– Hvis dere, uavhengig av årsak, velger å øke deres tollsatser, uansett hvor mye dere øker satsene med, vil dette komme i tillegg til de 25 prosentene vi pålegger dere.
Dagsgammelt nytt, men er ikke postet her
https://www.wsj.com/economy/trade/trump-tariffs-scott-bessent-trade-deals-cc76e43a?mod=hp_lead_pos1
President Trump decided to delay the implementation of his so-called reciprocal tariffs to Aug. 1 after advisers including Treasury Secretary Scott Bessent told him he could get trade deals with more time, according to people familiar with the matter.
Administration officials including Bessent felt as if they were making progress on deals with several trading partners such as India and the European Union as Trump’s previous deadline approached, the people said. An initial pause on the reciprocal tariffs was set to lapse at 12:01 a.m. Wednesday until Trump on Monday further postponed the implementation date for three weeks and sent out letters warning countries of the rates they would face on that day.
Blir sikkert et stort oppsving i økonomien av dette…
Kommer US CPI-tall i morgen, følgende er forventet
Økning i CPI YoY fra mai til juni 2,8% til 3,0%, økning i core CPI fra 2,4% til 2,6%, og økning i MoM CPI i mai på 0,1% til en månedlig økning i juni på 0,23%.
Har skrevet om dette før; og det er at siden MoM i juni 2024 var på -0,1% så vil man få en økning i CPI YoY selv med 0,0% MoM i juni 2025. Men forventningen MoM er altså 0,23% og altså nesten garantert én tilsynelatende akselerasjon av inflasjonen.
Kanskje, men jeg er helt ikke overbevist.
Uansett så økte MoM jevnt og trutt fra 0,2% MoM i juli 2024 til 0,5% januar 2025, så MoM må holde seg på et månedlig nivå (MoM) tilsvarende 3-6% YoY i 2H25 every month, for at ikke inflasjonen skal falle i månedene i 2 halvår 2025.
Det er definitivt MoM-tallene som blir mest spennende i morgen, uansett hva media vil komme til å skrive.
Jeg er selvsagt også spent på om Israel-Iran krigen, og påfølgende spike i energipriser vil ha påvirket tallene. Blir nok ikke helt lett å dissekere morgendagens tall , så man må nok ta en nøye kikk i detaljene (rapporten) for å få hele bildet.
Selv om India er uinteressant for mange så er det verdens 4. største økonomi, litt bak Tyskland, og rett foran Japan, i nominelle verdier:
I kjøpekraft så er de 3 ganger så stort som Tyskland:
Jeg synes det derfor er interessant at inflasjonen i India faller, samtidig som det er god vekst.
Det er jo klassisk økning i produktivitet; prisen faller samtidig som det er god vekst.
Ikke utenkelig at India kan bidra til å holde inflasjonen lav fremover, verden over, slik Kina gjorde i perioden 2010 til 2019.
Blir spennende å se om inflasjonen i India faller ytterligere. Den har falt 8 måneder på rad:
Og selv om inflasjonen vil stige (nesten garantert) i Juli siden sommermånedene alltid har mest inflasjon MoM i India:
Så er effekten fra fjorårets juli-avlesning (MoM) på 1,4% at inflasjonen mest sannsynlig vil falle ytterligere. Jeg tror at den faktisk kan komme så lavt som 0,5%, dvs at India får en YoY inflasjon på 1,2%.
Grunnen til at jeg tror det er at India har hatt en veldig god monson (og tidlig monsun), og har kan derfor opprettholde fri export av ris (og endel andre viktige matvarer). Et forbud s m ble opphevet i i sent i 2024 og har bidratt til å dempe inflasjonen.
Faktisk ser det ut, på indeks-nivå at man er på vei til et veldig lavt nivå.
Og at en indiske sentralbanken vil fortsette å sette ned renta, ganske aggressivt.
Sist rentekutt fra India var det største siden mars 2020, forskjellen er dog en annen; økt produksjon.
Lo litt når jeg å denne fremstillingen.
5 måneder på rad hvor reell og målt inflasjon var lavere enn forventningen fra ekspertene.
Når kommer inflasjonen fra Trumps tariffer?
Her har det ikke skjedd mye siden forrige ferie (påske), tydeligvis. Snoeffelen durer i vei med de samme “innsiktene” som trekker teppet unna “MSM/seriøse medier/media” whatever. Hvem i huleste mener at “økning i tollsats er lik økning i pris hos sluttbrukeren”? Toll er basert på transaksjonsverdien ved import. En genser kan typisk ha 3 ganger så høy utsalgspris som importpris (når det er salg i klesbutikkene går det gjerne opp til 70% på det som skal ut, sjelden større rabatt enn det). Hvis forbrukeren ikke er villig til å betale for tollen vil det kunne gå ut over marginene både i engros og i detaljleddet. Mange butikker i USA som har det trått nå, uten at det nødvendigvis påvirker aksjemarkedet så mye. Som jeg skrev ved påsketider vil det ta lang tid før vi vil se noen stor effekt av toll på import av biler. Blant annet har Mercedes fylt opp lageret for hele 2025 av biler produsert utenfor usa før noen som helst toll trådte i kraft. Men det virker ikke å ha etterlatt seg noe sterkt inntrykk. Siden "seriøse medier"skev om dette i mars har vi også fått begrepet TACO-president, det virker heller ikke å ha etterlatt seg noe sterkt inntrykk. Videre var inflasjonen på varer betydelig opp i juni. Seasonally adjusted core goods inflation var opp +0.20% i juni, ekskl biler var den opp 0,55%, høyeste siden novrmber2021.
