Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Uenig. Hva er det som har skjedd de siste månedene?

Jo, 6 trillioner dollar er skutt inn i markedet. Dette har vært den eneste driveren i aksjemarkedet. Disse midlene er altså nå indirekte tilført diverse gigantiske aktører (investeringsbanker, fond etc.) - som når som helst kan finne på å realisere disse midlene og sette dem på konto.

Og hvorfor skulle de ikke gjøre det? Da er de brått noen trillioner rikere, og kan kjøpe seg inn igjen på lavere nivåer.

3 Likes

Sånn rent bortsett fra at du tar feil i påstanden om hva som er driver i aksjemarkedet, og at det ikke er “bare” å gå til kontanter og så kjøpe seg inn billigere (fordi det finnes allerede en haug med kontanter som kan kjøpe ett større fall), så er svaret på hvorfor de ikke skulle gjøre det … TINA.

1 Like

Nå ser jo Een i P/E ut til å bli ganske mye lavere fremover da, noe du har tatt med i beregningen?

2 Likes

Kortsiktig er det nesten ingen som er investert tungt og bredt på aksjemarkedet nå som er investert på grunn av forventet avkastning i 2020. Hvis man tenker på P/E på 20 så kjøper du i teorien forventninger om gjennomsnittlig avkastning i perioden 2020 - 2039. Og risikopremien kan sees på som forventninger om rentenivået på lang sikt også (påvirket av forventet inflasjon).

Forventningen om å kjøpe aksjer nå er nok mer styrt av en teori om at selskapene skal forsvare høyere prising ved årsskifftet basert på forward P/E (i februar ved Q4 rapporter), eller enda senere.

Dette kollapser selvsagt hvis det sprer seg en oppfattelse om at selskapene i stor grad ikke vil tjene penger på lang sikt heller.

3 Likes

Hvis du satt uhorvelige mengder cash, og hadde hatt makten til å sette i gang et gigantisk børsfall, hadde du gjort det?

Eller ville du kjøpt deg inn på multipler som er høyere enn de noensinne har vært?

For multinasjonale forretningsbanker er ikke det noe å lure på engang.

Selvfølgelig mulig jeg tar feil, og at de gigantiske korporasjonene ønsker å gi de mindre bedriftene rundt seg en sjanse, og at de velger å ikke bruke makten de nå sitter på til å konsolidere sin posisjon. Det er også mulig at julenissen finnes.

1 Like

Det høres ut som du tror det er en konspirasjonsteori hvor alle store penger samarbeider og gjør ting synkronisert for å manipulere alle markedene. Det må du gjerne tro, men det er ikke min oppfattelse av virkeligheten.

2 Likes

Det eneste jeg vet er at de rike blir rikere, og de fattige fattigere etter hvert eneste børskrakk.

2 Likes

Det høres ut som en politisk diskusjon jeg gjerne står over. Jeg har ikke forsøkt å si at verden er rettferdig eller at ikke politikere lager masse teite lover og regler som gir merkelige virkninger. Jeg forsøker bare å forholde meg til markedene slik som jeg oppfatter at de er. Og igjen, for å understreke, jeg er ikke frelst av TINA teorien, det er mulig teorien er feil og at det faktisk finnes alternative steder å plassere formuer. Selv om jeg ikke helt ser dem for tiden, og tror at situasjonen vil endres enda mer i denne retningen da jeg tror på minusrenter på sikt i en kortere periode.

Men skulle det spre seg en oppfatning om at børsen over lengre tid vil levere negativ avkastning, så er jo TINA feil - da er ikke børsen ett alternativ.

6 Likes

I følge denne teorien er det da umulig at det vil oppstå et børskrakk, ettersom alle uansett vil plassere alle ledige midler i aksjemarkedet i all fremtid - fordi det er den eneste måten å oppnå gevinst.

Jeg har hørt denne teorien av andre også. For meg er det noe som skurrer veldig her.

Børsen er offisielt blitt et pyramidespill. Og alle vet hva som skjer med pyramidespill før eller siden.

Eller kanskje dette pyramidespillet for stort til å falle? Så lenge alle bare putter inn penger så går det jo fint.

1 Like

Pensjonsfond trekker også penger ut av markedet pga sine forpliktelser. Tilbakekjøp av aksjer har vært største kjøper. Det er absolutt slik at man kan nå ett nivå hvor folk sier “vent, det er faktisk flere som tar penger ut enn folk som dytter penger inn nå.”

3 Likes

For min del er pyramidespill noe jeg holder meg unna. Uansett hvor bra de går.

Ja det med pensjonsfond er viktig, det store kullet av 50 - 60 åringer skal snart begynne å ta ut pensjonen sin

2 Likes

Kunne nesten minne om noe annet den der.

7 Likes

https://www.cnbc.com/2020/05/11/this-bond-market-signal-indicates-the-bear-market-isnt-over-yet.html

3 Likes

Det fastslås i dag at den økonomiske risen kommer til å koste Norge langt mer enn antatt.

Børsen reagerer med å gå opp.

5 Likes

Og at regjeringen foreslår å bruke enda mer penger, utvide permitteringsperioden, og sørge for at folk ikke får økonomiske problemer i en lenger periode… ja ?

Økt offentlig forbruk er i utgangspunktet ikke negativt for børsen. Offentlig sparing og kutting i offentlige utgifter derimot … mmm, det motsatte av hva som skjer nå. Vi bruker bare mer av oljefondet. Dytter da enda større midler inn for å holde maskineriet i gang.

5 Likes

En gigantisk arbeidsledighetskrise er sikkert bra for økonomien ja. Bull.

Det var bare et eksempel på hvordan børsen nå lever sitt eget liv i la-la land.

Ser også at aksjer som NAS og binære småcaser går med flere titalls prosent fra dag til dag. Tyder på at det ikke akkurat er smarte penger som er inne.

2 Likes

Tror du har rett i at det er mye retail-fomo nå. Typisk tegn på siste leg i et rally, når selskap som Fifth planet games og NAS går mye. Solide industriselskap sliter.

Retail investors are buying into Trump’s optimism, being bullish as can be in a bear market: A survey by Statista finds that 66% of investors are leaving their investments alone while 13% are increasing holdings. What’s interesting is that millennials are adding more to their stock portfolios than the baby boomers who, in the past, have bought the dip consistently. Today, however, they’ve become more fearful: only 5% are putting their money to work.

Whether that’s a bullish or bearish signal is up for interpretation. If retail investors have now bought the dip, it’s up to the Fed to keep stock prices climbing to all-time highs as economic fundamentals are screaming uncertainty.

Kilde: https://www.tradersmagazine.com/departments/commentary/how-trumps-twitter-became-the-ultimate-stock-market-indicator/

3 Likes

Når vinnerlisten ser slik ut så er det ikke et bra tegn. Bare dumme penger som prøver å være sistemann på ballen:

image

4 Likes

Bare konkurs kandidater på vinnerlista…

Men har sagt det før, det er de som tiltrekker tradere og tradere vet at småaksjonærer kaster seg på uansett faen hvordan selskapene drives…

4 Likes