Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ikke noe omfordelende, men vi har en politik som driver personer med formue ut av landet. På den måten blir det mer jevnlikt, i klassisk venster-stil.

1 Like

Les gjerne denne fra Pål Ringholm. Det er ikke nødvendigvis riktig det som kommer fra NRK, selv om jeg også personlig har det inntrykket at “de veldig rike” blir flere i Norge (eller i hvert fall om vi inkluderer de som har flyttet til Sveits :man_shrugging:).

2 Likes

Den posten var kanskje litt tynt begrunnet? Jeg kjøper ikke lambo (eller tilsvarende) uansett hvor rik jeg blir. At det ikke finnes mindre ulike land å «rømme» til betyr ikke at vi ikke bør forsøke å bevare små forskjeller.

NRK støtter seg dessuten ikke kun på Lamborghinisalget, les kapittel 6 her:

https://www.regjeringen.no/contentassets/7400c9d08a5543b8912fbf700f3344fd/no/pdfs/stm202320240031000dddpdfs.pdf#page119

Kapitalen har for høy avkastning sammenlignet med veksten i samfunnet. De som har inntekten sin fra kapital vinner på bekostning av de som har lønnsinntekt.

2 Likes

Blant de som er veldig rike er det mange som har skapt formuen selv eller første generasjon og ikke rukket å brenne pengene enda.

For de som har mer enn nok penger er det mange som har foreldre som også har nok penger. Men det går også på at disse gjerne ligger bra an i skole og jobb.

3 Likes

Fjern skatt på lønnsinntekt, så ordner dette seg:)

1 Like

Barn «arver» også gener og holdninger.
Sjansen for å lykkes er langt større med bra gener og foreldre med gode holdninger.
Blir man født inn i en «surrete» familie er det vanskeligere å lykkes.

Sosialistenes drøm om likhet virker bare i teorien, for mennesker er forskjellige dessverre,- eller heldigvis. De ønsker «mangfold» men «likhet» og skjønner ikke at de er motsetninger. Selvsagt blir det store forskjeller når man henter analfabeter til et rikt land med høyt utdannelsesnivå.

2 Likes

Jeg synes Norge gjør en god jobb med sikkerhetsnett og mulighet for hvermansen å kunne studere. Bor i en liten by og kjenner både fattig og rik og synes de gjør en god jobb med å inkludere.

Sosial mobilitet er høy i Norge sett opp mot de fleste land.

10 Likes

Sjukt at vi har kommet dit at folk åpent argumenterer med eugenikk. Disse «vestlige verdiene» vi skal ta vare på ligner mer og mer på noe besteforeldrene mine nedkjempet.

Spania går så det suser om dagen, blant annet ved å legge til rette for arbeidsmigranter fra afrika.

Befolkning=økonomi. Hvis samfunnet ikke klarer å gjøre friske mennesker produktive er det ikke genmaterialet som er problemet.

10 Likes

Kina, Sør-Korea og Japan, kan med fødselsrater på 1.0, 0.8 og 1.2, med synkende arbeidsstyrke og de mest homogene befolkningene i verden bør se på Spania, og se til Afrika.

Neste år vil det fødes flere barn i Nigeria enn fødes i Kina. Stort potensiale for massiv arbeidsinnvandring fra Nigeria til Kina. Kinas arbeidsstyrke synker med 10 millioner i året nå, så noe må gjøres snart for at ikke Kinas vekst skal stoppe opp, og de blir gamle før de blir rike.

6 Likes

image

https://www.dn.no/marked/usa/makrookonomi/snuoperasjon-pa-wall-street-storbank-ser-stor-kjopsmulighet/2-1-1821162

UK inflasjon i april på 3,5%, forventet var 3,3%, årsaken var at OFGEM sin price cap på strøm økte med 6,4%.
Så når inflasjonen økte fra 2,6% YoY i mars klarte likevel ikke ekspertene å regne inn hele effekten av OFGEM sin prisøkning.
«Cost of living crisis» er reell i UK, og utover i året kommer det mer på vann, avløp, søppel osv.

1 Like

Japans 30 års rente har steget med 0,8% poeng siste 3 måneder, mens 40 års renta har steget med 1,0% poeng.

https://tradingeconomics.com/japan/30-year-bond-yield

Japan har kunnet sparke kannen ned gata lenge ved å låse inn lave renter inn for lang tid, f.eks. har statspapirer med lang løpetid (+20 år) doblet seg, som andel av utestående gjeld, siste 10 året.

Nederst side 15 og øverst side 16 er profil på «roll over plan» og gjeld som funksjon av løpetid.

Jeg gjetter på at vi fremover vil se samme økning i renter for gjeldspapirer med stadig kortere løpetid.
Foreløpig kan jo BOJ bare kjøpe 7 til 20 års intervallet, og det vil fortsatt være et «problem for framtida».
Men jeg tror at dette kan trickle down fortere enn forventet, og da kan refinansieringen bli tynnere enn man fryktet.

Edit: og grunnen til at det kan både forplante seg nedover i løpetid er jo effekten stigningen har på 40-årspapirer kjøpt for noen år siden, da nivået var 0,5%. Litt renters rente regning gir at de nå er verdt mindre enn 1/3.
Effekten av samme prosentpoeng på en 10 års obligasjon er selvsagt ikke like ille, men signal -effekt og lærdom er der; vi må ha høyere rente for å kjøpe.
Så kan selvsagt BOJ scope opp alt og starte seddelpressa. Det er jo alltid mulig.

Det interessante er selvsagt at for mye tillit i et samfunn kan bringe folk til vanskelige steder. Japan kan mye om det.

3 Likes

Over 5% rente på 30 åringen i USA men de har også blitt nedgradert og dessuten tråkket sine største kreditorer på tærne med toll-politikken

4 Likes

Vi skal tilbake til 2007 for å finne sist gang 30-årsrenten var så høy i USA.

5 Likes

Så var det disse handelsavtalene som skulle komme “snart”, men “snart” er visst flyttet litt frem i tid :man_shrugging: For hvem kunne gjettet at det var litt travelt her i verden…
image

3 Likes

Kunne man I en periode på 80 tallet låse pengene sine for 30 år med nærmere 15% årlig avkastning? Eller missforstår eg grafen totalt ?

2 Likes

Ja, også var inflasjonen i 1981 på 13% i Norge

Korrekt, men i dollar som svingte voldsom mellom 5-10 kroner i denne perioden

Dårlig auksjon i dag.

Utrolig nok kjøpte jeg puts på TLT (UST 20 år ETF) kun timer før Moody nedgraderte USA. De er opp 20%, ingen braksuksess, og jeg tviler på at den blir det. For USA betaler jo gjelda si uansett.

Hvis man legger til grunn at de ikke klarer å kutte utgifter, bare inntekter og at renta vil bli holdt nede samme hva det koster, da må dollaren falle eller? Høy inflasjon?