Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

https://www.cnbc.com/2020/05/12/negative-rates-in-the-uk-quite-possible-boes-ben-broadbent.html

Usa neste

2 Likes

Elkem, kog og kitron gjør det bra for tiden. Hva slags industri er det du tenker sliter?

1 Like

Aker f.eks har vel gitt signaler om at det står rimelig dårlig til.
Alt innen oljeservice trolig

2 Likes

Aker er vel mer olje enn industri hvis man tenker sektor?

3 Likes

Tenker alle industrier med unntak av netthandel, helse og forsvar? Kjenner ikke til Elkem, men de to andre du nevner er i samme sektor? Oljeindustrien sliter allerede, tenker bilindustrien vil slite fremover hvis vi får en ny bølge. Gjelder nok mange andre også, som f.eks servicenæringen generelt, hoteller og treningskjeder spesielt.

4 Likes

Husk at mange tjener på en svak norsk krone

1 Like

Men du skriver solide industriselskaper sliter. Oljeindustrien og bil industrien (KOA?) har jo vert forfallende lenge? Orkla og fisk går også fortsatt bra. Elkem lever litt av bilindustrien igjen, men det gjør det greit.

Er en stor mulighet for at vi definerer bra / greit veldig forskjellig :smiley: Jeg tenker bra iforhold til dagens kurs / dagens problemstillinger.

1 Like

Kan være enig i at det kanskje var litt flåsete sagt, men når jeg ser på OBX indeksen så tenker jeg 22 av disse 25 selskapene vil slite. Unntakene er Orkla, Telenor og Tomra. Sjømat sektoren kan jeg ikke så mye om, men jeg vil tenke at det vil bli problematisk med transportleddene som følge av en ny bølge. I så fall vil eksporten avta? Men igjen, her er jeg på tynn is. Jeg trenger jo egentlig bare at Equinor faller, så vil det hjelpe mye på siden de vekter så mye i indeksen :sweat_smile:

image

3 Likes

Mulig jeg er veldig naiv, fasit får vi se senere. Men jeg har sett en enorm omstillingsvilje / kraft på kort tid og tenker at selv om det kommer en bølge nr 2, så er vi mye bedre forberet. Er mye energi som går inn i å opprettholde transportledd og vareflyt over grensene + økende antall godsfly? (øverste chart)

2 Likes

En ting er hvordan selskapene vil klare seg, med nok støtte fra regjeringen vil mange nok klare seg greit, selv om verdsettelsen bør ned fordi inntjeningen går ned. Det som bekymrer meg mer, er at det trykkes penger over en lav sko, tilsynelatende uten konsekvenser.

image

Det er en kjennsgjerning at man ikke skal ta opp belåning for å innvestere, men gjelder dette bare privatpersoner? Hva hvis det er en stat som gjør dette? Hvis du ser på US Federal budget deficit, så ligger det faktiske tallet på 3.192 trillioner, mens man bruker 6.751 trillioner for å holde landet flytende. Hvor lenge kan man holde på med dette før det sprekker?

Jeg aner ikke. Men det er klart at når DEBT to GDP ratio – også kjent som «Buffet indikatoren» er på 117.87%, så bør varsellampene blinke. Det er det samme som at man tjener 50k i måneden, men bruker 108 935. Jerome Powell kunne trengt et besøk av Silje Sandmæl og Hallgeir Kvadsheim?

4 Likes

Men når man trykker sine egne penger så kan man bruke så mye man vil. Det er ihvertfall den nye teorien.

2 Likes

Den dær blir nok å slå tilbake på oss ja lengre fram i løypa. Men det førte vel tidligere til at inflasjon på aksjer og bolig nådde toppnivåer. Kan det fortsette? ja, hvor lenge ? hvem vet. Hvordan skal man beskytte seg? kryto og råvarer ? :man_shrugging: :thinking:

3 Likes

På et visst tidspunkt kan det jo være at man ikke ønsker å låne ut penger til USA (og andre land) til samme lave rente

1 Like

Ja, de kan holde på i evigheter, men det vil føre til hyperinflasjon. Hvorfor? Fordi renten er på 0. Verktøykassen er brukt opp. Man kan kutte til negative renter, men nå er gjeldsgraden økt så mye at det ikke vil hjelpe. Man har skapt en boble som er umulig å gjøre noe med på nåværende tidspunkt.

As long as businesses and people feel less wealthy, they spend less, reducing demand further. They don’t care if interest rates are zero because they aren’t borrowing anyway. There’s too much liquidity, but it does no good. It’s like pushing a string. That deadly situation is called a liquidity trap and is a vicious, downward spiral.

For å hindre boblen i å sprekke må man sette opp rentene. Men med økonomien i forfall kan man ikke det. Så man har basically låst begge hendene, det eneste man kan gjøre er å trykke mer penger.

Jo mer jeg tenker over det, jo mer frister det med krypto og gull ja :stuck_out_tongue:

6 Likes

Så falt altså US Core Consumer Price Index med 0,4% fra mars til april. Aldri før (i hvert fall siden 1970) har denne falt med mer enn 0,2 prosentpoeng på én måned. Vil dette få konsekvenser for markedet?

4 Likes

14:30 kommer inflasjonstalla fra Murica.
Sliter med å forstå at avkoblingen fra realøkonomien når det trykkes pæng.

2 Likes
3 Likes

I mellomtiden går NAS 20 %.

God bless.

2 Likes
1 Like

Alle skal ha av staten og alle mener at staten skal bidra med mye mer, noe må bare gå tapt det er var slik det er. Man kan ikke redde alt og alle…

1 Like