Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Hvordan er det mulig å bomme med så mye???

Inflasjonen og også kjerneinflasjonen 0,4% lavere enn ventet.

Det er ikke «lavere enn ventet» de er jo total skivebom.

1 Like
1 Like

Bare det ikke blir sånn jojo oppover

1965 1%
1970 6%
1973 2,5%
1974 11%
1976 6%
1980 13%

2020 1%
2022 6%
2025 2,5%
2026 ?
2028 ?
2032?

Inflasjonen var 0,4% lavere enn forventet, og på toppen av det hele så var det solid stigning i energi i disse tallene…, det betyr at man på neste avlesning må gjøre en solid “nedskrivning” for å ta igjen feilen:

Med dagens administrasjon i USA er jeg ikke 100 % sikker på disse tallene, men jeg er kanskje bare litt over snittet skeptisk til dagens «regime» :man_shrugging:

7 Likes

Ikke regimet, men shutdown som var problemet:
https://www.wsj.com/economy/consumers/consumer-price-index-inflation-november-2025-b0440253?mod=WSJ_home_mediumtopper_pos_1

Inflation Eased to 2.7% in Report Distorted by Government Shutdown

Inflation eased unexpectedly in November, but economists cautioned against reading too much into the report because of gaps in data collection during the long government shutdown.

The government’s closure made it impossible for Labor Department workers to collect some of the data they normally would have to compile the report on the consumer-price index. Even before the release, economists warned that technical workarounds that the agency used to deal with the collection issues may have biased the November figure downward, causing inflation to be understated.

image

Fed Chair Jerome Powell warned last week that Thursday’s report could be affected by the shutdown. “We’re going to look at that really carefully and understand that it may be distorted by very technical factors.”

Even once data collection resumed, the shutdown forced the BLS to make compromises that impeded the quality of the data, economists who reviewed the numbers said.

Så, ta tallene med to klyper salt iflg dem selv.

5 Likes

Denne skal man helst ta med hele saltbørsa

Inflation cooled in November to 2.7%, but economists say to take it with ‘the entire salt shaker’

3 Likes

Hvis du så min siste post, hvor det er divergens mellom oljepris og målt CPI så skjønner man dagens CPI, målt i realtime, og 2,6% (0,4% mindre en “ekspertene” anslo på forhånd) så skjønner man at inflasjonen skal falle neste måned også.

Ser man på bensinprisene i USA er det dessuten vanskelig å tro at totalen over november og desember ikke skal være ned.

Som antydet i figuren over så ble målt inflasjon for bensin i november 3%, trolig for mye, slik at på et tidspunkt må det for mye trekkes fra, og dessuten det som har skjedd så langt i desember.

Desember har dessuten et stort overheng totalt:

Overheng betyr at for at inflasjonen som helhet skal være uforandret (YoY) så må månedstallene for desember vis 0,4%.

Viser de feks 0% MoM så faller inflasjonen til 2,2% fra 2,6%.

Noe må utligne det kommende fallet i energipriser, som i kraftig økning MoM for desember for at ikke inflasjonen skal falle ytterligere.
Shelter er en stor del , så kanskje masse økning i shelter kan kompensere? Eller kanskje health care? Hvem vet, men jeg synes det ser ut som vi får fallende inflasjon jeg.

Og BTW, overhenget i januar er større enn i desember.

Hvis du hadde fulgt med hva som ble postet her, så kom nok en god del av overraskelsen av at store deler av november, så ble det ikke samlet inn data, så kom black friday osv, og da samlet de inn priser. Da blir det litt krøll. :stuck_out_tongue:

Bensinprisene i Texas er ned ca 5% fra hvordan det lå an for en måned siden. Ref: AAA Fuel Prices Med en vekt på 2,9%, så blir det rundt 0,15% påvirkning på indeks. Hvis datakrøllet hadde 0,4% å si, så…

6 Likes

Hvis man tenker at tallene er helt feil kan jo den vanlig forbruker trøste seg med hva han faktisk betaler;

Morsomt at ting blir snudd på hodet nå, det vanlige er at man merker at kassalappen har blitt svinedyr, men så blir man fortalt at inflasjonen egentlig er lav.

Men når en amerikansk bilist står ved pumpa og betaler den laveste prisen på 4 år så er bensin egentlig drit dyr, og inflasjonen på vei opp.

image

image

Gassprisene er høyere enn før krigen, men på et lavere nivå enn nesten hele perioden etter 2022. Nå på nivå med toppen fra f.eks. 2018.

2 Likes

Den grafen bør ha logaritmisk y-akse ellers så er det bevisst eller ubevisst forsøk på juks med statistikk.

Hva var poenget ditt @holmes?

Jeg spør alltid om de kan ta log av prisen før jeg betaler

3 Likes

Spørsmålet er hvor jevnt fordelt den lønnsveksten er. Veldig mange amerikanske konsumenter sliter

3 Likes

Da burde du kanskje heller ha postet den grafen, hvis det var poenget ditt? :thinking:

Matvareprisene oppfattes av mange som høye og det var det jeg fant for å illustrere det. Men har tatt bort posten nå.

8 Likes

Analysts said the government shutdown distorted the figures. The BLS likely zeroed out some inflation readings for the period when it was unable to collect data, notably in housing costs, which accounts for a third of the headline figure. Black Friday discount deals in late November when surveys restarted may have also skewed readings lower.

https://www.ft.com/content/bee83769-fa41-4d18-9dc2-4a46130c72a8

1 Like