Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 2

1 Like

hagler inn med valgflesk her nÄ  :plate_with_cutlery:

Sverige ökade skatteintÀkterna pÄ kapital radikalt dÄ de tog bort förmögenhetskatten. Man fick in lÄngt med Àn vad man hade fÄtt pÄ förmögenhetskatten.
Man Ap och LO skiter ju i sĂ„dant. Det som Ă€r intressant för dem Ă€r att “klĂ€mma Ă„t de rika”. Vilka effekter det fĂ„r i övrigt Ă€r inte intressant. Och deras vĂ€ljare har i regel ingen koll alls pĂ„ hur förmögenhetskatten fungerar. MĂ„nga tror att det bara Ă€r miljardarer. Andra tror att Ă€ger man ett förtag och skall betala X antal NOK i förmögenhetskatt sĂ„ har man det pĂ„ banken.

Politiker och fackbossar vet förstÄss hur det ligger till. Men för dom betyder Makten allt. Folk och vÀlstÄnd ingenting.

2 Likes

Det er i alle fall sÄpass godt Ä vÊre kapitalist i Norge at jeg vurderer Ä jobbe mindre fordi jeg har rÄd (uten Ä vÊre rik). Kapitalavkastningen er stÞrre inflasjonen. Formuesskatt blir det ikke fÞr jeg har noen titalls millioner til i reelle verdier (primÊrboligen er dyr nok). Skjermingsfradraget gir meg rikelig med skattefri kapitalinntekt.

I den grad skatt er en straff er min subjektive opplevelse at arbeidsinnsatsen straffes beinhardt sammenlignet med investeringsaktiviteten.

5 Likes

I stor grad enig, men det du ikke ser ut til Ä ha inkludert i beregningen (?) er det som skjer den dagen vi gÄr fra Ä leve av lÞnn til pensjon.

Har man 1 MNOK i lÞnn har man en Ärlig pensjonsopptjening pÄ ca 160 000 kroner gjennom Folketrygden og antakeligvis 50 000 kroner fra arbeidsgiver. Gang dette opp med 35 Är + pluss avkastning fra tjenestepensjon, sÄ skjÞnner man at fra fylte 65 Är mÄ man ha en stor kapitalbase skal effekten fra avkastning og skjerming holde tritt med det man fÄr utbetalt uten Ä lengre jobbe :blush:

Men frem til man nÄr pensjonsalder er du inne pÄ noe, men glem heller ikke at uten fast inntekt fÄr man sjeldent anledning til Ä geare seg opp i eiendomsmarkedet og mÄ ha bolig og fritidseiendom i sync med EK, ikke belÄning.

Skal ikke dele sÄ mye om egen situasjon, men kortversjonen for egen del er at min EK aldri hadde vÊrt det den er i dag var det ikke for at jeg har hatt belÄning pÄ fast eiendom med utgangspunkt i husstandenss lÞnnsinntekter, ikke kapitalinntekter. I godt og vel 30 Är har det lÞnt seg Ä betale renter for Ä kunne eie en sÄ dyr bolig som mulig.

4 Likes

Pensjon er et godt poeng og noe jeg, som ikke er rik nok til Ä slutte helt Ä jobbe, mÄ ta hÞyde for. Men hvis jeg ekstrapolerer fra min situasjon kan jeg lett se hvordan jeg ville rigget meg som (Þkonomisk) uproduktiv nullskatteyter. Legg til at de rikeste sikkert har hÞyere avkastning og strukturerer seg enda bedre mtp. skatt.

Norge sliter med stagnert produktivitet. Kan noe av problemet vÊre at det ikke lÞnner seg Ä jobbe? Det er ikke mÄte pÄ hvor bekymret man er for det nÄr man snakker om folk i andre enden av inntektsskalaen.

Det er bra Ä diskutere og justere skattene, men det provoserer at debatten tas pÄ de aller rikeste sine premisser. Arbeidsfolk som stemmer FRP tror sikkert at formuesskatten er 1%, mens den reelt er langt lavere. SmÄ bedriftseiere som ikke tilpasser seg som Spetalen, tror sikkert at de har det samme problemet. Kan ikke skjÞnne annet enn at Spetalen og WitzÞe ler bak lukkede dÞrer.

3 Likes

USA og Kina har kommet fram til en forelĂžpig tollavtale, skriver Det hvite hus i en felles uttalelse fra de to landene mandag morgen.

Den amerikanske finansministeren Scott Bessent sier pÄ en pressekonferanse mandag morgen at de har kommet fram til en avtale.

– Begge parter vil senke tollsatsene med 115 prosent, sier han ifþlge Reuters.

Dvs at tollene blir 145-115= 30% for Kinesisk eksport til USA og 125-115 = 10% for amerikansk eksport til Kina.

EDIT

The U.S. will reduce its 125% “reciprocal” tariff on Chinese goods to 10%.

China will likewise reduce its retaliatory levy on U.S. goods to 10% from 125%.

The separate U.S. tariff of 20% on Chinese goods related to the fentanyl issue will remain.

The reductions will last for 90 days while the two sides continue negotiations.

China agrees to suspend or cancel nontariff measures it had adopted in retaliation against the U.S.

Jeg ser for meg at de 20 prosentpoeng av de 30% som Kina nÄ har i tariffer vil bli fjernet nÄr Kina tar hÄnd om Fentanyl-situasjonen. :stuck_out_tongue:

1 Like

" Den norske regjeringen beroliget da med at det ikke foreligger noen planer om Ă„ fjerne helligdager i Norge, ifĂžlge NTB.
"

image

2 Likes

Hjelper med fallet i oljepris

2 Likes

effektene fra tollsatsene vil ikke synes fþr tidligst juni/juli ifþlge “eksperter”.

2 Likes

Lav inflasjon i USA pÄ tross av svak dollar og handelskrig gir en pekepinn pÄ hvor vi er pÄ vei

AltsÄ, USA har ikke fÄtt inn noen av de sanksjonerte varene fra Kina, rett og slett fordi det ble for dyrt. Det ble sendt masse svarer fÞr tollene slo inn.

Det vil garantert vÊre litt forsinkelse, spesielt nÄr det ble bygget opp lager i forkant.

Jeg tenker at med fallende consumer confidence, sÄ holdes kjÞp tilbake.
image

At McDonalds ser fall i omsetning

2 Likes

Om dollarfallet fortsetter blir kjĂžpekraften enda svakere for konsumenter i USA

2 Likes

10%+ toll og fall i dollarkurs vil gjÞre importerte varer dyrere for amerikanere ja. SpÞrsmÄlet er jo hvor mange unntak det har vÊrt for toller f.eks.

Dollaren har falt siden peak pÄ 130ish til 122,5 nÄ, eller ca 5,5%, men er pÄ nivÄ med store deler av 2023-2024.

image

NĂ„ var det visst Hollywood som skulle reddes med toll :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

HÞres ut som hvordan oss nordmenn har hatt det i 15 Är.

2 Likes

Tror du amerikanere fÄr samme lÞnnsvekst ?

LÞnnsvekst? Er vel mest folk i staten som fÄtt det.
Selv tjener jeg omtrent det samme nÄ som 2014, etter att ha varit ned ca 25% under tiden.

Skulle tro det varierer mye i USA ogsÄ, men kanskje ikke sÄ mye driv i lÞnningene innen federale og delstatlige myndigheter. Helt klart har man pÄ federal nivÄ varit ytterst liberal med utgiftene, akkurat som her pÄ berget.

1 Like