Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

10 åringen skal snart på auksjon. 10 juni er deadline.
Kan bli stygt.

4 Likes

10 minus 2 år er på vei opp igjen, og det er de lange rentene som drar den økende differansen, mao en såkalt «bear steepner» i US bond market. De er mixed signal og driver aksje markedet oppover.

Men skyldes økende differanse at korte renter faller så er det en «bull steepner», og soleklart resesjonssignal, og da kan det gå fort.

Poenget er at i det sekundet Jerome Powell setter ned renta så er vi der.
Det er Powell som «bestemmer» når resesjonen kan begynne, og jo lenger det utsettes jo mer er det på Trump sin vakt, og Trump sin skyld.

2 Likes

Det kan vel kalles ett signal om en « makroevent » så da poster jeg den her:

4 Likes

Gut-feelingen sier de neste par ukene kan bli starten på noe ganske blodig rødt…

2 Likes

USA, Den føderale handelsretten | USAs føderale handelsrett blokkerer Trump-toll

Toll-nyhet sender børsene opp: – God mulighet for at optimismen dette skaper kan bli veldig kortvarig | DN

– Det er en god mulighet for at optimismen dette skaper kan bli veldig kortvarig når Trump-administrasjonen finner smutthullene. Slik sett er nok dette aller mest en utsettelse og ingen avblåsning av handelskrigen, sier Formues sjefstrateg Christian Lie.

Goldman om tollbeslutning: – Endrer ikke utfallet | Finansavisen

Goldman om tollbeslutning: – Endrer ikke utfallet

Trump-administrasjonen kan innføre toll på en rekke andre måter enn det den amerikanske domstolen har blokkert, påpeker Goldman Sachs.

1 Like

En parallel dette til Norge i dag. Næringslivet og gründere stoppes av skattesystemet, men det er ikke så farlig for politikere som har et oljefond som renner over av penger i noen tiår til.

4 Likes
1 Like

Det er vel på denne tråden det er innafor å være long og ikke la seg rive med av prepperne som gikk Bear x 3 og all out i longs etter Liberation Day.
Det var bare amatører som ville prøve seg på dippen, for bare å oppdage at dette var fallet som virkelig skulle whippe ut formuer og bytte hender.

Vi fikk et helt normalt fall på 15 % fra toppen, nå er vi tilbake på highs, Oslo Børs på ATH.

Trump er kortsiktig støy, inntjening hos selskapene er det som gjør deg formuende over tid. Om man ikke benytter dippen til korte stunts eller påfyll, så bruk de i alle fall ikke til å tømme beholdningen eller enda verre gå short.

2 Likes

Dollar er samtidig ned ca 10%. Så for oss nordmenn er ikke det tilbake til det gamle helt enda.

3 Likes

Både DE og TX har vedtatt lover som beskytter store aksjonærer mot søksmål fra små aksjonærer. Håndhevingen av regler gjennom SEC har mistet all kredibilitet. Vitenskapen og grunnleggende friheter er under angrep med voldsmonopolet og påtalemyndighetene (Edit: og statsfinansene) som våpen. Den politiske ledelsen har malt seg inn i et hjørne mtp statsfinanser og er dessuten åpenlyst korrupte.

Jeg har nå samme forhold til amerikanske aksjer som jeg har til heroin. Sikkert dritfett, men jeg er ikke interessert. (Den antiamerikanske portisen gjør det strålende enn så lenge.)

6 Likes

https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm

1 Like

Forventingene i forkant av CPI-tallene, som en distribusjon

Oppsummert; litt lavere en forventet.

På månedsbasis var core CPI 0,1% i mai, forventet var 0,3%.

1 Like

Expertene, på forhånd om mai-tallene:

https://www.business-standard.com/amp/world-news/trump-tariffs-seen-pushing-up-underlying-us-consumer-prices-in-may-125061100245_1.html

Core goods var flat (-0,01%) MoM.

Ganske interessant hvordan overskriftene er.

Når jeg leser dette så er mitt inntrykk at inflasjonen er stigende, og det er Trump sine toll-økninger som lager, og fortsatt kommer til å skape problemer.

Men sannheten er et selv 0,1% inflasjon, til sammen over flere månedene, vil skape inflasjon, fordi inflasjonen måles YoY, år over og år.

Men zoomer man inn, og ser på må måned over måned inflasjonen for USA så er den fallende, og siden man hadde svær lav inflasjon i mai 2024 og juni 2024 så haster det med inflasjon i juni for at “trump -lager-hyper-inflasjon”-narrativet skal holde.

Juni-tallene fra 2024 gir rom for “inflasjons-økning” når tallene for juni 2025 kommer selv med svært moderat MoM inflasjon, men etter det så må MoM opp for at inflasjonen ikke skal falle.

Blir spennende å se når/om/hvis… hyperinflasjonen kommer…

Prøv å se figuren over i denne sammenhengen:

1 Like

UK økonomien var forventet å krympe ; -0,1%, fasiten ble dårligere; -0,3%.

1 Like

Dollaren har svekket seg kraftig opp mot handelspartnere. Dvs at det blir dyrere for USA å importere. Det sammen med at USA har innført ekstra toller må gjøre importere varer veldig dyrt?

På den andre siden av mynten, så er amerikanske varer blitt billigere for handelspartnerne, men de har jo innført mot-toller, så de blir dyrere.

For tjenester, så er jo dette litt interessant, for f.eks. Google selger jo tjenester i lokale valutaer. Når dollaren svekker seg, så tjener de mer dollar. USD står fortsatt svært sterkt historisk sett, men fallet fra toppen her har vært ganske markant. Hvis man ser tilbake til 2017 (første gang Trump ble president), så skjedde det samme, dollaren svekket seg kraftig.

3 Likes

Da har dollaren offisielt blitt handlet under 10 kroner for første gang på en god stund, men synes det ikke virker så lenge siden jeg betalt 5,60 for 1 dollar. Vil påstå at norske kroner relativt sett fortsetter svake.

3 Likes