Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Regelen er:

Dagens avlesning minus 3 måneder moving average:

Nå: 4,6 - (4,1+4,0+4,1)/3) = 0,53

Mao er Sahm rule utløst, og verdien som skal trekkes fra (4,066) er den samme neste måned, og 4,10 måneden etter der, så med dagens makrosituasjon ser det ut som at det bare kan bli mer verifisering av Sahms rule utover.

Særlig om man graver litt, for det kom andre data i dag (U6), som ikke har fått så mye oppmerksomhet, men bør få alarm-bjellene til å gå, og det er langtidsledige, mao har du mistet jobben , så er det vanskelig å få ny. Aka det ansettes ikke folk, knapt nok.

3 Likes

Vil også si at det er en liten svakhet i kompensasjon til de som har jobb, selv om man må se det litt an

For en uke siden sa Powell at arbeidsledigheten ville stabilisere seg på dagens nivå, eller i verste fall gå 1, eller 2 ti-deler. Vel …, det stabiliserte seg ikke, og litt mer enn den første ti-delen er brukt opp, så skal vi tro Powell så vil arbeidsledgheten neppe gå ytterligere opp…

Mange som trenger flere jobber nå for å holde seg flytende:

Må tilbake til april 2000 for å finne siste gang man trengte like mange jobber.

Og hvis vi skulle få svakhet i aksjemarkedet så vil mange pensjonister kanskje ut i jobb igjen, fordi pensjonen ikke holder det den lover, og ser man på labour participation rate er det godt med rom for at det kan skje, mange som pensjonerte seg i perioden etter Covid, og deltagelsen er lav, enn så lenge. Mao svakhet i aksjmarkedet vil få en selforsterkende effekt når man kan få nevneren i arebidsledighetbrøken som plutslig vokser, og tellerene ikke klarer å holde føle siden det vanskelig å få seg jobb etter noen år som pensjonist.

2 Likes

Først langsomt så fort

4 Likes

Normalt er ungdomsledighet, og ledighet blant svarte ledende indikatorer for hvor arbeidsledigheten går. Kan hende at arbeidsledigheten er hurtig på vei opp i USA

4 Likes

Det blir noen spennende år fremover på den grafen, spesielt med tanke på AI innføring i white collar jobs. Har sett noen videoer på YT med diskusjoner blant eksperter på feltet og de er unisont enige om at innen 5 år er det ingen mennesker som jobber bak PC skjerm :thinking:

Interessant graf. Trump kommer til å slite om det der fortsetter. Han kommer unna med mye rart men om økonomien krasjer så er det ingen steder å gjemme seg for Trump.

3 Likes

Og alle IT-selskapene går konkurs, når tjenestene deres kan erstattes av AI-genererte apper lagd av hvermansen! Elon Musk sitt Tesla går konkurs når alle kan programmere selvstyrte biler! Vi trenger ikke lenger gå til legen for å stille diagnose, vi kan bare gjøre det selv!

… Tenker jo litt at advokater muligens kan få hard konkurranse, regelsettet der er knøttlite sett på med AI-øyne. Innen regnskap, så kan nok mye jobb gjøres av AI, men når det kommer til regeltolkning, så er reglene så ullent skrevet at du sliter med å få klare svar av skatteverket…

2 Likes

Mennesker blit nok ikkje overflødig nå heller. Selv om mange oppgaver teknisk kan gjøres av en maskin ønsker vi det? Feks er chat boter helt håpløst og takk gud de selskaper som faktisk har ordentlige kundeservice. Og i butikken er det mye hyggeligere å møte et ansikt enn en maskin og scanne varer Selv. Ai kan lage helt ok tekster men det er glatt og for perfekt og uten særpreg. Jeg vil heller lese noe skrevet av et menneske av kjøtt og blod. Slik kan vi fortsette. Jeg tenker at vi mennesker ønsker å ha en rolle i framtidens samfunn så derfor blir det ikje massearbeidsledigjet pga AI på samme måte som det ikke skjedde da industrien ble robotisert.

6 Likes

Er vel andre faktorer som ligger bak arbeidsledigheten nå

Jeg vil påstå at det er mye flere ting som en god chat bot kunne ha svart på. Eller kunne vært løst med en bedre FAQ.

Problemet er vel at man må skanne varer og at det går treigere enn å gå i en betjent kasse. Spesielt gjelder dette når du har en helt full handlevogn.

Jeg har en samboer som jobber med å lage e-læring og du får ikke AI-en til å lage et kurs for deg. Det du kan gjøre er å få hjelp av AI til å reformulere setninger osv. Jeg tenker da at mer vil kunne gjøres av AI framover. For skjønnliteratur? Jeg tviler litt…

Når ting ble robotisert, så økte produktiviteten og velstanden økte. Er vel ingen som har lyst til å gå tilbake til å vaske tøy for hånd osv. Det samme antar jeg vil skje med AI.

2 Likes

Fullt lovlig å være teknologioptimist. Mange er det. Se bare på hvordan nettbrett og skjerm ble hasteinnført i skolen for ca 10 år siden. Dette fordi noen teknologer med bindinger til Apple satt med hånda på rattet. Idag vet vi at dette feilet totalt. Dagens barn og unge kan mindre enn noen gang, er mindre motivert for skole en noen gang, og trives bare sånn midt på treet på skolen. Så jo noen ganger er ikke teknologien et fremskritt. Og som med skolen nå går vi tilbake til det analoge. Det samme med trenden mot at barn ikke skal få "smart"telefon tidlig, som foreldregrupper i typiske ressurssterke områder nå går inn for. Teknologioptmistene lurer nok på hva som traff dem.

