Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Økte vel sjansen for en handelskrig?

1 Like

Så hele talen. Jeg tror sjansen for handelskrig er noe redusert nå

3 Likes

Er ikke så sikker på det.

7 Likes

The 5 causes of inflation are increase in wages, increase in the price of raw materials, increase in taxes, decline in productivity, increase in money supply

1 Like

Kronen overmoden for korreksjon? Kronen styrkes mot dollar og euro – E24

image

Kronekursen påvirker også Norges Banks rentesetting. Flere banker har spådd at det vil komme et nytt rentekutt om noen måneder.

Ofte svekker kronen seg i perioder med mye usikkerhet globalt. Denne gangen har den ikke gjort det.

– Det er en god nyhet at kronen ikke har svekket seg tross økt usikkerhet. Det gjør det ikke vanskeligere for Norges Bank å sette ned renten, sier Cekov.

5 Likes

Lutnick gjorde narr av europeiske økonomier og deres manglende konkurranseevne sett opp mot et sterkt USA. Han rettet også skarp kritikk mot Europas energipolitikk.

Hva er feil her?

De europeiske “lederne” dreper økonomien pga sin inkompetanse. Det grønne skiftet kommer til å koste så dyrt at levestandarden kommer til å gå betraktelig ned. HVEM tar regninga? VI!

11 Likes

Det har vel kanskje noe med «gjorde narr av» delen. Det går jo an å ha en sivilisert samtale? :man_shrugging:

2 Likes

Enig i det

Norske kroner styrker seg mye. Noen som vet hvorfor?

Olje-selskapene også og oljeprisen, er vel noe i det :slight_smile:

Kan også være fordi Norge har høyere rente. Nå som Yen Carry Trade har blitt dramatisk skjerpet med økt rente i Japan, må de kanskje se mer presist på hvor de setter pengene i stedet for Yen. NOK er vel et av landene med sikrest valuta og samtidig best garantert rente? Ikke at jeg tror det er så store volumer av det, men det er i hvert fall noe å merke seg at NOK har “going for it” som få andre trygge valutaer har nå.

3 Likes

Ja det er vel Arbeiderpartiets skyld alt sammen ifølge intelligentsiaen på disse makrotrådene.

Hvis konkurranseevnen er så lav, hvorfor er EUs handelsoverskudd så stort?

Denne talen er kulepunkter fra misnøye-partier på ytre høyre og delvis ytre venstre fløy som går rett hjem hos folk som føler seg mislykket til tross for at de bor i den rikeste delen av verden.

11 Likes

Trump sier mye rart, men akkurat dette 100 % spot on. Stakkars europeiske ledere som blir «fornærmet» av å høre det.

13 Likes

Hvordan ser det ut hvis man fjerner olje og gass?

2 Likes

Da ville hele verden ha sett helt annerledes ut, ikke bare Norge Qatar og USA.

Du har endel land med olje på den lista: Qatar, UAE, Bahrain. Lengre nede på lista.

Også interessant for Norge sin del er at pengene vi bruker utenom fastlandsinntekter nå kommer fra avkastningen til oljefondet. Ikke oljen. Skatteinntektene fra oljen går inn i oljefondet.

Jeg synes dette er et veldig godt poeng. Det er veldig mye klaging på Norge, samtidig som jeg ikke ser noen som helst grunn til å flytte til andre land. Bare å dra til USA, land of the free, hvis man vil bo i et land mer styrt av markedskreftene f.eks.

Skattene i skatteparadis vil nødvendigvis være lavere, men det er ikke fordi produktiviteten er høy, snarere fordi kapital kan “flykte” pga en globalisert økonomi. Hvordan hadde det gått i disse landene hvis alle kjørte skattene sine i null? Neppe veldig bra.

4 Likes

Hvis du hadde startet opp en vellykket business ville du ha sett en grunn til å flytte for å redde businessen.
Jeg kan med beste vilje ikke se at det er lurt å bytte ut «Røkke» med NAVere.

6 Likes

Sitter med aksjer i Nekkar og Reach Subsea. Vellykkede norske bedrifter uten noe behov for å flykte landet. Begge selskapene har fått god hjelp fra staten/EU når det kommer til å drive R&D.

2 Likes

Jo, det er en aldeles glimrende grunn: særnorsk formueskatt. Å stikke hodet i sanden for at skattegrunnlaget og skapende mennesker rømmer landet i tusenvis (av milliarder kroner) er en øvelse som er like deler uforståelig som provoserende.

9 Likes

Hovedproblemet i samfunnet nå, som får mange til å bli misfornøyde er og blir sosiale medier. Alle bortsett fra menn på 30-50 er dypt inne i sosiale medier og påvirkes til å sammenlikne alt de er og har med andres glansbilder av seg selv. På toppen kommer influenser(falsk-venn-komplekset) hvor personer oppfører seg som vennen til et kamera og tusenvis, noen ganger millioner sitter på andre siden og føler seg som vennen til influenceren. Er så mange kjipe dynamikker som kommer av det. Det er samfunnets største problem, og forklarer veeeeldig mye av klagingen vi har i samfunnet vårt.

Pnkt 2. er internett i seg selv, nå får borgerne mer direkte informasjon om hva som skjer, det som er urettferdig osv. Før visste man ikke om det. Noen opplever det å vite mer som at mer skjer, som i de fleste tilfeller er helt feil. Man har som oftest bare fått mer informasjon, og i mange tilfeller er også informasjonen feil eller delvis feil/vinklet. Sosiale medier fungerer basert på logaritmer skapt for å skape maksimal avhengighet og maksimal stimuli, innlegg som river i instinktene til flest mulig er de som kommer fram. Kjedelige faktainlegg som er sanne vil aldri under noen omstendighet ta av i sosiale medier. Det gir da ingen incentiv til å snakke sant heller, så totalen blir at alle lyver mer eller mindre for å tilpasse virkeligheten til algoritmene. Det gir en feilinformert befolkning, med grupperinger av ekkokamre hvor det skjer helt naturlig radikalisering pga. måten systemet er laget.

Hva har dette å si for totalen? Man må se på hva som faktisk skjer, ikke meninger om det for å forstå makro-bildet. Meninger fra andre vil så og si alltid være feil, fordi de må være feil for å nå fram på sosiale medier, og de blir sjeldent publisert i media uten å først ha litt tracktion på sosiale medier. Og nesten alle har meninger fra andre, ikke fra egen research. Og kan nevne at over 90% strøk på makro-eksamen på BI da jeg gikk der. Sier litt om hvor vanskelig det er for folk å sette sammen de større bildene riktig, selv med hele pensum foran seg og grunnleggende øknomiforståelse. Det er helt og holdent bare seg selv man kan stole på når det kommer til makro og man må jobbe ekstremt presist, ærlig og underdannig for å komme til brukanes konklusjoner.

17 Likes

Ifølge Finansdepartementet tok utflytterne i 2022 og 2023 med seg 142 milliarder kroner i utsatt inntekt ut av landet.

Greia er vel heller den, at når du flytter ut av landet, så ble den utsatte skatten borte. Du kunne da betale skatten som valgfritt skatteparadis hadde i stedet. Dette skattehullet er nå tettet.

Og hvorfor ble det aktuelt? Jo fordi utbytteskatten har økt vesentlig:

kapitalgevinstskatten fra 31,64 prosent til nesten 38 prosent .

Merker jo det selv. Jeg har gevinster fra når firmaskatten var på 28% og utbytteskatten var 28%. Nå må jeg betale 38%-ish for å ta gevinst. Tenker det er flere enn meg som tenkte “fuck you” til de ekstra 10%-ene.

3 Likes