Ut i fra det jeg leser så kan det virke som at flere tror at Trump har en altruistisk plan på hvordan USA skal reddes og hvordan man må tolerere kortvarig smerte før det blir bedre.
Jeg er redd det ikke er tilfelle .
Jeg er overbevist om at man må se på det slik: Trump tenker KUN på seg selv og sine nærmeste. Alt han gjør må ses i lyset av dette:
Vi må dykke ned i psykologien for å finne svar. Det er ikke tvil om at Trump har en personlighet som mest sannsynlig scorer veldig høyt på mange menneskelige trekk som ses på som svært negative.
Hevngjerrig, aggressiv, grandiost selvbilde, mangel på empati, manipulerende og kontrollerende er alle adjektiv som beskriver han.
Donald Trump overkjører og lurer alle - til å med de som er hans lojale fans. Hvorfor? Fordi i hans hode så er tanken “hvis man er så dum å høre på det jeg sier så kan man takke seg selv”
Jeg tror Trump bryr seg veldig lite om de lange rentene og hva som skjer med dem, det gjør heller ikke de fleste i teamet hans. Det er valgt på bakgrunn av at de er lojale og ikke hvor kompetente de er.
Tollsatsene som ble lansert i slutten av denne uka kan kanskje kanskje bære preg av virke som dårlig venstrehåndsarbeid. (ref: Tariff på småøyer bosatt av kun pingviner) men jeg tror hensikten er langt mer gjennomtenkt og ondartet.
Dette er ikke en økonomisk politikk eller handelspolitikk, det er KUN et nytt instrument for Trump og hans administrasjon til å kontrollere selskaper, industrier og bedrifter innenlands. Økonomer har allerede klødd seg i hodet og prøvd å finne forklaringer. Hvorfor er det tariffer over hele linja - med tall som virker som det har blitt påtenkt et par timer før de skulle presenteres?
Det Trump gjør er ikke handelspolitikk - det er et politisk instrument.
Tingen er at vi fremover kommer til å se at en rekke selskaper og land kommer til å gjøre avtaler med presidenten mot at de gir sin lojalitet til han.
Mange kommer nok også til å ta avstand, USA kommer til å bli mer og mer lukket og proteksjonistisk med mindre man “kysser ringen”
Ikke minst blir dette hardt for den amerikanske befolkningen - de fleste skjønner ikke hvor hardt de kommer til å bli rammet. Slike tollsatser går alltid hardest utover de som bruker størsteparten av budsjettet sitt på råvarer.
Spørsmålet er hvor lenge de finner seg i dette.