Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Litt spesielle eksempler i denne mimringen kanskje?

Mange grunner til at det blir stadig mer attraktivt å bo i sentrum av landets hovedstad…

Noen må jo tross alt kjøpe disse leilighetene som færre og færre har råd til. I et lavrentesamfunn som vi har hatt i mange år nå blir forskjellene mellom dem som har formue og inntekt og dem som bare har inntekt større og større.

"### Velkommen til Gotham city

Hovedargumentet i Kapitalen i det 21. århundre — som man kunne kalle Pikettys lov – er at kapitalismen overlatt til seg selv tenderer mot stadig større ulikhet. Piketty forklarer dette ved å vise til at r (kapitalavkastningen i et langt historisk perspektiv) er høyere enn g (inntektsveksten, uttrykt typisk ved veksten i BNP). De private formuene vokser dermed raskere enn økonomien som helhet, noe som i neste omgang bidrar til ujevn inntektsfordeling. Formue er skjevere fordelt enn inntekt. Alle har inntekt, bare noen har formue. Og formue gir avkastning og dermed inntekt. Til noen få. Loven om renters rente gjør at formuene over tid vil konsentrere seg og ulikheten i samfunnet vil bli stadig større.

Det moderne samfunnet er basert på et grunnleggende paradoks. På den ene siden er den frie markedsøkonomien basert i privat eiendomsrett et overlegent instrument til å produsere velstand. På den andre siden produserer markedsøkonomien ulikhet. Slik vil det gå med mindre det finnes en effektiv politikk for omfordeling, stikkordene er progressiv beskatning og en velferdsstat som gjør grunnleggende ytelser innen utdanning, helse og omsorg uavhengig av inntekt."

8 Likes

Tja, jeg tenker at det nå regulering til, men ikke på sovjet nivå.

1 Like

Ja, resten av sitatet berører vel det?

Mimret litt tilbake til 90-tallet jeg også, da Jaguaren til Jacob Winche-Lanche kostet ca 1,1 mill, eller omtrent 5 vanlige årslønner ( brutto) .

3 Likes

Lønningene har nok fulgt prisene på mat og klær men ikke på knapphetsgoder som bolig.
Er vel ikke så rart at boligprisene har steget når befolkningen har vokst fra 4 mill til 5,5 mill på et par 10-år ?
Hvis befolkningen ble redusert ville boligprisene rast. Det er bare å se på fraflyttingskommuner.

9 Likes

Nå er jeg kanskje kverulerende men akkurat for klær og sko har kjøpekraften økt dramatisk fra 1999 til i dag. Fant en artikkel fra 2010 som viser at prisindeks for klær og skotøy falt fra 100 i 1998 til 61 i 2009.

Ellers kan man legge til urbanisering som trend som sammen med befolkningsvekst gir høy økning i boligpriser i pressområder.

Og en tredje trend, som jeg allerede har vært inne på med pikkety, lavrentesamfunn gjør det viktigere relativt sett å ha formue. Så et boligkjøp vil i stadig større grad bli kjøpt med formue i stedet for lån basert på inntekt. Dermed gir inntekten alene mindre kjøpekraft på boligmarkedet. Som favoriserer de etablerte.

6 Likes

https://www.dn.no/politikk/norges-300-rikeste-to-av-tre-er-arvinger/2-1-1463335

Ja, de fleste har en ide om at de rike i Norge har jobbet seg opp fra gulvet, tatt sjanser og stått på. Fakta er at 2 av 3 av de 300 rikeste har arvet formuen sin.
Siden penger avler penger, så blir formuene bare mer og mer konsentrert oppover over tid.

8 Likes

Som også begynner å gjøre seg gjeldene i boligmarkedet, i hvert fall i pressområder

1 Like

Hvis det er Norge spesielt vi diskuterer her så tipper jeg at dette tallet ikke er spesielt høyt sammenliknet med mange andre land. Norge er et av verdens desidert beste land å bo i dersom målet er å bli rik ( dollarmillionær/-milliardær).

2 Likes

85 % av de som er formuende har skapt sine verdier selv. Utrolig mye svak kunnskap om fakta her nå.

En annen fun fact er 7 av 10 formuer forsvinner fra en generasjon til en annen, 9 av 10 når man kommer til tredje generasjon.

Så nei; folk er ikke velstående på grunn av arv, mer enn 8 av 10 har skapt formuen selv.

