Fuck
Er så batshit crazy gaslighting når obligarkklassen i USA sitter og sier at det er er Asia sin skyld at eiere av amerikanske selskaper har flyttet all manufacturing dit
I tillegg til alle de skattelettene de har gitt de største selskapene. What comes around goes around.
Og jeg som trodde han het Sum Ting Wong?
Minner meg om da det australske komi-showet “Chaser’s war on everything” kjøpte flybilletter til:
Al Kyder
og
Terry Wrist
sjekket inn, men lot være gå til gaten, på en flyplass hvor de fiktive passasjerene ble page’t
Sry off topic
So_much_winning_—_in_15_charts.pdf (2,5 MB)
…sletter igjen om litt @Savepig , men den var bare for bra til ikke å dele
Alt er steindødt
Hvem hadde trodd at det var USA som er det store offeret som har blitt plyndret og utnyttet på det groveste her i den globale økonomien
Talen JD holdt 18. mars synes jeg oppsummerer det fint:
“The idea of globalization was that rich countries would move further up the value chain while the poor countries made the simpler things […] but I think we got it wrong. It turns out that the geographies that do the manufacturing get awfully good at the designing of things.”
Klart at amerikanske middelklassen ikke har tjent på samme på globaliseringen, men uten tvil er det noen som har blitt mye rikere…både i USA, Europa og Østen.
Faktum er jo at USA har blitt det rikeste landet av alle, men de har pushet gevinsten til en sykt smal klasse av obligarker.
Indeed. Men hvem sin feil er det? Er det Lesotho sin feil? Vietnam? Norge? Europa? Kina?
Eller USA selv? At man ikke har klart å fordele velstanden på et vettigt vis internt?
I blame God.
PS: jeg lurer på om det er på tide å finne seg en jobb i det offentlige nå….folk blir vel ikke mindre syke av resesjon…?
Ackman sitt hedgefond.
Snakk om dårlig timing, trosset markedet i november og får nå tariffer i fleisen, må føles urettferdig.
Hedgefond manager Steve Ackman er blitt såpass folkelig at han blir allemannseie i Norge og uttaler seg i økonomidelen i Dagbladet
Kanskje han burde, som Petter Stordalen under Corona, komme på Lindmo slik at lidelsene får et ansikt.
Jeg skjønner folk som turbokapitalist Petter Stordalen, og hedgefond manager Steve Ackman; når man tar store sjanser og tjener penger som gress, så fortjener man faktisk pengene man får.
Mens hvis noe uventet som korona, eller tullete beslutninger fra Trump kommer så var ikke det med i spillereglene slik det var avtalt, og det blir U-R-E-T-T-F-E-R-D-I-G, og ting bør gjøres om, eller man bør bli kompensert. Det er faktisk veldig, veldig urettferdig å tape penger på den måten.
Det er derfor bra når NRK og Dagbladet tar ansvar.
Tror man indeksene har faktorert inn at EU gir motsvar a la Canada og Kina? Kan ikke være langt unna? Ser det forventes standpunkt i dag som skal stemmes over senere i uken.
Recognising that the tariffs represent a major turning point for the United States, she reaffirmed the EU’s commitment to engaging in negotiations with the US, while making clear that the EU stands ready to defend its interests through proportionate countermeasures if necessary. At the same time, she emphasised her determination to work with partners in responding to this new reality for the global economy, acknowledging that each trading partner will act in accordance with its own priorities.
Blir nok et skarpt tilsvar som kan gjøre det enda verre into intensive forhandlinger / antakelig noe relief.
For en tullete post, han må vel i likhet med mange andre kunne få mene at trumps grep var et feilgrep, selv om han taper på feilgrepet selv ( mao taler for sin syke mor). Og så er det litt over middels interessant, og dermed med legitim nyhetsverdi, at denne kritikken kommer fra en av trumps støttespillere i valgkampen. Hvis man trekker paralleller til Stordalen og Corona betrakter man i så fall Trump som et virus. Han ber ikke om kompensasjon.
I hodet mitt veksler jeg fram og tilbake mellom at Trump vil ha høye tariffer og at dette kun er et forhandlingsutspill. Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror det er. Mid term elections er jo først om 1,5 år, så kanskje Trump tenker at ting da vil ha rukket å gå fra forferdelig til å være på bedringens vei (hvis tariffene består).
Trump drømmer om å erstatte skatt med tariffer, så noe toll må han ha. Men den «Vedum-mattematikken» han presenterte er nok ment for å lage ragnarokk før forhandlinger.
Tipper vi snart ser et relief-rally av en eller annen årsak/nyhet før resesjonen setter inn. Starter muligens denne uka. Kanskje allerede i morgen?