Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det er populært å trekke frem at det er småsparerne som dytter børsene stadig høyere, mens proffene selger fordi de tilsynelatende skjønner at toppen er nær.

Dette i seg selv mener jeg er meget selvmotsigende da all statistikk viser at private sparere gjør det dårligere enn de profesjonelle fordi de stadig vekk skal time markedet

I mars og april i år solgte norske sparere fond for 10 milliarder.

Hva gjorde de institusjonelle miljøene i samme periode? De nettohandlet for 22 milliarder.

Hvem som gjorde de rette valgene vises nok en gang. Løsningen er ikke å selge når frykten øker, man skal holde eller øke.

2 Likes

Hva handler de vanligvis for? Mange institusjonelle har jo ikke noe annet enn «kjøp»-knapp.

Har skrevet flere ganger om Kinas ufordelaktige demografi, og at de vil bli “gamle før de blir rike”.

Og “the devil is in the details”; alle er klar over at når arbeidsstyrken faller, og ingen får unger så er det et deflatorisk press, og uten sidestykke når alle har alle sparepengene sin i eiendom.

Med følgende “detalj” var jeg ikke klar over, og tilsier at den demografiske implosjonen vil fortsett i flere ti-år, og man kan se langt etter vekst i innenlands etterspørsel.

Og det djevelen i detaljene er at at trolig ingenting kan gjøres med den demografisk implosjonen:

Sammenligne følgende faktum, hvorav faktum 1) er the important one

image

Hvis man legger sammen tallet for faktisk fertilitet og tallet for hvordan det avviker med idealet, dvs hvor mange barn man faktisk ønsker seg, så ser man at Kina er helt spesilet i verdenssammenheng.

Land som har en veldig lav fertilitet, som Sør-Korea, Japan, Polen, Italia, så ønsker de seg flere barn, og det er i teorien “fixable”. Mange av disse landene har veldig dyre boliger osv, Og hadde slike ting vært på plass, kunne det kanskje tenkes at lave fødselstall kunne fikses.

Kina derimot, som har et av verdens laveste fødslestall, med ca 1 barn per kvinne, mener at det er nok ! De ønsker seg faktisk ikke flere unger heller. Faktisk er ønsket 0,8 barn i snitt.

Det deflatorisk presset er derfor enormt i Kina, i uoverskuelig fremtid, det er ingenting som tilsier at det vil forandre seg.

Grovt sett bidrar krig og det grønne skiftet til et inflatorisk press, men en aldrende befolkning bidrar til et deflatorisk press. Kina har i 2025 funnet ut at de har nok grønn energi, og ruller tilbake subsidier for sol og vind, mao er den siste rest at inflatorisk press igjen i Kina borte.
Det sier seg selv ingen unger bidrar til et deflatorisk press det også.

Kina må øke eksporten enormt, for å motstå dette:

Deflasjon er selvsagt gift for et overbelånt boligmarked…

8 Likes

Forskjellen på Kina i 2026 og Japan i 1996 var at Japan i 1996, at innbyggerne var rike og hadde masse å gå på.

3 Likes

Hvordan da? De rikel lændene importerer ju allerede massevis fra Kina, og har på seinere tid begynnt så smått at lete etter andre land att kjøpe fra. En utvikling som mest sannsynlig kommer at øke i takt med Kinas alt mer vest-fientligt politikk og støtte till det fattiga og etterblivne utedo-imperiet ryzzland. Kina ses av alt flere som en sikkerhetsrisiko.

3 Likes

Interessant! Ikke sikkert at bilprodusenter som får 15 % toll på sine biler er taperne :man_shrugging:
image

15 Likes

Nytt eventyr for Norges fremtid?

3 Likes

https://www.wsj.com/economy/trade/trump-trade-deal-15-percent-tariffs-16aeb256?mod=mhp

For gøy spurte jeg Chatgpt : Hvor i konjunktursyklusen er vi nå?

Jeg synes svaret var overraskende bra. Essensen var :

« Tross makrotallene stiger aksjer, drevet bl.a. av forventninger om Fed-rentenedgang og teknologioptimisme . Denne ubalansen er typisk for en fase nær toppunktet i syklusen, der risikovillighet fortsatt er høy – men usikkerhet lurer like under.»

3 Likes

Si fra den dagen usikkerheten er borte, da skal jeg selge alt jeg har av fond og aksjer!

Er du uenig at vi befinner oss sent i en syklus, muligens nær toppen, eller mener du konjunktursykluser ikke finnes?

Alt går i sykler.
Men kanskje det finnes noen billige selskaper i denne sektoren? :face_with_monocle: :sunglasses:
https://x.com/TheShortBear/status/1947760071129309383

1 Like

Bare tull å stole på evil gpt.

3 Likes

Jeg stoler ikke på Chatgpt. Som jeg skrev, det var for gøy. Men svaret var veldig sammenfallende med tankene jeg hadde fra før.
Er jo bare å sjekke PE eller Buffettindicator for å se om vi har hatt oppgangskonjunktur.

Spørsmålet er, kan treet vokse inn i himmelen?
Er det bare å gå all-inn i indeksfond og leve lykkelig alle sine dager, eller.,.,.,. ?

Jeg har arvet og vet ikke hva jeg skal gjøre.
Har foreløpig alt på konto og avventer mulighet. Men det er vanskelig å stagge utålmodigheten

Se etter ett godt høyrentefond, og sett ikke alt i aksjer kan være ett fornuftig råd. Fond med god diversifisering som kan gi 7 - 8 % gjør at man klarer å være litt mer tålmodig.

2 Likes

Altfor mye penger har gått tapt fordi man venter på den «rette» muligheten.

Når markedene faller tør man ikke gå inn før man er sikker på at man er i bunn (det klarer promiller å treffe på), når markedene stiger er man redd for å være idioten som kjøpte på topp…

Trøsten er at toppene ligger foran oss, ikke bak. Snakk med noen som kan risikostyring, diversifisering, kan guide korrekt rundt skatt og formue og som legger en strategi som er riktig for deg. Det kan være uttaksbehov til skatt og forbruk etc.

Det foreslås å bruke høyrentefond.
Det har åpenbart egenskaper man må skjønne i forhold til aksjefond. Det er ikke fritatt for gevinstskatt (fritaksmetoden gjelder for AS, ASK for privatpersoner), gjerne løpende med mindre det er et ACC, det gir ikke verdsettelsesrabatt på formuen og man får ikke opparbeidet skjerming på det.

Summen av disse skattekonsekvensene har enormt mye å si for fremtidig akkumulert avkastning med tanke på rentes renteeffekt.

9 Likes

Ja, hva tror folket om den nye tollavtalaen mellom usa og eu - eller rettere sagt, hva blir markedsresponsen på kort og lang sikt?

var vel akkurat som forventet, verken mer eller mindre, tipper 0,5% opp imorra

edit: kanskje jeg er vel optimistisk

1 Like

Er den dårligere for eu enn forventet er den vel ditto bedre for usa enn forventet og markedet som påvirker internasjonale indekser der er vel større enn fra eu sin side…

2 Likes

Hvis tollavtalen er en massiv forverring for Europa, er det også en massiv forverring for Taco?

1 Like