Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Mitt ståsted er at rentemarkedet er det smarteste markedet, og rentemarkedet sier at rentene skal nedover.

3 Likes

Som du ser av grafene under, så ser du at rentemarkedet er mye mer volatilt enn FED sin rate. Vi har hatt masse falske signaler på at renten skal ned som så har blitt reversert. Det kan skje igjen hvis inflasjonen blir påvirket hardt nok av tollene.

Ett poeng her er jo hva som skjer med inflasjonen i Europa? Jeg vil jo tro at tollene gjør at vi vil selge mindre, så vi vil produsere mindre som igjen vil si høyere arbeidsledighet. Sannsynligheten for at vi får lavere renter i Europa ser jeg på som relativt høy.

EDIT: man kan jo se at bond-rentene begynte å stige før FED Funds rate, Bond-rentene begynte å stige i Q1 2021 mens FED Funds rate første begynte å stige i Q2 2022. Problemet er jo som jeg viste over alle de gangene rentemarkedet går ned nesten ett prosentpoeng uten at det skjer noe som helst med FED Funds rate…

2 Likes

De bommer like mye som alle andre. I hvert fall på lang sikt.
-eller rettere sagt, de bommer mer enn makroøkonomene.

“Overall, there is no evidence to suggest that bond markets are good predictors of inflation.”

Bond yields are not good predictors of inflation | PIIE

2 Likes

Citi er klar i sin tale; handelskrig og tollbarrierer betyr økt fart på rentekuttene igjen:

1 Like

SP500 nå ned 15% fra topp, nasse -19,5%. Straks bear market da.

2 Likes

Rentekutt og høy inflasjon? Tenker de fordi arbeidsledigheten går opp da?

Ja, det forventes at rentenivå tilpasses sysselsettingen fremfor inflasjon. Svekkes arbeidsmarkedet vil inflasjonen med tinde komme ned av seg selv og man trenger på nytt å tilføre gass fremfor brems.

https://www.investing.com/news/economy-news/fed-to-cut-rates-five-times-in-2025-to-shore-up-economy-amid-tariff-storm-citi-3966368

1 Like

Hvem hadde trodd? :grin:

5 Likes

Trump kan fort bli komiske Ali her nå hvis han sier alt går så bra og aksjene skal til himmels mens alt brenner ned rundt ham. Tallene kl 1430 kan bli interessante.

Nasse nå offisielt i bjørnemarked.

4 Likes

Kommer til å bli flere og flere bevis på at det ikke nytter å holde på som han gjør. Hans enkle løsninger fungerer ikke makroøkonomisk. Kan få mange mot seg nå Trump. Hva med disse tech sjefene som stod bak han nylig, hva sier de nå. De koser seg vel ikke med krakk i egne selskaper

4 Likes

Hvis de er glad i penger så angrer de nok

Ikke mye ryggrad på de lederne der. Vil gjerne være venn hvis de tror det lønner seg

2 Likes

Aksjemarkedet og dollaren SKAL jo ned, dette er villet politikk!

USA må få ned de lange rentene for å kunne betjene gjelden sin. Resesjonen er i gang og man må bare stå det av i denne omgang også

3 Likes

Så da burde man komme seg ut av rentefond også?

Den eneste trøsten om enn mager er at det kommer til å gå mest utover amerikanerne og i særdeleshet hans velgergrunnlag som er middelklasse og nedover. Europa, Asia og andre regioner kommer til å tilpasse seg, fortsette å handle med hverandre og styrke samarbeidet. På sikt blir disse regioner vinnerene, mens USA blir taperen. Dette scenario fortusetter at han fortsetter som han gjør og kjøre landet mer og mer inn i en proteksjonistisk blindgate.

Mitt hovedscenario er imidlertid at han kommer til å backtracke på et tidspunkt når det begynner å gjøre vondt for ham selv og sfæren rundt ham

4 Likes

Selv mener han jo han styrker fabrikker og arbeidsplasser i USA da

1 Like

Det kommer garantert ikke til å skje. Isolasjonisme som feks Nord-Korea har vel sjelden ført med seg velstand

2 Likes

Hør denne, så skjønner dere litt mer av hvorfor USA gjør som de gjør

3 Likes

Ja, men det er jo ikke en oppskrift på å bli populær og bli gjenvalgt(for Vance da, hvis han ikke endrer grunnloven). Det passer dårlig med Trumps selvbilde. Politikkens dynamikk er at hvis du ikke fikser økonomien til folk blir du ikke gjenvalgt.

2 Likes

Jeg har litt trua på dette. Tror det vil komme en oppsving som følge av det også.

2 Likes