Nå var det visst Hollywood som skulle reddes med toll
Høres ut som hvordan oss nordmenn har hatt det i 15 år.
Tror du amerikanere får samme lønnsvekst ?
Lønnsvekst? Er vel mest folk i staten som fått det.
Selv tjener jeg omtrent det samme nå som 2014, etter att ha varit ned ca 25% under tiden.
Skulle tro det varierer mye i USA også, men kanskje ikke så mye driv i lønningene innen federale og delstatlige myndigheter. Helt klart har man på federal nivå varit ytterst liberal med utgiftene, akkurat som her på berget.
I 1998 kunne en netto månedslønn, nyutdannet fra høyskole kjøpe 4 gullmynter (1 oz). I 2025 får man 1 gullmynt på samme kvalifikasjoner.
1998 kunne man kjøpe en 2-roms i Oslo «langs T-banen» for 2-3brutto årslønner, slik at en single nyutdannet fikk foten på boligmarkedet. I 2025 snakker 7-8 bruttolønner.
I 1998 var makrell i tomat på nybakt grovbrød, laks og nypoteter, og ikke minst fredagstacoen billig husmannskost, i dag er det bortimot luksusmat.
Når jeg var liten ble jeg fortalt at noen eldre ikke hadde råd til vanlig middag og måtte spise makrell i tomat
I 1999 reiste jeg og kjæresten 2 uker til Thailand på luksus strandhotell semi all inclusive. Tur for 2, reise og opphold, kostet litt mindre enn 1 månedslønn (1 person nyutdannet) netto. Samme opplegg nå er 2,5 -3 ganger. Legger man til at vi reiste SAS og ikke noe kjip charter, og jeg fikk en tur retur Oslo-Tromsø for bonuspoengene nærmer vi oss en faktor 4 her også.
Jeg tror tanken er å holde dagens unge i hamsterhjulet til de stuper, for ingen kommer til å klare å bli gjeldfri på bolig til de skal pensjoneres .
Umerkelig går man fra modellen til at alle skal eie sin egen bolig til at alle skal leie sin egen bolig, iom at banken eier mer en halvparten når folk pensjoneres, og i tillegg er bolig mye mer enn dobbelt så dyrt.
Skiftet trengs siden man får færre unger, og folk rett fra den 3. verden går ikke rett inn som høyproduktive medlemmer av Norge.
På den annen side så bidrar press i boligmarkedet å holde gjeldsgraden høy, og behov for å stå i hamsterhjulet i evig tid.
100-120k kr nå? Ser at “5 stjerners” via charter koster 50-60k, men kanskje ikke helt det samme som du snakker om?
Tviler på at det er særlig til problem, hvis man nå gidder å flytte utenfor Oslo.
Alltså en leilighet av vettig størrelse koster +2M overallt der det finns jobb. Så det er 4-5 årslønner før en som nyss kommet ut i arbeidslivet. 3 årslønner før meg som jobbet i 30 år. Man må flytte langt ut i djungeln før at prisene skall komme ned til nivåer der folk som ikke har føreldrer som kan stille opp har en sjanse at kjøpe noe.
Mange liker ju lave renter og har hellre 3 miljoner i gjeld til 3% rente enn 1 miljon til 9% i rente.
Ser likadant, eller værre, ut på mange andre håll i europa og USA. Meget vansklig før unge at flyttehjemfra og bilda familj. I hvert fall hvis man skall noe annet enn en campingvogn…
De fleste jobbene er i stor-Oslo, og like selvfølgelig som utsagnet om at alle kan ikke bo innenfor Ring 2 i Oslo, så kan ikke alle bo utenfor Oslo heller.
Poenget mitt var vel heller at for 25 år siden var det mulig for en enslig person å bosette seg i Oslo, med plan å kunne faktisk eie sin egen bolig på sikt. Og med eie mener jeg at folk, og ikke banken ender opp som eier av mesteparten av boligen.
Vi hadde forøvrig nedbetaling av vår første 3-roms på 10 år, og reiste likevel verden rundt, på 2 helt normale jobber. hadde riktignok en shitty car, men spiste ute på restaurant en gang i uken, i Oslo.
Den planen på 2 normale “nybegynner-inntekter” synes jeg ser vanskeligere ut i 2025.
Etter 5 år i jobb kunne jeg kjøpe 5 gullmynter for netto månedslønna mi.
I dag holder millionlønn til ca 1/3 av den gullmengden.
Det er interessant tema det der. I USA var vel familien på topp på 1950-tallet, kanskje 1960 også, men det var vel allerede på 70 tallet at bussjåfør og skoselger ikke kunne drifte kone og barn alene?
Så hvor har pengene blitt av? Samfunnet har jo blitt effektivisert siden, og produksjon outsourcet til Kina, så egentlig skulle et par i jobb kunne leve som dere gjorde for 25år siden med 3-4 timers arbeidsdager…
Svaret er vel de superrike ala Bezos, Musk, Røkke og Gjelsten. Gary Stevenson snakker om dette på youtube og forklarer at det blir verre.
Gjelder muligens i USA, men neppe i Norge. Det var mange rike før (Jahre, Reksten, Bergesen,)
De som har blitt mye rikere i Norge er staten og 1 million innvandrere. I tillegg sponser vi Sveits ved å kjeppjage dem vi kunne trengt her i landet.
Her er noen enkle fakta om antall godt bemidlede personer i Norge. Fakta er ofte mer relevant enn synsing
Dollarmillionærer er f.eks en person med nedbetalt 3-roms i Oslo
Som sagt; fakta er bedre enn synsing….
En dollarmillionær er en person som har en investerbar formue på 10 MNOK utover verdien av egen bolig.
Nasse +30% fra bunn. Skal si Trumpen klarte å lage noen gode tradingmuligheter!
Ok, i tillegg til egen bolig. Det er jo bra at 4-5% av oss har det bra. Mange flere har det OK også.
Mitt poeng var at det er ikke disse som har skyld i at noen har det jæ dårlig.
Jeg synes det er en skam at mange i Norge er fattige.
Jeg mener Snøff har rett i at det var enklere for de unge for noen ti-år siden.
Når penger blir gratis, aka perioden 2009 - 2022, øker forskjellene dramatisk fordi noen vet at belåning er nøkkelen til økonomisk velstand mens andre holder igjen eller blir nektet lån.
Gjeld er milliardærens oppskrift til økt formue og de tørr gjerne mer enn folk flest. Både Røkke, Fredriksen og Stordalen har vært to big too fail for bankene. De er bankenes problem, ikke sitt eget
Fint du tar opp dette. Hva er din analyse på hvorfor det har blitt sånn? Altså at lønningene ikke har fulgt med prisene? Er det global handel og fri flyt av arbeidskraft?