Men USA har ikke så mye gjeld jfr Japan. Og det går ju skapligt i Japan trots alt.
Bare for the record, jeg har ikke påstått det, det er linken jeg har referert til som på står det, men slik du har linket opp det @BankruptBeforeLunch så ser det ut som det er min påstand.
OK, jeg har prøvd å endre nå og henviser til at det kommer fra en link-link.
Takk for det, det er ikke for å være vanskelig, men prøver selv å være litt ryddig på hva som er mine meninger, min påstander, mine antagelser, min gjetninger, og når jeg linker noe jeg er enig, når jeg linker noe jeg er uenig osv.
Alt er bare en surrealistisk farse.
Hvor lenge beholder investorer trua på USA?
Jeg begynner å ane konturene av noe skikkelig stygt
Eftersom tRump endrer seg hele tiden går det ikke å planere. Ingen bygger en ny fabrikk på 90 dagars varsel. Og hva skjer om 180 dager? Et år? Nye tariffer? Null tariffer? Ingen veit.
Så det blir vel som en del kinesiske firmare allerede begynnt med: Man tar ikke bestillnigner fra USA. Før usikkert. Man får dra ned produksjon, eller finne omveier før varorna til land som har lav tull, f.eks ryzzland, iran eller noen annen av Trumps alierte.
Edit: Jeg blir alt sterke i min tro på at det kommer at oppstå bristsituasjoner i USA på vissa industri-varor og også kanske på en del konsumentvaror.
Eksempel: Det finns ikke noen som lager sykkelkjedjor i USA. Null. Allt importeres. Ikke heler gir før sykkel. Finns ikke noen tilvirkning i USA (finns i Europa, men ikke mye).
50% av alle bildekk i USA importeres. Hvordan skall man dobble den kapasiteten hvis man skall flytte hjem tilvirkning? Man kan øke en del, men ikke så mye og det tar tid. Under tiden går prisene opp. Også på det som produseres lokalt ettersom konkurensen fra utlandet bir så dyr før konsumenten.
USA er konkurs…ferdig diskutert(disclaimer:kan ta feil)
tror jeg har funnet ut løsningen for USA…
Trump prøver å svekke dollaren med sin politikk…Kina selger så mye statlig gjeld(USAS gjeld) at når rentene skyter i taket og dollaren blir karaktisert å "kollapse",så kommer FED inn og kjøper opp USA
s gjeld i et gigantisk finansiell event i markedet (obs:herfra begynner min mindre troverdige teori å utspille seg ) og det blir ikke lengre flere presidenter i USA og blir deretter styrt av sentralbanken FED…
tror dette kan være nå “DET” skjer,i en eller annen form.
USA konfiskerer/nationaliserer alle de guldreserver som de opbevarer for andre lande til denne handel og vupti usa er gældsfri.
Derfor guld skal op og dollars ned det hele giver mening.
Selv sveitserne tenker å investere i produksjon i USA, legemiddel-kjempen Novartis.
Hur mye er de utenlandske guldreservene som USA førvarer vert?
Jeg vibber at det er pea nuts jfr USA statsgjeld. Men de kan jo selvføgelig bare stjæle det likevel. Ikke mye noen kan gjøre med det.
Lidt regne fejl men kommer dollar langt nok ned og guld højt nok op så behøver de ikke engang og stjæle andres guld.
Godnat herfra
Det viktige poenget er at alle land som har historie med krig og konflikt har stor del av sin valutareserve i gull.
På topp USA, Tyskland, Italia og Frankrike med over 70%.
Hvis man re-evaluerer gullprisen til 12 500 dollar per unse så dekker USA sin gullbeholdning USA sin statsgjeld.
At Norge ikke har satt 10% av olje-fondet sitt i gull er selvsagt totalt idiotisk. Da hadde den norske krona vært som den sveitsiske francen, men ingen norske politikere tør det.
Burde vært et godt bevoktet velv under Dovrefjell.
Hva mener du grunnen er til at Norske politikere ikke tør sikre mer av våre reserver i gull?
Hvis man har sett «Olsenbanden tar gull» fra 1972, så er, og skal være Egon Olsen, som Norge; han får verdiløse (og falske) tyske sedler som belønning for innsats (og flaks).
Og en street smart skraphandler sitter igjen med gullet.
Norge er Egon Olsen, og ender med å sitte igjen med verdiløse IOUs.
Tja, disse landene har vel alle egentlig en netto statsgjeld. Så dette er en likviditetsreserve og ikke egentlig en “fri formue”.
Dessuten så er Italia, Frankrike og Tyskland alle “Euro-land” og har vel dermed heller ikke en egen valuta de skal forsvare på samme måte som land med egen valuta? Så dette skjer kanskje under ECB og ikke de enkelte sentralbankene (har ikke svaret på dette selv heller, så jeg spør fordi jeg ikke vet)?
Spøk til side, hadde Norge brukt 10% på fysisk gull plassert under Dovrefjell, så hadde det vært en direkte politisk utfordring, til stormaktene i Europa, om at man aldri vil la seg lure, for evig tid til Dovre faller.
Slike jyplingtendenser hadde blitt slått ned på umiddelbart.
I 2025 hadde det først vært myke ting som «shaming», og at Norge bør skamme seg, at de er dumme, slemme, kunnskapsløse og kanskje onde.
Men aller første måte å møte en jypling er ved latterliggjøring, slik at ingen tør å tenke gjennom hva et slikt grep egentlig betyr.
Nr 2 på lista i å forhindre slike ting hadde vært å si at det er farlig tanker, og gitt masse grunner til hvorfor det er farlig akkurat nå, og hvorfor det alltid vil være farlig.
Det er interessant at det virker som at folk som ikke har tro på dollaren som valuta er skeptisk til gull som penger.
Et par spørsmål man bør stille seg da.