Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Dette med å være eksponert mot valuta har jo også en sentralt underliggende element i seg; hva er rentenivået i treasury. US ligger rundt 4,5 %, Sveits er p.t tilbake på negativ rente.

Til tross for det har CHF styrket seg 11 % mot USD siste tre måneder…
Læren om renteparitet tilsier at dette er helt feil, arbitrasjen ligger motsatt vei. Du skal kjøpe USD og selge CHF.

In other words; Mr Market have no faith in US econmy at present time.

7 Likes

…så da ser vi en “normalpolitikk” til nese år?

Det er jo akkurat det som gjør spørsmålet så interessant.

Altså, at det kan bli trangt i døra.

Og når det er helt stappa på innsiden av dør 1, 2, og 3, hvor går pengene da?

Blir kanskje litt som å ha 1000 tonn med laksefôr, og 1000 nyutsatte smolt i en merd. Vanskelig å få utnytta alt fôret. Så hva pokker gjør man med overskuddsfôret?

@pleximus83 Kan fort bli flere interessante paralleller: McKinley ble skutt av en polsk-amerikansk anarkist, og døde av skadene.

1 Like

Jeg tror at dollaren kommer til å være attraktiv i lang tid fremover, og grunnen er at det ikke er noen gode alternativ, og det er begrenset hvor mye som kan gå inn i sveitserfranc, eller hvor dyrt gull kan bli.

Husk at når man kjøper statsobligasjoner så er det et kjøp av et lands fremtidig rikdom og produksjon, hvilket betyr i praksis økonomiske vekst.

Akilleshælen til Europa og Japan er demografi og energi, og Kina risikerer å bli gammelt før det blir rikt.
Kanskje Europa kan få et midlertidig økonomisk boost av å øke våpenproduksjonen, men det er ikke en varig investering som kaster av seg og gir utbytter hvert år.
Fornybar-sektoren har heller ikke vist seg å være så bærekraftig, uten subsidier.

Ser man på Kina så er det en produksjonsøkonomi, som har gjort seg avhengig av eksport, men ser man på demografien så blir det vanskelig å øke innenlandsk forbruk siden gamle folk, særlig de uten masse oppsparte midler liker å snu på krona.

Demografisk ligner Kina på Japan, der Japan var for noen år siden, med den forskjellen at gamle i Kina ikke sitter på masse oppsparte midler.

Arbeidsstyrken minker nå kraftig år for år (1), og fødselstallene stuper (2).

I Japan har GDP per Capita sunket fra 48 000$ i 2012 til 33 000$ i 2024, jeg tror Kina vil følge samme sporet.

Det er heller ikke sikkert at massiv innvandring fra land i verden med stort fødselsoverskudd, vil gjøre verken Europa, eller Kina rikere, dvs øke GDP per capita.

USA har langt bedre utsikter på viktige parameter som GDP per capita, demografi og energi, og jeg vil også påstå; innovasjon.

2 Likes

Basically Afrika, Midtøsten , Yemen, Afghanistan og Pakistan.

De landene som trenger folk mest er Sør-Korea, Kina, Spania, Polen, Ukraina, Kanada, Cuba og Thailand.

Polen, Kina, Sør-Korea, Thailand og Cuba kommer neppe til å ta i mota masse arbeidskraft fra MENA-land.

5 Likes

Usikkerhet, og dermed risiko, har økt voldsomt under Trump.
Med økt usikkerhet blir både husholdninger og bedrifter mer forsiktige.
Det handles mindre og nye prosjekter legges på is.
90 dagers utsettelse var en lettelse men betyr også at usikkerheten består.
Jeg er 95% sikker på at børsene vil ha et betydelig dårligere år enn gjennomsnitt (10% vekst)

5 Likes

19100 på nasse. Blir kraftig opp når Oslo åpner mandag

2 Likes

Ja blir sikkert kjempekraftig opp når Kina syner bløffen til regimet i USA

10 Likes

Dalio er bekymret for “noe verrre enn resesjon”

4 Likes

Tja, med de skattekuttene som USA har hatt og planlegger fremover kan man jo egentlig si at det ser ut som om de planlegger å IKKE betale statsgjelden. Hva som skjer om etterspørselen faller mye og rentene går mye opp tror jeg er anyone’s-guess.

