Lyst til å kommenter denne også. Her høres det nesten ut som du blander med aksjer, som er en andel av alt fremtidig overskudd. En statsobligasjons verdi er ikke avhengig av hvordan landet hvis sentralbank sin økonomi går rundt om en generasjon - den er avhengig av låntagers evne til å betale rente i lånets løpetid og tilbakebetale hovedstolen ved forfall. Og for verdens viktigste obligasjon er det ti år. Men det Trump meget mulig vil prøve på nå (etter å ha sparket Powell) er å tvinge fram kjøp/konvertering av disse til obligasjoner med hundre års løpetid og DA vil man måtte smøre på en vesentlig misligholdsrisiko på den renten (som Trump forsøksvis ikke vil gi dem)
Utover det faktum at disse prisene altså ikke inkluderer toll ( som blir betraktet som en skatt), så kan det være vanskelig å se spor av effekten av handelskrigen her når f eks toll på import av biler ble gjort gjeldende 3. april. Videre kan effekten på inflasjonen drøye mange måneder når f eks Mercedes muligens har sendt av gårde biler tilsvarende forventet salg for hele 2025 før importtollen trådte i kraft. Og bilene markedsføres som “tollfrie”. Sannsynligvis et ganske høyt spill dette her, Mercedes satser kanskje på at dette vil ordne seg på et eller annet vis før oppdemmet lagerbeholdning går tom i USA.
"
President Trump’s 25% tariffs on auto imports, which started on April 3, have put foreign automakers on the back foot. […] No Added Tariffs. 100% Tariff Free,” says the banner on the website of Mercedes-Benz (MBG.DE) of Calabasas in Southern California. Mercedes has said it will cover the costs of tariffs for model year 2025 cars, and it likely has enough inventory in hand that was imported before the tariffs to keep that promise"
Ser man på bruktbilprisene etter at toll på biler trådte i kraft, har de steget voldsomt på månedsbasis allerede første halvdel av april.
Wholesale used-vehicle prices (on a mix-, mileage-, and seasonally adjusted basis) rose sharply from March in the first 15 days of April. The mid-month Manheim Used Vehicle Value Index increased to 207.1, showing a rise of 4.3% from the full month of April 2024 with the seasonal adjustment dampening the non-adjusted price increase. The non-adjusted price change in the first half of April rose 2.7% compared to March, and the unadjusted price is higher by 3.7% year over year.
Dette er altså en indeks for forhandleres innkjøp at bruktbiler, som regel på auksjoner, men Cpi og pce måler utsalgspriser, normalt er det en lagging effekt på en måned eller to her.
Den mest interessante biten tenker jeg er den hvor et mindre handelsoverskudd med USA fører til mindre investeringer fra resten av verden som har mindre dollar å investere.
I 2014 holdt Kina 1 300 milliarder dollar i amerikansk gjeld, som var den gangen var på 17 billioner (trillions) dollar.
Dvs at kineserne i 2014 eide 7,6% av all amerikansk gjeld.
Per 1. mars 2025 (utgang februar) så eier det litt mindre, 1060 milliarder dollar:
Eller rett under 3% av amerikansk gjeld.
Man ser også at siden midten av 2023 og frem til 1. mars 2025 så ikke kineserne netto-solgt noe amerikansk gjeld.
Kina trenger nok de utenlandsreservene de har.
Kina har mange utfordringer, og synes Jan Ludvig beskriver det godt i bloggen sin.
Kinas aldrende befolkning har et dårlig sikkerhetsnett, og dårlig offentlig pensjon. De gar ikke råd politisk til at middelklassen mister verdien av sin innskuddspensjon, som vil skje med økende renter.
Kina følger samme demografi som Japan, 10-15 år etter, og arbeidsstyrken faller 10 nå ganger så fort som befolkningen faller.
Jeg stiller meg mao ganske så tvilende til at Kina kommer til å dumpe amerikanske statsobligasjoner i stor stil.
Hvis man har et syn på en sak, gjerne formet av MSM, så kan det være fornuftig å høre noen motargumenter.
Når det gjelder “the dollar is crashing”, og “amerikanske renter går til himmels” så er følgende video verdt å ta en titt på:
Normalt skriver jeg noen ord om hva videoen handler om, men denne gangen så skal jeg ikke dytte på meningene mine / mitt syn på saken/folk jeger enig med på noen. Kun nysgjerrige sjeler får noe ut av dette.
Ekstremt rørete dette her, men fra hva jeg klarer å forstå så er er hovedpoenget at sentralbanker nå selger fordi de trenger dollar(?!) og private institusjoner kjøper fordi rentene i USA kommer til å synke (og dermed prisen på stasobligasjoner kommer til å stige igjen). Og så baserer de seg på og snakker om tall fra februar? Ja vel?
Kan ikke du forklare hva denne grunderen av nettkurset ‘eurodollar university’ egentlig vil fram til som ikke “mainstream media” (og økonomer ansatt på mer renomerte universiteter og toppene i verdens største investeringsbanker) ikke har forststått - nemlig at det er helt historisk unikt at man ser verdien på amerikanske statsobligasjoner falle samtidig som verdien på aksjer faller dramatisk - noe som skjedde i april. Og at det er vanskelig å finne andre forklaringer på dette enn at markedet har begynt å prise inn (en politisk) risiko i disse obligasjonene som det ikke har gjort tidligere.
