Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Blir semantikk om jeg skal dra dette lengre når den valgte «strategien» (merk «») er dels umulig å skille fra et virkemiddel til å nå X mål. Og målene som sådan er det administrasjon gikk til valg på. Å ikke anta at den genuine usikkerheten ikke er en sentral del av Trump et al. sin tilnærming til typ alt blir bare rart for min del. Det er selve playbooken man kan hate eller hate mindre.

2 Likes

En playbook som selv United States Trade Representative Jamieson Greer ikke har sett altså…

4 Likes
7 Likes

Folk glemmer dessverre veldig fort…

1 Like

Sentralbanksjefer har nok bedre hukommelse enn folk flest.

Sånn ref. at Trump ga aksjetips på forumet sitt fire timer før han annonserte tollpausen:

https://www.wsj.com/livecoverage/stock-market-trump-tariffs-trade-war-04-09-25/card/tariff-pause-decision-made-this-morning-trump-says-SuCBr0WpzSHYzr37X5FD?mod=WSJ_home_supertoppertop_lctimeline

8 Likes

Er jo en fin måte å få markedene til å gå nordover mens økonomien går sørover, totalt upålitelig styringsorgan i verdens mektigste land…

lenge leve multippelekspansjon i revers!

6 Likes

Spot on tenker jeg!

Sell in may…

2 Likes

Hvordan strategien til Trump ser ut i praksis, forklart til et barn;

3 Likes

Meme til side, for en chill utstyrspark de gutta hadde. Hogs har blitt et dels stort problem allerede der jeg vokste opp. Fri jakt og mye skader på dyrket mark.

3 Likes

Morsomt å se hvor mye av “spådommer” fra enkelte her på forumet, er styrt ut fra hva som tjener deres egen posisjon i markedet… Kunne gjerne bytte ut begrepet “tror” med “håper” når de skriver.

6 Likes

https://www.reddit.com/r/stocks/comments/1jvlcb7/cnns_sources_say_that_us_government_bonds_were/

I går sa jeg at jeg trodde at Kina ikke ville selge UST. Nå er jeg ikke så sikker. «Art of the deal»!

4 Likes

Kan du beskrive nærmre hva det er som taler før at det skulle ligge noen form av dypere resonemang bakom dette med at sette opp toller og siden ta ned dem og sette opp dem på nytt? At slikt skjer på 5-10-20 år sikt er en ting, men nå er det tal om dager. Ikke år.

Jeg kan ikke se at noe taler før det, men jeg kan jo ha missat noe.

3 Likes

Lord, målet er å få industri hjem. Bla bla bla. Jeg sier ikke at det er riktig strategi å kuke med toll. Men det er nå en gang mye som taler for at det er et helt sentralt element i tilnærmingen. Er det slik at Trump og polariseringen også har slettet voksne menneskers evne til å skille snør og barter i sin dialog med hverandre?

2 Likes

Det var vel nevnt flere ganger av Trump, så det var ikke overraskende at de tollerne som ble satt ikke ble varige

Jeg bare skjønner ikke at man vil ha den industrien hjem.

Målet er greit, men hvorfor man sikter mot det, fremstår som merkelig.

Det er tjenestesektor / tech som har fått USA dit det er i dag. Ikke Pontiac, liksom.

Edit: Nå ser jeg bort fra industrier som er samfunnskritiske osv…

2 Likes

Se opp ordet backpeddling i ordboken så ser du bilde av Trump

2 Likes

Har du fått med deg møtene han har hatt med kull- og bilindustrien i det Hvite Hus i det siste? Det er millioner av blue collar amerikanere som ønsker produksjonsindustrien hjem. Hvis hele lokalsamfunn er i dels ruin og har vært lenge. Tenk Michael Moore og Flint Michigan. Dette er samme folka som nå har VELDIG mye billigere bensin, egg og melk.

2 Likes

Ja, det kan vare det som er tanken. Men noen dypere plan er det i så fall ikke. Snarest noe som framkommet under en rask lunsj og kluddets ned på en servett som man snodde med sig fra Mc Donalds (Donald Trump pelier å spise der, ettersom han tror at han eier sjappa på grunn av navnet).

1 Like

Men det holder ikke å bare sette opp tuller. Det gjør bare ting dyrere. Folk får ikke råd med USA-produsert bare før at alt blir dyrere.
Og fremfør alt: Man kan ikke endre førutsettningene fra dag til dag, som Trump gjør. Man må ha stabilitet over tid.

1 Like

Det går an å bruke toll for å få i gang økonomisk aktivitet, men det Trump har satt i gang har ingenting med det å gjøre. Eller er fullstendig misforstått.

1 Like