6 Likes

Følg ditt indre kompass men gå motsatt vei

1 Like

Dalio sier at vi nå befinner oss i en situasjon der det kreves kloke valg for å unngå resesjon eller til og med depresjon.
Scott Bessent kunne kanskje klart å navigere ut av uføret hvis han hadde hatt styringen, noe han åpenbart ikke har når vi ser alt rotet med tariffer.

Nyt den kraftige oppgangen i dag, så lenge den varer. God Påske :sunglasses:

2 Likes

Selskaper kan ikke få finansiering. No biggie.

5 Likes

Så vidt jeg har fått med meg, så betaler kongressen for skattekutt med (et optimistisk estimat for) økonomisk vekst, ikke kutt. DOGE skulle kutte 2 billioner, men Musk snakker nå om 150 milliarder i 2026. Jeg tror vi er på vei mot full mistillit, og jo flere som konkluderer med det, jo høyere går renta.

Oljefondet skal selvfølgelig sitte stille i båten 🫠.

4 Likes

Du kan jo ta med i regnestykket som altså ikke går opp at retorikken bak tollsatsene er at inntektene fra disse skal betale for skattekuttene til bedrifter og private.

Men når tollene forhandles bort annenhver dag/uke vet man jo ikke hvor mye det blir i inntekter, og handelen vil jo også åpenbart falle markant :man_shrugging: :roll_eyes:

7 Likes

Jepp. Og Skatteinnkreveren blir omtrent lagt ned. ZeroHedge og liknende har bestemt seg for at alt er Powell sin feil :man_shrugging:.

Det har aldri vært så tydelig at store deler av markedet sannsynligvis tar veldig feil med stor selvtillit og videre har det aldri vært så lett å posisjonere seg for å tjene store penger hvis man vet hvilke grep man skal ta (jeg har ikke peiling utover minst mulig USA og noen gamblingputs).

4 Likes
7 Likes

“The treasury marke is blowing up now, and it is not because China is dumping.”

“It is because the basic trade is back, and it is probably going to get uglier before its get better”

“After the finacial crisis (2008) regulations were passed to make banks safer”

“There are always unintended consequences, and one of those consequences is that banks have to find out to make money with less risky assets”

“Usually to make more money with “less risk” usually involves leverage

“The basis trade is an arbitrage trade between atreasury and the future of that treasury, usually they will trade in lock step with each other (with a slight premium on the future”

“You can short the future and by (with that cash)”

“Since this trade is with US treasuries it is considered risk free”

“Because this trade is considered totally risk free they (hedge funds) is able to load up a ton of leverage”

“Every single very big market crash in history has happend as results of massiv leverage beeing used in so called “risk free” trade, usually an arbitrage”.

“When market start to crash you do not sell what you want, but what you can”

Mao, når det begynner å brenne under beina på disse hedgefundene så drar det selvsagt med seg aksje markedet ned.

Løsningen er 1 av 2; en QE eller en slags deregulering av banksektoren slik at det ikke er FED, men bankene som sørger for QE.

Har ikke tilgang på denne artikkelen, men den ser ut til å oppsummere det som foregår.

Akkurat virker det dessuten å være ganske stor politisk uenighet om veien fremover:

EDIT

Kun de største hedgfundende i verden kan drive med den arbitrage traden, og skulle ikke forundre meg om Rai Dailo sitt hedgefund Bridgewater Associates er involvert, og det må tas noe tap på selge det man kan ikke det man vil, but who knows.

4 Likes

Men USA har ikke så mye gjeld jfr Japan. Og det går ju skapligt i Japan trots alt.

Bare for the record, jeg har ikke påstått det, det er linken jeg har referert til som på står det, men slik du har linket opp det @BankruptBeforeLunch så ser det ut som det er min påstand.