Forøvrig en veldig god artikkel (synes jeg da) i mainstream mediet The Times om hvor feilet “Liberation day” virker å være foreløpig for Trump
“The American consumer who has to pay hundreds of dollars more for their smartphone will scream long before the Chinese factory worker who has less work to do.
Worse still, paying more for Apple products is a triviality compared with America’s other vulnerabilities in a serious trade war. Most people have not heard of rare earths such as scandium, yttrium and terbium, but these and similar materials have become essential in the manufacture of very advanced defence equipment, including night vision, high-frequency radar, laser targeting and space technology. The US has to buy nearly all of its supply of such materials from China and hence exempted them from the tariffs from the outset, as if they would go unnoticed. But of course China has now announced export controls on all these crucial rare earths, with a licensing system that it will take a leisurely time to introduce. In the meantime, the exports are frozen.
Such complete misreading of an enemy’s intentions and disregard of one’s own weaknesses before becoming aggressive are serious strategic errors. While Trump is right to think that the US needs to become less dependent on China’s exports, the better way to have gone about it would have been to raise some tariffs slowly, keeping allies onside, while building up American ability to cope without Chinese production of key materials and technologies. Once again, he needs to read Sun Tzu: “Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win.” He has started a trade war before he is in a position to win it.”
Siden det er flere steg som må forklares så fremstår det som rørete, men det er ikke mulig å kondensere ned til en “one-liner” som en oppsummering, dessverre.
Du er inne på det Polygon, sentralbanker trenger dollar, og må derfor selge US treasuries. Men zoomer man ut så ser man at det er netto-solgt mye før også. Feks i fjor sommer, og gjennom 2022.
Og feks var Nasdaq ned 14% i løpet av 3 uker sommern 2024, og ned 35% de 3 første kvartalene i 2022.
Dollaren svekket 13% mot yuan i løpet av 2 kvartaler i 2022, mens den siste måneden så har dollar svekket seg 1% mot yuan, og ligger identisk med avlesning start 2025.
Dataene støtter ikke at dollaren krasjer.
Samtidg så kjøper altså private US treasuries, og det er vel fordi man tenker at renta kommer til å gå ned, og kanskje også at dollaren styrkes.
Det er har jeg også forklart før i en lengere forklaring, men jeg kan også ta den korte forklaringen; det er hedgefond som må selge det de kan (ikke det det vil) når de må ta tap på sine arbitrasje-bet i US treasuries.
Dette er jo nettopp de private som denne typen mener nettokjøper nå også da? Vekslingskursen mellom yuan og dollar er jo ikke bemerkelsesverdig, men det er vel heller ikke relevant for den egentlige poenget, nemlig at prisen på amerikanske statsobligasjoner har sunket (i dollar!) og renten dermed steget
Har du sjekket bredere enn yuan usd, feks dollar indeksen?
Må nesten le. Ny krasj på Sp500. Tror komiske Donald har slengt med leppa mot Powell. Han har virkelig gravd et dypt hull for seg selv
La meg sitere Larry Summers:
– The first rule of holes is to stop digging.
“there can almost be no inflation”
Er så patetisk at det er å grine av. Klart det blir inflasjon slik han holder på.
Krever litt mental gymnastikk å skrive at det er “virtually no inflation” og samtidig kalle et ev. rentekutt nå “preemtive” ja
Mange som snakker om dollar-indexen, og ift den så har dollaren svekket seg en god del siste 3 måneder:
Men historisk så er dette ikke dette “unprecedented”:
Men hvorfor er så mange opptatt av dollarindexen??
Slik jeg ser det så er den fra en annen tid når europeiske makter og Japan var sterke, 70- og 80-tallet. Dollar-indexen består av kun 6 valutaer:
Feks er den svenske kronen tillagt mer vekting enn den sveitsiske francen.
That made sense for 50 år siden…
DXY reflekterte viktige handelspartnere for USA på 70-tallet.
Hvorfor ikke heller se på en de landene USA faktisk handler med…, i 2025.
Ingenting dramatisk der siste månedene.
Oppsummert så ser MSM på dollarindexen, å skriker opp om at dollaren krasjer, selv om DXY er utdatert:
Og den handelsbaserte indexen viser “next to nothing”.
At DXY svekkes sier meg at Euroen styrkes, og japanske Yen.
Og da kan man jo spørre seg:
Nå som man har hatt 3 år med de-industrialisering av Europa fordi energi har blitt for dyrt til at industri kan drives lønnsomt i Europa, hvorfor er det da krise for USA at Euroen styrkes og gjør tyske, franske og italiensk industri-arbeidsplasser enda mer ulønnsomme.
Det er jo de folka i t-skjorte og caps på youtube som er så monomant opptatt av valutakursen. Det de seriøse økonomene (og ditt forhatte MSM) er opptatt av er avkastningen på statsobligasjoner!