Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

De dyreste tingene ble nok sendt på fly, resten er nå i limbo. Produsert, men for dyre til å importere.

At the Port of Los Angeles, one of America’s biggest gateways for imports from China, executive director Gene Seroka told port officials Thursday that he expects a 35% drop in import volumes in two weeks “as essentially all shipments out of China for major retailers and manufacturers has ceased.”

Bookings out of China fell 60% in the past week

Freight demand from China to the West Coast of the U.S. could fall 28% next week, while demand at East Coast ports could plunge 42% the following week,

Some retailers and manufacturers are able to pause orders because they rushed in large volumes of cargoes at the start of the year to get ahead of any potential tariffs.

The ports of Los Angeles and Long Beach—the busiest container-port complex in the country—handled the equivalent of nearly 2.5 million import containers in the first three months of the year, an increase of 14% over the same time last year.

https://www.wsj.com/business/logistics/cargo-shipments-from-china-to-the-u-s-dwindle-9877596a

1 Like

Han er som en reisende sort svane altså. Først sovner paven inn, så starter India vannkrig (det er noe annet mellom stater enn mellom barn).

Hvem er den neste han skal besøke?

5 Likes

Har ikke hatt klart for meg hvor terskelen ligger for å kjøpe amerikanske statsobiligasjoner i førstehåndsmarkedet, men den er lav gitt! Her kan man som amerikaner kjøpe direkte for så lite som $100 i auksjonene og som utlending gjennom et meglerhus for samme beløp.

https://treasurydirect.gov/

5 Likes
1 Like

Hva tenker du om det?

“Other Actions to Help Borrowers Get Back into Repayment” er kanskje relevant ‘on a grander scale’? :sweat_smile:

1. Folk som har lånt penger bør betale de tilbake, og at regningen ikke kan overføres til skattebetalerne.
  2. Siden det har vært null krav til betaling av verken avdrag eller renter så mistenker jeg at mange tror, og sogar mener, at de nå bør slippe å betale.
  3. Summen av 1 og 2 tilsier at det blir problemer for mange, akkurat som i luksusfellen.

For øvrig ble Joe Bidens krumspring satt til siden av høyesterett i august i fjor, så studielån må betales tilbake.

EDIT:
image

3 Likes

“On a gender scale” kunne vært relevant under forrige administrasjon, nå er det common sense som gjelder, og penger man låner skal betales tilbake.

Har folk lånt penger til STEM går det nok bra. Men jeg mistenker at mange av de som nå må begynne å betale i tillegg blir arbeidsledig når det blir gjennomgang av offentlig sektor.

Med “on a grander scale” refererte jeg til statsfinansene. At akademia utenfor “STEM” ikke har noen fremtid i USA stemmer sikkert, men det tror jeg (sikkert i motsetning til deg) er symptomatisk på den stormaktens forfall.

Men nå er vi langt off topic…

3 Likes

Tipper det kan bli et “race to the bottom”, og vi har vært på vei siden sommeren 2024.

Og bare for å gjenta “the big picture”.

https://www.norges-bank.no/aktuelt/publikasjoner/Staff-Memo/2022/sm-7-2022/

Investeringer i forsvar og det grønne skiftet øker inflasjonen, mens demografien i Europa og Asia, og til dels Sør- og Nord Amerika senker inflasjonen.

Har skrevet et innlegg på olje-tråden som viser at Trumps tariff-politikk har bidratt til fallet i prisen på LNG. Så der har man en energikomponent som nylig så ut til å være på vei opp, gitt lagersituasjonen i Europa, men nå ser mye mindre kritisk ut mtp på å fylle opp til neste vinter.

Jeg tror derfor at det er mer sannsynlig at amerikanske renter må ned, snarere enn opp, siden summen av alt som bidrar i den ene eller annen retning totalt bringer rentene ned, gitt mandat for rentesetting, og faktorer som bidrar til helhetsvurderingen. Og jo lengere man venter desto kraftigere lut må til.

1 Like