I USA klager bilindustrien fordi tollen på stål og andre komponenter de importerer er høy nok til at de mener de kommer dårligere ut enn japanske bilprodusenter som bare får 15% toll på hele bilen…
Tja, det blir vel litt rokkering av affærer. USA-produkter som kjøps av selskaper i europa blir vel skiftet ut mot motsvarande europeiske eller andre (kina, japan, syd-korea) producenter.
USA deremot har ju toll mot alle, så der er det ikke samme press på å skifte ut leverandører. Jeg har veldig vanskelig å se at dette medfører noe postivt alls før USA. Ikke på kort sikt før euorpa heller, men et trykk på at lage mer i europa og støtte vår egen lille industri er på lang sikt av godo.
Da er det jo bedre for Japanske bilprodusenter i så fall og i et globalt indeksfond blir det jo et slags nullsumspill ift hvem som får det bedre og verre?
Virker ikke som markedene responderer helt i tråd med denne analytikerens syn
Toll slår vanligvis negativt ut, det er ikke et nullsumspill.
syns jeg traff ganske bra med 0,5% opp, bedre enn de proffe
Spennende ny trend
https://www.wsj.com/lifestyle/careers/layoff-business-strategy-reduce-staff-11796d66
Kulere å kunne skryte av enn å gå Birken.
Tror det kommer til å gå sport i det.
En handelsavtale mellom USA og Europa er spill for galleriet/folket hvis globalistene/neocons styrer fra kulissene på begge sider. Hvorfor ofres da Europa (M Armstrong sier dette styrker tesen om resesjon som bunner i 2028 for Europa) ?
Neocons vil ha krig og erobre Russland og Iran for å ta naturressurser og holde fast sin globale lederposisjon over Kina/Bricks. Erobringen av Russland via svekkelse (iht RAND rapport 2019) har ikke gått etter planen. Folket i Europa er ikke villige til å krige. Ved en kraftig resesjon og økning i arbeidsløshet, samkjørt med propaganda kan folk verve seg som motiverte soldater. Målet er krig, om så eskalerende til atomkrig som ødelegger Europa og Russland mens USA holder seg unna (fokuserer på Iran vs Israel) og kan ta over når alle ligger nede -akkurat som i 1945. Da sitter de med kontroll over oljen, metallene og jordbruket -og kan nekte Kina å kjøpe. Verdensherredømme igjen.
Dette er løs teori av diverse artikler og analyser, bla fra armstrongeconomics.com
Noen som har bedre teori frem mot 2030?
https://www.nato.int/cps/en/natohq/declassified_137930.htm
NATOs første generalsekretær Lord Hastings Ismay definerte tydelig NATOs formål mtp på Europa:
«Keep the Soviet Union out, America in, and Germany down».
Det er virker like aktuelt i 2025 som for 75 år siden.
Lurer på når investorene i USA innser at avtalen er verre for USA enn for Europa?
Tror vi går mot en spennende høst
Jeg er egentlig mer nysgjerrig på om noen klarer å dra frem en dårligere!!
Vet om minst et par hundre som er bedre, det er ikke utfordringen her
Et par hundre scenario der USA beholder hegemoniet? Kan du kort legge frem din mest sannsynlige?
Vesten er på vei å miste grepet vs Brics sånn som veien går nå. På ett eller annet tidspunkt vil USA miste statsfinansieringen via bonds pga underskudd og rentenivå/rentekost. Resultat er default eller hyperinflasjon.
Det er ganske langt igjen, ref Japan. Demografien i Kina er mye verre enn USA sin. De har også sterkt økende gjeld. USA har stått på stedet ro vs gdp siden 2021 ish
På sikt har Kina den verste demografien i verden.
Kun Sør-Korea og Taiwan har lavere fødselsrate enn Kina, men i Kina så ønsker de seg 0,8 barn per kvinne, og får 1. I Sør-Korea får de 0,8 barn per kvinne men ønsker seg 2.
Akkurat nå så synker arbeidsstyrken mest i Sør-Korea, Japan og Tyskland, med 1%, mens det kun er 0,4% kontraksjon i Kina.
Det vil imidlertid øke på i Kina neste 10 år siden de største befolkningskullene da går av med pensjon.
Problemet til Kina er imidlertid at de blir gamle før de ble rike, det gjorde ikke f.eks. Japan. Så selv med bortimot 0 vekst siste 30 år er ting i Japan utrolig mye bedre enn det vil bli i Kina.
Tolkningen her er ganske nær min egen. Eneste nye for meg var hvor lite av avtalen som er bindende eller ferdig forhandlet.
Takk til @h3nk1 for kommentarene dine om at Trump lager mye støy uten at det nødvendigvis påvirker makro på lang sikt. Ser jo ut til å kunne stemme?
Trump sier jo at tariffene ikke går utover amerikanske selskaper, men tror ikke Ford er helt enige.
Jeg tror Kina forsøker å løse dette problemet med teknologi det er ikke måte på hvor mange klipp jeg har fått opp med roboter som gjør den ene eller andre praktiske oppgaven de siste året samt imponerende drone- oppvisninger.
Samt at det virker som de fyrer på alle sylindre når det kommer til satsing på fornybare energikilder.
Muligens er det algoritmene mine som spiller meg et puss men jeg tror de har innsett problemet og nå forsøker å komme seg ut av demografiproblemene vha robotisering.
Om de greier det? Tja… Det jeg vet er at de er et effektivt samfunn med lite reguleringer, som nyter godt av å ha vært verdens fabrikk i flere tiår. Er det noen som kan greie det så ville jeg satt pengene mine på Kina.
Helt enig. USA er milevis bak, Europa er helt pasifisert og med altfor liten satsning på teknologi. Det skal mye til å slå Kina. En stor mulighet for samarbeid med dem. Flinke, dyktige og lite grådige.
Jeg er litt skeptisk til Kina. Med xi, så har de blitt mye mindre åpne og de mister produksjon til feks India. De nyter godt av å ha vært verdens fabrikk i noen år nå, men jeg vil si de nå har problemer.