Jeg vibber at man får revidere den der prognos-kurven før USA en del nå da vi har tRump vid rodret.
Hvis man ser på Japans utvikling etter 1995; demografisk, økonomisk og arbeidsstyrken, og ser hvordan fallet i andelen av verdens GDP falt fra 17,8% i 1995 til 3,8% så er det lett å argumentere for at fallet jeg har stipulert for Kina fra 16,9% i 2024 til rett over 10% om 20 år er realistisk og på ingen måte overdrevet.
Demografien i Japan var mer fordelaktig med tanke på alderssammensetningen i utviklingen i arbeidsstyrken de neste 30 årene (1995-2025), har også satt en rød strek på pensjonsalder, Japan 1995:
Kina 2025:
I Japan har pensjonsalder vært over 60 år lenge, mens den i Kina er 60 år for menn, 55 år for kvinner, og 50 år for kvinner som er “blue collar”.
Japan har faktisk klart å opprettholde arbeidsstyrken etter 1995, og fallet etter 1995 var svakt:
Mens i Kina har det faktum at store deler av den kinesiske arbeidsstyrken nå går over i ikke-produktiv sektor aka pensjonister, begynt å akselerere, et fall på nesten 1% i 2024:
Det bør også være et tankekors at selv om Kina øker på mangen områder innen teknologi og vitenskap så trenger de fortsatt flere hender enn hoder, siden fortsatt en stor del av Kinas industriproduksjon er “low tech”.
Økende mangel på hender i Kina vil trolig legge press på lønninger i Kinas industri, så da er det fare for at disse arbeidsplassene går til land som har billigere hender enn Kina, som feks India.
Roboter øker vel mer enn pensjonister?
hagler inn med valgflesk her nå…
Sverige ökade skatteintäkterna på kapital radikalt då de tog bort förmögenhetskatten. Man fick in långt med än vad man hade fått på förmögenhetskatten.
Man Ap och LO skiter ju i sådant. Det som är intressant för dem är att “klämma åt de rika”. Vilka effekter det får i övrigt är inte intressant. Och deras väljare har i regel ingen koll alls på hur förmögenhetskatten fungerar. Många tror att det bara är miljardarer. Andra tror att äger man ett förtag och skall betala X antal NOK i förmögenhetskatt så har man det på banken.
Politiker och fackbossar vet förståss hur det ligger till. Men för dom betyder Makten allt. Folk och välstånd ingenting.
Det er i alle fall såpass godt å være kapitalist i Norge at jeg vurderer å jobbe mindre fordi jeg har råd (uten å være rik). Kapitalavkastningen er større inflasjonen. Formuesskatt blir det ikke før jeg har noen titalls millioner til i reelle verdier (primærboligen er dyr nok). Skjermingsfradraget gir meg rikelig med skattefri kapitalinntekt.
I den grad skatt er en straff er min subjektive opplevelse at arbeidsinnsatsen straffes beinhardt sammenlignet med investeringsaktiviteten.
I stor grad enig, men det du ikke ser ut til å ha inkludert i beregningen (?) er det som skjer den dagen vi går fra å leve av lønn til pensjon.
Har man 1 MNOK i lønn har man en årlig pensjonsopptjening på ca 160 000 kroner gjennom Folketrygden og antakeligvis 50 000 kroner fra arbeidsgiver. Gang dette opp med 35 år + pluss avkastning fra tjenestepensjon, så skjønner man at fra fylte 65 år må man ha en stor kapitalbase skal effekten fra avkastning og skjerming holde tritt med det man får utbetalt uten å lengre jobbe
Men frem til man når pensjonsalder er du inne på noe, men glem heller ikke at uten fast inntekt får man sjeldent anledning til å geare seg opp i eiendomsmarkedet og må ha bolig og fritidseiendom i sync med EK, ikke belåning.
Skal ikke dele så mye om egen situasjon, men kortversjonen for egen del er at min EK aldri hadde vært det den er i dag var det ikke for at jeg har hatt belåning på fast eiendom med utgangspunkt i husstandenss lønnsinntekter, ikke kapitalinntekter. I godt og vel 30 år har det lønt seg å betale renter for å kunne eie en så dyr bolig som mulig.
Pensjon er et godt poeng og noe jeg, som ikke er rik nok til å slutte helt å jobbe, må ta høyde for. Men hvis jeg ekstrapolerer fra min situasjon kan jeg lett se hvordan jeg ville rigget meg som (økonomisk) uproduktiv nullskatteyter. Legg til at de rikeste sikkert har høyere avkastning og strukturerer seg enda bedre mtp. skatt.
Norge sliter med stagnert produktivitet. Kan noe av problemet være at det ikke lønner seg å jobbe? Det er ikke måte på hvor bekymret man er for det når man snakker om folk i andre enden av inntektsskalaen.
Det er bra å diskutere og justere skattene, men det provoserer at debatten tas på de aller rikeste sine premisser. Arbeidsfolk som stemmer FRP tror sikkert at formuesskatten er 1%, mens den reelt er langt lavere. Små bedriftseiere som ikke tilpasser seg som Spetalen, tror sikkert at de har det samme problemet. Kan ikke skjønne annet enn at Spetalen og Witzøe ler bak lukkede dører.
USA og Kina har kommet fram til en foreløpig tollavtale, skriver Det hvite hus i en felles uttalelse fra de to landene mandag morgen.
Den amerikanske finansministeren Scott Bessent sier på en pressekonferanse mandag morgen at de har kommet fram til en avtale.
– Begge parter vil senke tollsatsene med 115 prosent, sier han ifølge Reuters.
Dvs at tollene blir 145-115= 30% for Kinesisk eksport til USA og 125-115 = 10% for amerikansk eksport til Kina.
EDIT
The U.S. will reduce its 125% “reciprocal” tariff on Chinese goods to 10%.
China will likewise reduce its retaliatory levy on U.S. goods to 10% from 125%.
The separate U.S. tariff of 20% on Chinese goods related to the fentanyl issue will remain.
The reductions will last for 90 days while the two sides continue negotiations.
China agrees to suspend or cancel nontariff measures it had adopted in retaliation against the U.S.
Jeg ser for meg at de 20 prosentpoeng av de 30% som Kina nå har i tariffer vil bli fjernet når Kina tar hånd om Fentanyl-situasjonen.
" Den norske regjeringen beroliget da med at det ikke foreligger noen planer om å fjerne helligdager i Norge, ifølge NTB.…"
Hjelper med fallet i oljepris
effektene fra tollsatsene vil ikke synes før tidligst juni/juli ifølge “eksperter”.
Lav inflasjon i USA på tross av svak dollar og handelskrig gir en pekepinn på hvor vi er på vei
Altså, USA har ikke fått inn noen av de sanksjonerte varene fra Kina, rett og slett fordi det ble for dyrt. Det ble sendt masse svarer før tollene slo inn.
Det vil garantert være litt forsinkelse, spesielt når det ble bygget opp lager i forkant.
Jeg tenker at med fallende consumer confidence, så holdes kjøp tilbake.
At McDonalds ser fall i omsetning…
Om dollarfallet fortsetter blir kjøpekraften enda svakere for konsumenter i USA