Et eksempel fra egen AI verden - jeg har mine preferanser innen musikk og har hatt det siste 35 årene; jeg liker tung musikk med taktskifter, doble stortrommer og selvsagt gitarsoloer 
Det som var ukas høydepunkt musikk wise for min del var Discover Weekly og Release Radar på Spotify. Der kom det geniale forslag på musikk jeg ikke hadde fått med meg og nyutgivelser for band jeg egentlig likte.
Nå er 20 av 30 sanger på Discover Weekly AI-generert drittmusikk hvor all vokal, trommer og gitar er helt likt og sangene varer fra 3:10 til 3:45. Jeg blir like forbanna hver mandag når nye forslag kommer og det å blokkere musikkforslagene / artistene fra forrige uke har null effekt.
Min påstand er at menneskeheten og oersonlige preferanser vil i liten grad klare å bli erstattet av AI. På overflatiske, ikke-betydningsfulle tema ja, men ikke der vi blir truffet rent emosjonelt eller visuelt.
Når jeg ser et AI-generet naturbilde eller et fake bilde av et sinnsykt hus treffer det meg midt i ryggen, kanskje til og med litt lengre ned. Et ekte bilde derimot, eller et flott faktisk hus, det skaper følelser. Derfor tror jeg AI har sine utfordringer; for mange går det en klar grense for hva som er akseptabelt fordi det gir et raskt svar mens andre ting treffer oss som personer.
Ville jeg likt å søke råd fra en boot når det gjaldt formuen min og hva man skal tenke på med tanke på skatt, struktur, familieverdier etc?
For å knytte dette til årets aksjemarkeder; man ser at faktoren kvalitetsaksjer har sitt verste år på 20 år. Hvorfor det?
Svaret ligger i at man tror at AI vil erstatte alle SaaS fordi det er mer rasjonelt og effektivt, ref Loveable som jeg har trukket frem tidligere. Derfor er Vend ned her hjemme og mange store internasjonale kvalitetsselskaper har lidd samme skjebne. Regnskapsførerens død ble spådd også for 15 år siden…. Det har aldri vært så mye konsolidering og oppkjøp innen regnskap og revisjon som i 2025. Er det fordi konsolidatorene er stokk dumme, ref svenske Cedra som kjøper alt innen advokater og revisjon, eller er det fordi noen skjønner at algoritmisk tenkning aldri vil kunne erstatte tillit, relasjoner og menneskelig kontakt og innsikt?
Et stort tema dette, svaret er ikke gitt. Jeg hadde vært alvorlig bekymret satte jeg meg inn i en autonom drosje som kjørte i 140 km/t på motorveien inn mot Barcelona. Da hadde jeg heller stått dobbelt så lenge på en overfylt buss.