vi har religioner, for å si det sånn.

Spør du meg så er det vi bevitner nå noen svært mektige mennesker som prøver å tre sin egen virkelighetsforståelse (altså “slik virker verden”) ned over selve verden.

Problemet er bare at verden ikke virker sånn.

Den historiske hendelsen dette minner aller mest om er det kinesiske “Great Leap Forward”, kjent som “Det store spranget” på norsk. Det var et sprang, ja. Stort også. Men fremover gikk det ikke akkurat. Endte med en haug døde kinesere.

Det var “rasjonelle” tanker bak Det store spranget også. I møte med virkeligheten havarerte de spektakulært.

11 Likes

Ok, der overbeviste du meg. Elisabeth Holvik tok helt feil skjønner jeg

Jeg tror kjernene her er at omstilling er upopulært og vondt.

Derfor er det svært vanskelig for politikere, som jo får stemmer basert på popularitet, å ta veldig upopulære valg.

USA må få ned de lange rentene, og det kommer til å gjære vondt. Men det hadde kanskje blitt verre om man ikke tok grep før det var for seint?

Forstår at noen leser dette som et forsvar av Trump, men det er det altså ikke

7 Likes