Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Usikker, men du kan kjøpe USDC på https://firi.no.

1 Like

4c (25 i odds) for ingen renteendring er jævlig billig. 14c for 50bps er litt for dyrt, vil jeg tro.

Polymarket har nok en pro Trump bias.

FED sin egen Watch Tool sier 0% sjanse for null rentekutt, 92% sjanse en kvarting og 8% sjanse for et dobbelt kutt.

Så i følge CME er Polymarket sin 4 cent på null kutt «a suckers bet».

Boligmarkedet er i ferd med å kollapse i USA, og har vist svakhet lenge, og nå ser det ut som det drar leieprisene, og inflasjonen ned. I tillegg arbeidsmarkedet svakere enn mange «trodde».
Too late Jerome Powell skulle tatt kvartinger jevnt og trutt på hvert møte siden desember, og droppet dobbeltkuttet (demokrat-valgflesket) i september 2024. Da hadde USA vært på riktig rentebane.

Bedre å høre på de som kjenner det på lommeboka hvis de tar feil.

1 Like

Du linker til CME Group?

0% er åpenbart feil. Det gjenstår å se inflasjonsdata. Lisa Cook er gjeninnsatt. Og generelt er det veldig sjeldent det er utenkelig at ting forblir akkurat som de er.

Edit: Hvis du har en tusenlapp har jeg 40kr å vedde.

1 Like

Hvis du har en tusenlapp så har jeg 140 kroner å vedde på dobbeltkutt.

Det slo meg akkurat at CME group sine sannsynligheter også er folk som stemmer med lommeboka, men i et annet marked. Altså er det en ganske stor arbitrasje her hvis man gidder å gjøre jobben.

1 Like

Forventningene til PPI var +0.3% for august, og fasiten er:

Too late Jerome Powell bør gå for dobbelt cut om en uke ja.

«Unexpectedly», var det visstnok.

2 Likes

Ble visst slutt på å bruke US10Y som en indikator på at bearmarkedet var under oppseiling. Var sågar noen som prøvde seg på teknisk analyse av den :sweat_smile:

Det finnes vel ikke noe mer fundamentalt basert på makro enn US10Y. Den taler sitt klare språk pr nå; rentekurven skal ned og man sikter seg inn, en gang for alle, på en soft landing.

I Norge henger vi vel 6 - 12 mnd bak as usual.

4 Likes

1 Like

Inflasjonstallene for august var høyere enn ventet, 0,38% MoM for headline CPI og 0,35 % for kjerneinflasjonen, mot 0,3 ventet. Men markedet rister det av seg på grunn av de dårlige jobbtallene. 2,9 % på årsbasis. For første gang siden rentetoppen er inflasjonen nå høyere på årsbasis enn den var for ett år siden, opp ganske betydelig fra bunnen på 2,3 % i april.

17576029570196271815813651003247

3 Likes

Det som overrasket på oppsiden var shelter og food:

Ligner ikke helt på Trump tariffs, og ikke utenkelig at resultatet er det samme som i Norge, om noe forskjellige årsaker, men ikke helt.

I Norge så er det blitt mindre og mindre lønnsomt å kjøpe bolig for utleie, grunnet høye renter, beskattning og høye boligpriser. I USA er det noe av det samme; færre og færre har råd til å kjøpe siden alt er dyrt, bolig også, rentene er høye, og mye red tape.
Men i USA har man i tillegg at boligprisene er i ferd med å rakne, og hvem er det som ser dette først? Selvsagt profesjonelle boligeiere som prøver å selge unna sine utleie-objekter. Mao kan leieprisen stige mens boligprisene faller.
Dessverre er det ikke boligprisene som inngår i statistikken, det er leieprisene. Litt synd at denne effekten kan ødelegge for et dobbelt rentekutt til uka, for “shelter” veier tungt i cpi.

1 Like

Subsidiært, desto verre hvis det ikke er engangseffekten av toll som drar prisene opp. Men det er masse toll (“tariff” er noe LO holder på med) på mat … USA importerte mat for 222 mrd dollar i 2024. F.eks. “apparel” er opp 0,5, men det var det visst ikke verdt å gule ut. Her er nå engang det “MSM” bet seg merke i
image
Boligprisene inngår ikke i konsumprisindeksene da bolig ikke er konsum.

2 Likes

Motor vehicle repair er opp 15%. Det høres veldig tariff-relatert ut i hvert fall.

College textbooks - printes til en stor grad i Kina…

Er ikke dette en ganske giftig blanding? Jobbtallene tilsier lavere rente, inflasjonen tilsier høyere rente. Jeg vil kanskje tro at FED ser på en god del av inflasjonen som toll-skapt og gir vekt til jobb-tallene? :thinking:

2 Likes

Hovedpoenget med innlegget mitt, dette:

Var at økningene i leiepriser kan ha samme årsak som i Norge; folk selger unna bolig.
Det er ikke rart i det hele tatt de samme økonomiske effektene som gjelder i Norge kan gjelde i USA også. Shelter er 35,4% av CPI.

Og takk for at du understreker mitt poeng

1 Like

Jerome Powell innrømmer at det er en engangeffekt i syn tale:

Og som jeg har vist tidligere så er det sannsynlig at mye allerede er tatt ut.

April, Mai, Juni, Juli og August have passed the readings, 5 måneder, neppe mye igjen selv om kan kan spekulere i eksakt hvor mye.

1 Like

Ja, er jo oppskriften på stagflasjon. Men utsiktene til rentekutt gjør Wall Street langt lettere til sinns enn den jevne amerikaneren. Tror at så lenge inflasjonen legger seg på et slags platå, som det siste året, så har de kontroll. Gull har jo steget masse, symptomatisk.

2 Likes

Ser du har postet denne mange ganger. Hva er kilden? Det skulle ikke forundre meg om dette var basert på tidligere historikk som ikke nødvendigvis kan brukes når produsentene som evt øker prisene tilsvarende tollene risikerer å bli shamet av Trump på åpen scene. Det er særegent for Trump-tollene. Vil tro det er flere som har holdt tilbake. Dessuten, så var det mange produsenter som importerte masse før tariffene ble innført som gjør at forsinkelsen blir større.

1 Like

Bra kanal, tror på videre oppgang i markedet, men du må være medlem for å få detaljene, så når en video kommer på at det går nedover så er posisjonene allerede solgt. Verdt å følge har truffet relativt bra, og har veldig mange fine makro-økonomiske poenger og fremstillinger.

1 Like

Noen synes det er synd, andre mener det er riktig, det var mitt poeng, om enn kanskje litt underforstått.

1 Like