Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Har ikke sett mye om dette i media før, 80 “blank sailings” eller kansellerte seilinger i April, høyeste under Covid var visst 51. Tilsvarer ca. 640.000-800.000 kontainere.
Over 900.000 trailer-sjåfører i US, redusert transport med tog, enkelte havner vil bli omtrent uten shipping, truck-stops, moteller, diners langs hovedveiene, går sikkert bra. :facepunch: :us: :fire:

7 Likes

Den grafen sier vel alt om veien videre :chart_with_downwards_trend:

There were sharp decreases in bookings across several categories, including apparel & accessories; and wool, fabrics & textiles, both down over 50%. Major product categories from China that are moved in containers include apparel, toys, furniture, and sports equipment, all of which are subject to steep tariffs.

USA tar ikke i mot, Kina stopper produksjon, det blir mangelvare. Prisene går opp. Etterspørselen går ned.

2001, 2009, 2020 og 2022 var vel ganske gode kjøpsmuligheter?

Vet ikke jeg, men synes det her knapt ser ut som en krusning på overflaten

1 Like

Men du kommenterte på et bilde, at retningen videre er åpenbart nedover, men bildet du kommenterte tilsier jo at hver gang Business conditions/empire state new orders er lavt som nå i 2025, har det vært helt fantastiske muligheter for kjøp av aksjer?

Hva er det som gjør det åpenbart at retningen er videre nedover basert på informasjonen i innlegget du kommenterte? Eller misforsto jeg deg?

Helt underlig for meg å innta en ren bull/bear tilnærming til makro generelt og i disse dager spesielt. Perma «volatilt» er kanskje mer treffende, men hadde likt meg nøyaktig like dårlig med bare short- eller bullopsjoner.

4 Likes

Retails er de som pusher eller holder indeksen mens proffene forlater markedet til fordel for safe havens.

Vi har vært i et mer eller mindre permanent bullmarked siden kollapsen i 2008. Ikke veldig rart at mange venter på et ekte krakk

2 Likes

Var ikke oppmerksom på denne Main Stream Media konspirasjonen, så jeg ville sjekke opp denne alternative indeksen i Tradingview, men har ikke klart å finne den. Har du navnet eller tickeren på den der?

1 Like
2 Likes

Overlagt DXY her, ikke helt lett å se hva som gjør at den avviker opp og ned relativt med den andre:

1 Like

Fra 130 på topp til 123 nå? 5,5% ned?

Hovedtyngden er i april fra ca 127 til 123
image

Det er i hvert fall en signifikant bevegelse på kort tid.

Trump er jo helt klart for at dollaren svekker seg, men ikke samtidig som renten går opp…

(Btw, Trade Weighted U.S. Dollar Index er den jeg tenkte på, men ikke visste navnet på i posten min over…)

1 Like

trump kommer til og kjøre økonomien kraftig ned om han ikke blir stoppet. Det vil gi ringvirkninger over hele verden .

5 Likes

Det ser ut som markedene tror han blir stoppet :man_shrugging:

3 Likes

Masse å gå på fortsatt :smiley:

Det var det visst i 1929 også :face_with_monocle:

1 Like

Måtte hatt tidsmaskin da

Ja om de visste at spekulasjon kunne tas til enda høyere nivåer hadde de sikkert sluppet unna depresjonen :wink:

1 Like

Hadde de bare ikke innført toller i USA! :sweat_smile:

1 Like

La neste opptur starte :sunglasses:

6 Likes