Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ingen ved det men ja stoler ikke en skid på den orange og sydafrikaneren.

4 Likes

Enhver avtale man skriver med det regimet kan ikke brukes som dopapir engang uansett

7 Likes

Jeg fatter ikke at man ønsker å kaste relasjonen med USA på sjøen fordi det er en president som for tiden ikke representerer det beste av Amerika.

Hva har vi til felles med Afrika, Asia og tidligere sovjetstater? Er folk virkelig så bitre på Trump at de heller kysser ringen til despoter og massemordere?Eller fordi Trump oppfører seg dust og har en lite statsmannsaktig måte å lede landet på?

Babyen går ut med vaskevannet, hva pokker er Europa annet enn et forvokst byråkrati uten reell innovasjon og konkurranseevne. Vi tomler rundt som svimle folk som ikke aner hva som skjer i verden :exploding_head: Vi snakker ikke samme språk og har ikke felles forsvar. Vi er en fragmentert gjeng med to mil lange beslutningslinjer og er uten handlekraft.

Se på Jemen - det tar USA noen uker å fikse trygg sjøfart gjennom Suezkanalen. Egypt får tilbake sine milliardinntekter og snart er vi også kvitt atomtrusselen fra Iran.

Kun USA fikser sånt.

Å brenne broene til USA er et selvskudd av en annen verden.

12 Likes

Synes det er merkelig å bo i Norge og ha så voldsomt lave tanker om resten av Europa

8 Likes

Det kalles realisme. Noe frustrerte europeere har forsvinnende lite av for tiden.

Hva har europeerne bidratt med de siste årene? Det er vanskelig å komme på noe som helst utover et ekstremt byråkrati, woke og energinaivitet.

9 Likes

Det er jo USA som brenner broer over en lav sko nå om dagen, ikke Europa?

Europa kan velge:

Stå lydig ved sin ende av brua, og håpe at DJT adm. plutselig skal bli forutsigbar / godartet. Det skjer vel neppe.

Alternativt: Begynne å snakke et språk DJT adm. forstår. Det betyr ikke at man sette fyr på sin del av brua. Men at man begynner å posisjonere seg for å ikke være avhengig av den. Og viser det. Tydelig.

Dette er ikke tiden for å binde seg til en enkelt mast.

Spesielt ikke den masta som har vist seg å være pill råtten.

13 Likes

En og annen fedmevaksine kanskje? Jeg gidder ikke å lage noen liste over hva de har bidratt med, men det er en grunn til at de selger så mye som de gjør til usa, og den grunnen er ikke at de er et lavkostland.

2 Likes

Da er jo en logisk løsning å danne Europas Forente Stater etter modell av USA? I den sammenheng er det jo tankevekkende at nasjonalismen er så sterk i Europa, at selv et relativt forsiktig konsept som EU blir for mye for mange, spesielt blant de lengst ute på høyresiden…

Når du beskriver elendigheten her i Europa, er det greit å minne om historien. Det har vært mange sterke kulturer og riker blant Europeiske land. Tenk bare på Romerriket, England, Frankrike, Spania, Tyskland, Portugal , Nederland osv. Det er dermed ingen naturlov som tilsier at ikke Europa i fremtiden igjen kan bli verdens mektigste region. De fleste riker gjennomgår vekst, og deretter før eller siden et fall. Tvilsomt om USA i fremtiden vil beholde sin maktposisjon i verden. Trump er et eksempel på at kulturen råtner fra innsiden.
Det er vel uansett svært få som ønsker et brudd med USA? Det det dreier seg om, er bare å gjøre Europa mindre avhengig av USA. På den måten kan man si at Trump har gitt oss et nyttig puff i riktig retning!

9 Likes
1 Like

Jeg tror ikke nedturen stopper før tollene fjernes eller markedet har kræsjlandet.
Vi har bare sett starten.
Innbyggerne i USA har nettopp fått en skatteøkning på 5000 USD i året. Han lovet skattelette og lavere priser. I tillegg vil mange av dem miste jobben. Handel vil kræsje, så vil banker gå under osv.
Dette stopper ikke før republikanske senatorer vender seg mot handelsgeniet.
Det skjer ikke på på noen uker ennå. Kanskje måneder.
Jeg tror OSE kan falle minst 30% (20 til).
Det er hvis dette ikke eskalerer i Iran, Israel, Ukraina m.fl. Noe som gjerne skjer i tider som dette når genier som Trump, Putin og Kim gjerne vil rette fokus ut av landet.

Ned nye 5% mandag?

6 Likes

Det er ikke europa som ønsket kaste relsjonen til USA på sjøen. Det er USA som har kastet relasjonen til europa på sjøen.

4 Likes

Denne har jeg henvist til mange ganger, og det er at kobberprisen ofte leder US10Y TIPS; verdens viktigste rente, justert for inflasjon.

Ser ut som det er en interessant utvikling i prisen på kobber nå.

5 Likes

Jeg er ikke helt enig i at USA faktisk ønsker bryte med Europa, men at de ønsker at Europa ikke stadig skal sole seg i glansen på den røde klimaløperen og løper samtidig en enorm energipolitisk risiko, mens USA bruker enorme beløp på å holde verden nogenlunde trygg.

Energi = makt.

Europa skjønner det fortsatt ikke. Dumme som brød.

Begynner Europa å betale regningene sine og forstå hva energi betyr for nasjonens sikkerhet så er det tatt et godt steg mot forsoning med USA.

6 Likes

Er det slik du tolker tilnærmingen Trump har til Russland? Du mener de kjemper for fred i verden?

6 Likes

Er det kun Ukraina-konflikten du tenker på som hele verden?

Hvis du klarer å vurdere at «totalen er jo bra», selv om et av Europas største land må gi fra seg større landområder til aggressoren og USA robber Ukraina for ressurser og derav deres evne til å bygge opp landet sitt igjen, har du et annet sett med vurderingskriterier enn meg i alle fall. At man jobber for slike uakseptable løsninger er ikke fredsbevarende, det motiverer for krigshissing.

Men igjen, jeg har skjønt ved å lese kommentarer på mange norske nettsteder at Trump høster lovord for sitt menneskesyn og raljering. Han eier ikke sympati med noen, men det er ikke en egenskap han er alene om å besitte.

12 Likes

Jeg vil si USA har gjort mye for Ukraina, tror ikke det hadde gått uten støtten fra dem. At USA truer dem som de nå har gjort under Trump syntes jeg ikke hører noe sted hjemme.

11 Likes

https://www.vg.no/nyheter/i/25e8eG/taiwan-fjerner-toll-paa-amerikanske-varer

Antakelig ikke nok til å dempe panikken på børsene særlig?

Lite ned i løpet av helga om man skal tro på den

1 Like