Ringholm pisser på Trump på aksjepodden
En del blir svårtsolgt. En del blir det mangel på i USA. Prøv å kjøp en stegmotor eller PLC som ikke er produsert i Kina. Æven om det står Siemes eller ABB på den så er den lagd i Kina. Muligen at Japsarna tillverkar egne i Japan. Men det er jo tull derfra også, og hvis konkurensen fra Kina blir mye dyrere så tar de som importerer japansk industrielektronik ekstra betalt likevel eftersom det helt enkelt ikke finns noe annet å velge på. Uflaks.
Jeg tenker at det trolig er hovedproblemet med sjeldne jordmetaller; at det er forurensende å produsere, og at det er derfor USA (og Europa), tenker i baner som:
Dessuten er jeg ikke overbevist om at USA egentlig er såå interessert i jordmetallene i Ukraina, så jeg undrer på om det er bortimot “a red herring” og distraksjon. Jeg lurer også på hvor godt forhandlingskortet til Kina egentlig er overfor USA når man ser på hva det brukes til:
Ser man på lista over så ser man at sjeldne jordmetaller er sterkt knyttet til fornybar energi; magneter i vindmøller og el-biler, og skulle tro at siden det er EU som satser her, mens Trump satser på kull og olje så kan egentlig Kina bare straffe EU ved å lage trøbbel her.
Basically er følgende viktig bruksområder for REE
Og tar man nr 3 på lista
Så er det jo den som har bruksområde på viktige ting som LED-skjermer, PC skjermer mobiler etc, for å gjøre de harde og ripefrie
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092134492100269X
Men cerium forbindelser er det ikke Kina som produserer mest av:
Mao , selv om Kina produserer det meste av sjeldne jordmetaller så er det til fornybar-bransjen i hovedsak, og Kina er er ikke bare den største produsenten, men også den største importøren:
Et annet viktig aspekt er at USAs synkende interesse for fornybar-bransjen, og satsning på kull og olje er også fordi Trump ønsker renta ned, og da er ikke det bare et poeng at olje og kull, og gass er rimeligere energi enn fornybar energi, det er også mindre inflatorisk, jeg har skrevet om dette før:
Med andre ord, det er forsvars-satsning, og det grønne skiftet som både øker inflasjonen, og trnger sjeldne jordmetaller.
Så jeg kan ikke skjønne annet enn at om Kina i toll-krigen med USA lager restriksjoner på sjeldne jordmetaller så straffer det det EU mer enn USA.
Ble veldig mange temaer her, men jeg mener det henger sammen.
De lager restriksjoner på salg til USA, ikke til EU?
Selve restriksjonene gjelder eventuelt hele verden, men de vil bli utformet for å ramme usa mest mulig, typisk Lockheed Martin tesla Apple.
Det er altså i første omgang snakk om eksportkontroll, dvs kartlegging av hvem som importerer hva , for bedre å kunne sette inn målrettede tiltak. Neodynium som brukes i disse vindmøllene er ikke engang på lista over eksportkontroll. Hvis målet er å ramme usa setter de ikke inn harde restriksjoner på det som primært eu trenger…
Seven categories of medium and heavy rare earths, including samarium, gadolinium, terbium, dysprosium, lutetium, scandium and yttrium-related items, will be placed on an export control list as of April 4, according to a Ministry of Commerce release.
“China made that list strategically,” said Mel Sanderson, a director at American Rare Earths (ARR.AX), opens new tab, which is building a Wyoming rare earths mine it hopes to open by 2029, and co-chair of the Critical Minerals Institute trade group. “They picked the things that are crucial for the U.S. economy.”
https://www.reuters.com/world/china-hits-back-us-tariffs-with-rare-earth-export-controls-2025-04-04/
Kanskje det, men da må EU og Kina inngå avtaler om forbud om videresalg. Selvsagt mulig, men da er plutselig EU og Kina allierte.
Så kan man si at EU kan jo også videreselge joggesko til USA fra Kina med fortjeneste, men tror sjeldne jordmetaller blir litt annerledes og finner veien videre lettere.
Så, Japan, Kina og Sør Korea har hatt handelsavtaler for første gang på fem år pga Trump. At EU gjør avtaler hvis Trump kjører på med 10-20% toll er vel ikke usannsynlig?
Jeg mener å ha lest at konsekvensen av dette, var at viktig kompetanse forvitret/forsvant i vesten.
Det igjen gjør at det er ikke helt enkelt å komme igang med evt ny produksjon.
Bare prøv å start opp en industri i vesten som har vi blitt lagt ned. Det er ikke kompetanse, det krever mye kapital. Du er mye mer regulert enn konkurrentene og må betale mer i lønn.
Kina kjørte på med subsidier for å komme seg i gang, når de fikk monopol, så stoppet de eksport av uforedlet vare, slik at vestlige firmaer flyttet produksjon til Kina.
mer uro venter…
det florerer med videoer fra mange år tilbake der politikere tar opp nøyaktigt det som skjer nå…
ett eksempel…
mye data som ikke er tilgjengelige,-ser bare x-anntall intervjuer fra alt fra Blackrock CEO til andre kjente investorer,-ingen vet hva siste dagers ekstreme tiltak vil gjøre med økonomien…den dataen må vi i gaten vente lenge på nå…
alternativt kan vi bare se verden via kvartalsrapportene,-der spesiellt fra shipping
SYnd bare at DJT endast er intressert i å gjøre sine miljardær-kompiser enda rikere. Og mange av de som stemmer på honom inser nok ikke det.
De (FED) sier de er “klare å gripe in” men sier ikke hvordan. Kjøpe aksjer? Trykke penger å dele ut til folk som vil kjøpe aksjer?
“In smartphones we trust”
(vet ikke hvor mye dette påvirker makrotall
)
Det virkes til å tas greit imot av markedet hvertfall( Usikker på hvor stort volum det er snakk om i hendelen):