Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Med de bevegelsene vi ser nå så kan du banne på at det er en pågående kredittkrise.

Husk at under covid var det rett før et av de største clearinghusene gikk over ende, dette uten noe spes info om hva som foregikk.

Nå har jo Trump egenhendig skrelt av topp-/bunnlinjer over hele verden. Da må porteføljer rebalanseres og gearing gjøres opp, litt sånn siste mann ut døra er konk.

8 Likes

Hahaha, det gjorde jeg også :grinning_face_with_smiling_eyes: :upside_down_face:

Du vet det er spenstig når til og med futures gap’er ned :joy:

Men jeg lurer på om jeg er “skadet” av tiden jeg begynte med aksjer… 2018

Har litt “skuldertrekk” feeling til hele opplegget.

Har vært med å sett markedene gå:

-20% i 2018
-36% i 2020
-26% 2022
-10% 2023
Og nå foreløpig - 21% 2025

Er liksom normalt :joy:

6 Likes

Er vel typ nå man skulle hatt en CMC konto og fått tak i noe ganske så giret til rekylen. Har dog aldri forstått meg på det. Er det noen «enkle» bull-ETF’er å handle for eldre folk som meg når bunnen er sånn cirka nådd denne gangen?

1 Like

xact bull om du er OK med Sverige eksponering

1 Like

Den kan man sitte med over litt tid uten at man blir unødig blødd for eventuell profitt også?

De har alt mulig fra ingen gearing til 2x. De med gearing rebalanseres så da taper du på svingninger (men tjener om det går riktig vei)

2 Likes

Nasdaq tilbake til toppen i 2021 nå :joy:

Kanskje greit å få en “reset” på systemet. Er vel en del luftige verdivurderinger på enkelte selskap.

13 Likes

Har aldri turt å røre disse selskapene, masse flotte selskaper med en verdivurdering som er helt hinsides…

5 Likes

https://www.wsj.com/economy/the-first-victim-of-trumps-trade-war-michigans-economy-ea6ff8b2

Jeep parent Stellantis temporarily laid off about 900 workers in Michigan and Indiana who supply parts to factories in Canada and Mexico that the company idled at the same time.

Hvis noen lurte på hvordan dette påvirker tilstanden i USA. Fordi handelen går på kryss og tvers, så fører altså tollene Trump innfører til at bilproduksjon i USA stoppes fordi de produserer deler som sendes til Canada skulle til biler som skal til USA som med tollene som er innført ville vært usalgbare.

One auto executive early last week darkly predicted “Chernobyl” if tariffs broadly hit imported parts, which they’re scheduled to do next month.

Some prominent voices, including the Detroit-based United Auto Workers union, say the upset will be worth it in the long run if tariffs do what Trump has pledged: expand U.S. manufacturing and unwind the offshoring of jobs that decimated many communities in Michigan and beyond.

Jeg er jo litt der at det er en haug med bilprodusenter som plutselig blir mindre profitable som vil trenge kapital til å bygge opp produksjonslinjer i USA. Med et aksjemarked som er på full fart utfor et stup, så er ikke finansiering det som er enklest nå? :thinking:

6 Likes

Blir fort en snøballeffekt. Mulig DJTs plan har vært å gå hardt ut med tariffer for så å la landene forhandle seg frem til noe mer «fornuftig», men raset som er utløst nå vil nok forplante seg og få frem flere svakheter i markedene. Høy kredittgjeld, trykking av dollar på høygir og en forholdsvis svak middelklasse. Shit starting to hit the fan.

Tror det skal gå bra for oss i Norge. Begynner å bli økende sannsynlighet for at DJT vil gå til krig med Yemen og Iran så oljeprisen vil nok stige.

Permebear gjengen koser seg nok nå.

7 Likes

Føler dette er dagen for å sitere hopplegende Matti Nykänen:

“Every chance is an opportunity”

1 Like

Alle vi som har drevet med aksjer gjennom de årene her, og til og med til dels risky enkeltaksjer må jo bare være bevisst på at vi sikkert har en hjerneskade. Om vi hadde den i utgangspunktet eller om vi har fått den underveis er uklart.

14 Likes

2 års renta i US ned nesten 1% siden januar, og siden den er den som «leder» FED renta best så er det kanskje ikke så rart at sannsynlighet for at FED kutter renta på neste møte 7. mai har gått fra 14% sannsynlighet for 1 uke siden til 57% sannsynlighet nå i flg CME.
Fint å sitte i rente-fond om dagen.

Stellantis har vært på defensiven lenge, disse 900 er de siste i en lang rekke. Ford har klart seg rimelig bra (aksjekursen altså), Gm litt dårligere, men rammes mindre enn typiske europeiske og asiatiske med tradisjonelt stor markedsandel i USA. Troikaen Mexico USA og Canada skal jo arrangere fotball-vm sammen, bare å finne frem popcornet.

Fos oss med 2008 fristk i minne er dette bare barnemat :sweat_smile:

10 Likes

Hang Seng i Kina ned over 13%, det er jo faktisk litt. Inni de tallene må det nødvendigvis finnes enkeltaksjer som har fått skambank.

2 Likes

Akesobio (eneste jeg følger på Hang Seng) ned 23% i natt.

Uten noen nyheter når det gjelder kliniske forsøk / godkjenninger etc…

1 Like

13% er bare fordi børsen var stengt på fredag, Kina faller likt med resten av verden.

4 Likes

Jim Cramer skal ikke selge