Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Har ikke hatt klart for meg hvor terskelen ligger for å kjøpe amerikanske statsobiligasjoner i førstehåndsmarkedet, men den er lav gitt! Her kan man som amerikaner kjøpe direkte for så lite som $100 i auksjonene og som utlending gjennom et meglerhus for samme beløp.

https://treasurydirect.gov/

5 Likes
1 Like

Hva tenker du om det?

“Other Actions to Help Borrowers Get Back into Repayment” er kanskje relevant ‘on a grander scale’? :sweat_smile:

1. Folk som har lånt penger bør betale de tilbake, og at regningen ikke kan overføres til skattebetalerne.
  2. Siden det har vært null krav til betaling av verken avdrag eller renter så mistenker jeg at mange tror, og sogar mener, at de nå bør slippe å betale.
  3. Summen av 1 og 2 tilsier at det blir problemer for mange, akkurat som i luksusfellen.

For øvrig ble Joe Bidens krumspring satt til siden av høyesterett i august i fjor, så studielån må betales tilbake.

EDIT:
image

3 Likes

“On a gender scale” kunne vært relevant under forrige administrasjon, nå er det common sense som gjelder, og penger man låner skal betales tilbake.

Har folk lånt penger til STEM går det nok bra. Men jeg mistenker at mange av de som nå må begynne å betale i tillegg blir arbeidsledig når det blir gjennomgang av offentlig sektor.

Med “on a grander scale” refererte jeg til statsfinansene. At akademia utenfor “STEM” ikke har noen fremtid i USA stemmer sikkert, men det tror jeg (sikkert i motsetning til deg) er symptomatisk på den stormaktens forfall.

Men nå er vi langt off topic…

4 Likes

Tipper det kan bli et “race to the bottom”, og vi har vært på vei siden sommeren 2024.

Og bare for å gjenta “the big picture”.

https://www.norges-bank.no/aktuelt/publikasjoner/Staff-Memo/2022/sm-7-2022/

Investeringer i forsvar og det grønne skiftet øker inflasjonen, mens demografien i Europa og Asia, og til dels Sør- og Nord Amerika senker inflasjonen.

Har skrevet et innlegg på olje-tråden som viser at Trumps tariff-politikk har bidratt til fallet i prisen på LNG. Så der har man en energikomponent som nylig så ut til å være på vei opp, gitt lagersituasjonen i Europa, men nå ser mye mindre kritisk ut mtp på å fylle opp til neste vinter.

Jeg tror derfor at det er mer sannsynlig at amerikanske renter må ned, snarere enn opp, siden summen av alt som bidrar i den ene eller annen retning totalt bringer rentene ned, gitt mandat for rentesetting, og faktorer som bidrar til helhetsvurderingen. Og jo lengere man venter desto kraftigere lut må til.

1 Like

Ser man på 10-årsrenta nå, litt under 2 uker jeg skrev innlegget over så er det fortsatt ikke så mye som tyder på at verdens viktigste rente er i ferd med å ta av, fordi ingen vil kjøpe amerikansk gjeld og dollaren er i ferd med å bli verdiløs.

Ser man på dagens nivå av US10Y så passer forklaringen om en midlertidig shake out av hedge fond som satset på en “risk free” arbitasje, og at rentene ikke er på vei opp, heller på vei ned bedre med faktiske data:

Pussig nok så bidro ikke Jerome Powell til å oppklare hva som skjedde heller

4 Likes

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-30/us-has-reached-out-to-china-to-initiate-tariff-talks-cctv-says

1 Like

Uten paywall:

https://www.reuters.com/world/us-has-reached-out-china-talk-tariffs-state-media-says-2025-05-01/

2 Likes

Her er et bra eksempel hvilke konsekvenser en tollkrig kan få. Er nok mange lignende eksempler som Trump kanskje ikke har tenkt over…:

Han tænker nok mindre end han snakker skal du se.

5 Likes

Da ser det ut som om USA har en halvveis ferdig handelsavtale klar med UK. Det dekker ca 3 % av USA sin utenrikshandel.
Så da er vel alt det andre snart også på plass :man_shrugging:

Edit: Må nesten legge til denne, som nesten kunne gått under Memes:

PS : 6 dager siden forrige innlegg på denne tråden? Godt det ikke er verken rentebeslutninger eller annet som skjer.

7 Likes

Mye blir tatt i krakk-tråden :stuck_out_tongue:

En ting jeg lurer på er hvordan ting blir seende ut videre hvis Trump rollbacker det meste av tariffer utenom de som treffer Kina.

2 Likes

Problemet til Trump med tollene, er jo at han har lovet at tollene skal betale for alt mulig av skattekutt, budsjettunderskudd osv. Så med ren frihandel funker ikke regnestykket hans, men det gjør det neppe med tollene heller :man_shrugging:

6 Likes

Uforutsigbarhet er nesten det verste, dyre omrokkeringer som neste måned er meningsløse blir veldig dyrt for bedriftene og tar bort investeringslyst.

4 Likes

Dane Cekov etter USAs viktigste handelsavtale etter «Liberation Day»: – Vi er ikke out of the woods yet | DN

«Ser ikke lovende ut»

Per nå har USA en flat importtoll på ti prosent på alle varer fra nesten alle land, mens de «gjensidige» og til dels mye høyere tollsatsene som ligger på toppen av disse ble utsatt i mye omtalte 90 dager fra starten av april av.

Denne perioden utløper i begynnelsen av juli, og det skal nå pågå iherdige, bilaterale forhandlinger mellom USA og en haug med land.

Flere har imidlertid stilt seg tvilende til om handelsavtalene som eventuelt blir inngått vil være særlig omfattende, gitt hvor komplisert materien er, hvor mange forhandlinger som skjer parallelt og hvor kort tidsfristen er.

USA og Kina møtes i Sveits lørdag denne uken for å forhandle.

– Jeg forventer å ha et veldig godt forhold til Kina, sier Trump, på pressekonferansen torsdag. Han avviser ikke at USA kan lette på de høye tollavgiftene som er lagt på import av kinesiske varer.

Cekov sier man bare kan glemme en verdensorden preget av de langt lavere tollsatsene man hadde for bare noen måneder siden.

– Om ti prosent er best case ser det ikke veldig lovende ut, selv om det er bedre enn tollsatsene som ble varslet på Liberation Day. Dette vil ha konsekvenser for verdensøkonomien og det vil først merkes ordentlig om noen måneder, når bedriftene må fylle lagrene til høyere priser enn de gjorde før tollsatsene kom, sier Cekov.

– Vi er not out of the woods yet, legger han til.

5 Likes

Dette kartet er ganske informativt i forhold til hvilke avtaler det er viktig å få på plass tidlig. (UK er ikke på kartet :wink: )

7 Likes

Japan peaket økonomisk i 1995, også som GDP per innbygger:

Mitt tips er at Kina peaket i GDP per innbygger i 2021, som indikert i figuren over.

Det er viktig å ta med i det regnestykket at det ikke nødvendigvis betyr at Kina har peaket i GDP per arbeidstaker, men at arbeidsstyrken som faller med 10 millioner i året i Kina utligner produktivitetsveksten.

Under har jeg vist hvordan den relative styrken mellom ulike økonomier har vært frem til 2024, og hvordan jeg tror det vil utvikle seg i årene fremover. Dvs Kina følger Japans fotspor, men de har større problemer siden de “blir gamle før de blir rike”.

Det er også verdt å merke seg at USA og Europas økonomier var like store for 15 år siden men nå er USA sin økonomi mer 50% større.

3 Likes