10 Likes

Alle som hadde barn som begynte med pad i 1. klasse og så på dem zoome inn og ut i digitale versjoner av ark med matteoppgaver på skjønte at det var idioti. Har barn i 1., 3. og 7. klasse og de har trappet med pad-bruken for 3. klassingen, men det er mest merkbart for 1. klassingen. Sistnevnte har ikke med pad hjem i det hele tatt, 3 klassingen har med pad hjem på hverdager. 1. klassingen har alle mattelekser på papir i oppgavebok.

Problemet med AI framover er hvordan unngå “poisoning”, f.eks. når AI som har hallusinert bruker seg selv som kilde for videre læring. :see_no_evil: Ressursbruk og finansiering er en annen.

Samtidig, jeg ser at det mange felt hvor AI gjør en veldig god jobb.

5 Likes

Hvis morgendagens inflasjonstall kommer inn høyere enn forventet, samtidig som ledigheten øker,- kan bli moro :sweat_smile:
Stagflasjon kan ikke løses med rentesenking eller pengetrykking.

«Misery Index» = arbeidsledighet + inflasjon.

6 Likes

Et eksempel fra egen AI verden - jeg har mine preferanser innen musikk og har hatt det siste 35 årene; jeg liker tung musikk med taktskifter, doble stortrommer og selvsagt gitarsoloer :metal:

Det som var ukas høydepunkt musikk wise for min del var Discover Weekly og Release Radar på Spotify. Der kom det geniale forslag på musikk jeg ikke hadde fått med meg og nyutgivelser for band jeg egentlig likte.

Nå er 20 av 30 sanger på Discover Weekly AI-generert drittmusikk hvor all vokal, trommer og gitar er helt likt og sangene varer fra 3:10 til 3:45. Jeg blir like forbanna hver mandag når nye forslag kommer og det å blokkere musikkforslagene / artistene fra forrige uke har null effekt.

Min påstand er at menneskeheten og oersonlige preferanser vil i liten grad klare å bli erstattet av AI. På overflatiske, ikke-betydningsfulle tema ja, men ikke der vi blir truffet rent emosjonelt eller visuelt.

Når jeg ser et AI-generet naturbilde eller et fake bilde av et sinnsykt hus treffer det meg midt i ryggen, kanskje til og med litt lengre ned. Et ekte bilde derimot, eller et flott faktisk hus, det skaper følelser. Derfor tror jeg AI har sine utfordringer; for mange går det en klar grense for hva som er akseptabelt fordi det gir et raskt svar mens andre ting treffer oss som personer.

Ville jeg likt å søke råd fra en boot når det gjaldt formuen min og hva man skal tenke på med tanke på skatt, struktur, familieverdier etc?

For å knytte dette til årets aksjemarkeder; man ser at faktoren kvalitetsaksjer har sitt verste år på 20 år. Hvorfor det?

Svaret ligger i at man tror at AI vil erstatte alle SaaS fordi det er mer rasjonelt og effektivt, ref Loveable som jeg har trukket frem tidligere. Derfor er Vend ned her hjemme og mange store internasjonale kvalitetsselskaper har lidd samme skjebne. Regnskapsførerens død ble spådd også for 15 år siden…. Det har aldri vært så mye konsolidering og oppkjøp innen regnskap og revisjon som i 2025. Er det fordi konsolidatorene er stokk dumme, ref svenske Cedra som kjøper alt innen advokater og revisjon, eller er det fordi noen skjønner at algoritmisk tenkning aldri vil kunne erstatte tillit, relasjoner og menneskelig kontakt og innsikt?

Et stort tema dette, svaret er ikke gitt. Jeg hadde vært alvorlig bekymret satte jeg meg inn i en autonom drosje som kjørte i 140 km/t på motorveien inn mot Barcelona. Da hadde jeg heller stått dobbelt så lenge på en overfylt buss.

16 Likes

Årets innlegg, @observer.

Må nesten si takk.

1 Like

Motorveien er kanskje det stedet det er enklest å få selvkjørende biler til å fungere. Verre med den lokale veien uten midtstripe og litt blader. Det er da man skjønner hvor dårlig den faktisk er til å oppfatte hva som er vei og ikke.

3 Likes

Bare vent til du får tilgang til fsd 14.2, da kan du bilen kjøre seg selv med både blader i veien og uten midtstripe :sweat_smile: er en rekke eksempler på twitter i snøstorm, helt snødekket vei og null problemer, men man må bare få godkjent fsd i Europa først

1 Like

Det så mye bedre ut enn med den versjonen jeg kjører for å si det sånn. Samtidig, her tror den at det er tre kjørefelt, men det er bare to. I midten skal det være et gult felt.

Litt senere i videoen, så blir det en turning-lane, hvor den kjører i den og fortsetter rett fram (bilen bak gjorde det også, det var der det var minst snø).

Det samme skjedde i en bygate med trafikk fra de første test-taxi-kjøreturene tidligere i år, men uten snø da. Den gangen endte den med å kjøre på feil side av en gul skillelinje fordi det kom trafikk i filen til høyre.

glemte link til videoen: https://www.youtube.com/watch?v=2MTmSgVYTTQ

4 Likes