Jeg tror at dollaren kommer til å være attraktiv i lang tid fremover, og grunnen er at det ikke er noen gode alternativ, og det er begrenset hvor mye som kan gå inn i sveitserfranc, eller hvor dyrt gull kan bli.
Husk at når man kjøper statsobligasjoner så er det et kjøp av et lands fremtidig rikdom og produksjon, hvilket betyr i praksis økonomiske vekst.
Akilleshælen til Europa og Japan er demografi og energi, og Kina risikerer å bli gammelt før det blir rikt.
Kanskje Europa kan få et midlertidig økonomisk boost av å øke våpenproduksjonen, men det er ikke en varig investering som kaster av seg og gir utbytter hvert år.
Fornybar-sektoren har heller ikke vist seg å være så bærekraftig, uten subsidier.
Ser man på Kina så er det en produksjonsøkonomi, som har gjort seg avhengig av eksport, men ser man på demografien så blir det vanskelig å øke innenlandsk forbruk siden gamle folk, særlig de uten masse oppsparte midler liker å snu på krona.
Demografisk ligner Kina på Japan, der Japan var for noen år siden, med den forskjellen at gamle i Kina ikke sitter på masse oppsparte midler.
Arbeidsstyrken minker nå kraftig år for år (1), og fødselstallene stuper (2).
I Japan har GDP per Capita sunket fra 48 000$ i 2012 til 33 000$ i 2024, jeg tror Kina vil følge samme sporet.
Det er heller ikke sikkert at massiv innvandring fra land i verden med stort fødselsoverskudd, vil gjøre verken Europa, eller Kina rikere, dvs øke GDP per capita.
USA har langt bedre utsikter på viktige parameter som GDP per capita, demografi og energi, og jeg vil også påstå; innovasjon.