3 Likes

80% av dollarmillionærer er self-made.
Og arvede formuer tapes i snitt etter rundt 3 generasjoner.

Jeg mener feks bestemt at mine barn skal få ta nytte av at jeg lever et nøkternt liv og sparer penger til dem, fremfor at staten skal stjele de fra meg ved tvang og gi til noen andre jeg aldri har møtt.

Så vil man alltid ha noen rare manifestasjoner av arv, da noen få svært vellykkede mennesker får barn som arver enorme verdier. Sånn er livet:)

6 Likes

Det er ikke sikkert at disse to datapunktene motsier seg selv? Anyway, ingen kilde referert, så litt vanskelig å si hvem av dere som er på fast grunn, eller om det er begge (eller ingen) da :stuck_out_tongue:

3 Likes

“Han arvet sin mors hjerne og sin fars utseende, sukk”.

2 Likes

Enig, så her er en link:

https://www.nasdaq.com/articles/10-habits-self-made-millionaires-could-make-you-rich

About 2.5 million Americans became millionaires in 2022, according to Credit Suisse. If 80% to 85% were self-made, that means around 2 million to 2.1 million people earned their second comma last year alone through hard work, cautious risk, stick-to-itiveness and luck — but not inheritance.

Color me sceptical til de dataene? Hva slags definisjon har de brukt? Og den sier bare noe om dollarmillionærene i 2022 at best :stuck_out_tongue:

1 Like

Ok, her ser du fakta slik jeg forholder meg til de i mitt virke og med kildehenvisninger. Ikke isolert til USA og 2022 tall.

Men når det er sagt; du er ikke førstemann som blir overrasket over fakta. Det er en generell misoppfatning at man tror folk er velstående grunnet arv og ikke det faktum at man har satset på egne virksomheter.

3 Likes

Det jeg ser er at du drar opp dollar-millionærer og Shinx dro opp topp 300 rikeste i Norge. Det er jo ikke de samme dataene.

Også interessant er jo at 70% av dollarmillionforumer altså forsvinner fra en generasjon til den neste også forsvinner 66% av dollarmillionforumene fra 2. til 3. generasjon også.

Btw, en ting jeg lurer på, de som altså er self-made. Hvor mye hjelp/penger kan de ha fått hjemmefra for å regnes som self-made? 0$, 100.000$ eller 999.999$? :stuck_out_tongue:

Synes denne artikkelen illustrerer spørsmålet mitt ganske bra.

3 Likes

Dette er på ingen måte ment frekt, men jeg er nysgjerrige på hvor mange du selv kjenner som er i kategorien dollarmillionærer og om du er kjent med deres historier og bakgrunn?

Det er utrolig mange driftige folk der ute som har startet på bar bakke, pantsatt alt de har hatt og sågar solgt seg ned i boligstandard bare for å komme seg gjennom tøffe tider og motbakker for å lykkes mange år senere. I samme periode er tid med både venner og familie vært på et nivå som er alt annet enn bra da de har vært all in på jobb 24/7.

Tror det er veldig få som skjønner hvor mye en bedriftseier eller management i gode selskaper jobber og ofrer for å skape disse verdiene, uten at de er oppvokst med velstående foreldre.

2 Likes

Mange av de ultrarike i Norge har skaffet sin rikdom fra å høste av felles eller uavklarte resssurser, krigssituasjoner eller matvarebaroner. Eller ting som er på kanten, eller spesialbehandling.

Hvalfangsten som skaffet kapital for norske rederier.
Røkke som fisket på uavklarte arter i Sørishavet.
Fredriksen som fraktet olje i krig på steder det var ulovlig.
Hagen, Reitan og Johs Anderssen som matbaroner.
Stordalen som sutret på Lindmo under Covid og slapp unna økonomisk trøbbel.
Andreassen og døtrene hans nyter vel godt av tobakksformue.
Mye av rikdommen nå er også « felles formue», via olje og laks. Oljen er definert som en formue, og det er begrensninger, naturlig nok, på hvor mange oppdrettsanlegg man kan sette opp.

12 Likes

Jeg har en onkel som gikk fra “nothing” til kronemillardær :stuck_out_tongue:

2 Likes

Stor formuesulikhet, mindre inntektsulikhet i Norge.

Inntektsulikheten kommer vel når de rike eier nok. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det systemet vi har konvergerer mot fullstendig konsentrasjon av eierskap (vi har ingen omfordelende mekanismer).

2 Likes