Du må jo være steinrik med fantastisk meravkastning når du hele tiden har en slik edge mot saueflokken i msm og kan navigere deretter. Når du en sjelden gang skriver om aksjer på dette aksjeforumet er det etter det jeg har fått med meg ørkenvandreren PHO og så blir nvidia etc dømt nord og ned på bearfest-tråden.
My point exactly, bilprisene skulle stige masse pga Trumps tariffer, men de har ikke steget litt en gang, faktisk har bilprisene falt, for både nye og gamle biler.
Gud bedre meg dette lugger, hvorfor skulle bilprisene stige i juni hvis f eks Mercedes har fylt opp lageret for hele 2025? Forhandlere kan ha store varelagere i bilbransjen, og når har de fått enda et insentiv til å fylle opp mest mulig. De ser vi av eksportvolumene til usa. Når produsentene lanserer 2026-modellene, som gjerne kommer om høsten kan vi kanskje begynne å se en større effekt. Siden bilprisene ikke stiger like mye som resten av core goods er det plutselig bilprisene som er det viktige, at core goods ekskl biler stiger som bare det passer tydeligvis ikke like godt inn i din edgy MSM-kritikk.
Angående @Faerder sin Fa-youtubelink, en slags oppsummering fra tidsllinje 0:55 til 1:25:
Nå begynner vi å se at det er en viss effekt fra Tariffs, så hvis du ser på de varene som er mest utsatt for Tariffs, det gir jo egentlig ikke noen mening å se på det totale tallet for der er jo masse faktorer som ikke er påvirket, men se på hvitevarer, sportsutstyr, leker sånne type ting som kommer fra så hadde de en økning på i underkant av 2% fra måneden før. Ser vi på hvitevarer så er de opp nesten 7% siden mars, siden disse Tariffs kom inn, så vi ser at de begynner å slå ut på de utsatte kategoriene. Det som gjør at totalen ikke kanskje ser så ille ut er, er at du har noen av de større komponentene, som som shelter og husleie, det var bare opp 0,18% i måneden, generelt sett får man litt medvind fordi at trenden i oljeprisen er gradvis fallende det også så du har liksom en del faktorer som gjør at totalen ser ganske okey ut, mens tolleffekten begynner å merkes litt mer nå.
Videre sier han at disse tollsatsene gradvis vil jobbe seg inn i økonomien og øke inflasjonen.
Så hvordan skal man tolke dette?
Når jeg hører det eksperten på Fa snakker så høres det ut som han fortsatt mener at tariffer vil gjøre at inflasjonen øker i tiden fremover og at “lack of inflation is transitory”. I juni ble core inflation på 2,9%, litt lavere enn de 3,0% som var estimert.
Jeg er ikke sikker på at den økningen han legger vekt på; “men se på hvitevarer, sportsutstyr, leker sånne type ting” er det som vil forandre på alt, fordi det ikke utgjør noen særlig andel av cpi, de er dessuten litt sesongavhengig.
Hvitevarer er typisk på salg på Black Friday, før jul, og januar februar, etter jul. Mens rabatter i større grad fraværende når folk ofte bruker mer penger, som i forbindelse med sommerferie.
Mens for de fleste utgjør kostand på bil mer en sportsutstyr og hvitevarer, og også kostnad ved bolig. Trenden i energipriser er også viktigere.
PPI, produksjonspriser, er sett på som en ledende indikator til CPI.
Siste tall fra USA er flatt, service bidro ned, goods up, med det viktige poenget at det var energi som dro opp “goods” i produksjonsdelen, E-N-E-R-G-I:
Jeg tror ikke energiprisene er på vei oppover, men kan selvsagt ta feil siden energimarkedene er komplekse, men on the face of it så skyldes økte energipriser i juni en ekstraordinær hendelse:
Ser vi på PPI over lengere tid så virker produksjonspriser å være på vei ned:
Når man vet at PPI er en ledende indikator på CPI så må jeg si at jeg har litt problemer med å se hvor inflasjonen skal komme fra.
I hvert fall i USA så kommer vel toller og tariffer at dra opp prisene på alt som er importert, dvs veldigt mye av konsumentvaror. Det som lages i Kina og Mexico påvirkes ikke av USAs interne PPI.
Med 30% toll på alt som importeres så kommer prisene at gå opp på konumentvaror som klær, elektronikk, hushållsartkler, sportprodukter etc.
Gikk ganske greit sist gang Trump dro i gang tariffer:
Og lite og ingenting som tyder på at inflasjonen kommer til å øke denne gangen heller.
Burde ikke feks de som selger biler benyttet seg av prisøkninger på inneværende inventory med lave, eller ingen marginer, å bare kjippe de ut med fortjeneste?
I stedet for blir inventory høyere og høyere nå, og prisene synker. Jeg tror at kjøperne ikke finnes i samme grad, og det er derfor prisene på nye og brukte biler faller. Rentene er for høye.
Jeg er ikke overbevist om at inflasjonen vil ta seg opp utover høsten (september, oktober, november), slik Hov mener i E24 artikkelen.
Desverre kommer ikke fasiten på det før til jul (PCE-tallene for september kommer i slutten av oktober, og tallene for november kommer rett før nyttår), så da regner jeg med at de det er nye forklaringer, og andre ting å snakke om.