Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Kan også nevne at for de som ikke vil/gidder/kan sette seg dypt inn i makro, men fortsatt vil forstå/vite, så har ChatGPT vært ganske god i å filtrere og sammenstille svar på makro-spørsmål hittil. Har man ikke tro på egen evne er spørsmål dit ikke så dumt som alternativ nr. 2. Milevis bedre enn å hente forståelse fra sosiale medier, men man kommer til samme problem med ChatGPT, at det er vanskelig å feilsjekke informasjonen når man ikke har bygget den opp selv. Men det jeg har sjekket har det ofte vært veldig gode svar. Det kule er også at den ser mye bredere enn jeg har tid til, så man kan få vite om ting man ikke visste om også. :slight_smile:

Spør åpne spørsmål som, hvor finner man raskest økonomisk vekst i verden? Er det noen nye produksjonssektorer som vokser raskt i verden?

Veldig tidsbesparende, men man skal være god for å ta den i bullshit, men også god for å gjøre en bedre jobb selv. Det er bare når jeg kan noe veldig godt at jeg klarer å se hva som er tull/litt feil og ikke.

Fint innlegg som berører mye av tidsånden. Nå føles en youtube-video uendelig lang. Passer i grunnen veldig godt i makrotråden da makro i dag er en teppebombing av støy som henvender seg til “system 1” i hjernen. Folk blir oppslukt av amerikansk politikk men vet knapt nok hvem som er statsminister i Sverige, da disse er nødt til å snakke sosiale medier og reklame-språket for å vinne oppmerksomheten i oppmerksomhetsøkonomien. De beste investorene ( i mine øyne) legger liten vekt på slik makrostøy og prøver heller å lete seg fram til de beste selskapene i bransjer med ok fremtidsutsikter ( ja, et element av “makro”). Det får man best ved å logge seg av internett, lese rapporter og bøker, men jeg merker fort hvor vanskelig det er blitt, lovet meg selv at jeg skulle bruke minimalt tid på internettdiskusjoner i 2026, men går på smell etter smell…

12 Likes

Setter pris på at du går på en smell der @Ravioli, du har interessante og gode innlegg.

Jeg er jo tildels uenig med @h3nk1 angående skatter (ikke nødvendigvis helt uenig selv om det kanskje framstår sånn). Det jeg synes er interessant er kommentaren hans rundt Trump og markedsuro. Husker han sa tilbake i april 2025 at han brukte uroen til å laste opp i aksjer. Husker ikke helt ordrett hva han sa, men i noe retningen av at det var støy i forbindelse med forhandlinger.

Det er vanskelig å skille støy fra faktiske signaler.

2 Likes

Så har vi også digital prostitusjon, som har tatt helt av. Du ser en stor andel av jentene som deltar på reality tv i Norge drive med det som hovedinntektskilde eller en stor bi-inntekt. I USA er det helt ekstremt, hvor så og si alle voksne menn har en Onlyfans konto om man regner direkte, men det er selvsagt ikke helt sånn, men at det er insane stort er ikke tull. Hva gjør det med folket at en stor andel av jenter vokser opp med å drive som prostituerte på nett og en enda større del av menn vokser opp og er voksne som brukere av digital prostitusjon? Det aner jeg ikke, den som lever får se, men at det fører til et bedre samfunn tror jeg ikke.

Kan rette opp litt, bare rundt 4-5% er betalende brukere, så kutt tallet med 95% for mer nøyaktighet. :slight_smile:

6 Likes

Det jeg vel har sagt/skrevet mange ganger er at disse medieskapte panikkene vedr. Trump alltid fisler ut. Det er de samme «ekspertene», det er den samme vinklingen, den samme overdrivelsen, og det er den samme hypen som våre ubrukelige ledere kaster seg på for å fremstå som relevante. Slik var det i perioden 2016-20, og slik er det nå. En av flere grunner til at man med hell kan/bør slutte med å konsumere legacy medier, i alle fall se rett forbi samtlige overskrifter hvis man må innom for å sjekke været, stillingen på Aspmyra eller hvem som vant valget.

4 Likes

Si det til Maduro, da føler han seg nok litt bedre :sweat_smile:

Forskjellen fra 2016-2020 og nå var at Trump ikke var så aktiv utenriks som nå i faktiske hendelser. Men helt enig i at hysteriet er hovedsakelig støy og bør oversees. Faktaopplysningene om hva som har skjedd og hva det vil føre til er relevant om man selv investerer eller jobber i sektorer som er utsatt for det han finner på, men ellers ikke.

1 Like

En årsak til fremveksten av «høyreekstreme» er nettopp politikken for mindre forskjeller som skaper større forskjeller og skader tilliten vi har til hverandre.

Å bytte ut Røkke med en «somalier» koster milliardbeløp i tillegg til at det ØKER forskjellene og minker tilliten vi har til hverandre.

Heldigvis skjønner stadig flere politikere og velgere dette nå, ser det ut til.

3 Likes

Legacy medier for å følge makro har aldri fungert. Vil si det gjelder de fleste “nye” medier også. Det er en ekstremt høy støy/signal ratio.

Ja, det er en jungel. Tillit tar tid å bygge opp, og kun slik kan man gradvis senke guarden for kilde X som har bevist (og må fortsette å bevise) sin integritet. Nøkkelen er alltid transparens, og eventuelt anerkjennelse av ideologisk fundament/slagside. Da er det helt uproblematisk å konsumere fra noen man er uenig med angående ABC, men enig i om XYZ. Eksempler for min del er Jimmy Dore langt til venstre, og Tucker Carlson et godt stykke høyre. Verdt å merke seg at disse to opptrer som gjester på sine respektive flater og kan være uenige, uten at det er problematisk. Noe slikt er ikke mulig i legacy.

3 Likes

Problemet er at man behandler økonomi som om det er naturlover der A gir B. Og at økonomiske modeller er fasit, og utvalgte eksperter som får taletid i legacy media forklare ting som de er Sir Isaac Newton som forklarer tyngdekraften.

2 Likes

Som vi egentlig heller ikke skjønner særlig mye av :sweat_smile:

2 Likes

Sant nok, ingen forstår tyngdekraften, men modellene som beskriver den er formålstjenlige, de økonomiske modellene er ofte bare formålstjenlige for de som promoterer dem.

1 Like

9 Likes

image

4 Likes

Modellene ja, reglene de er bygget på beskriver ofte årsak virkning veldig godt for et fenomen, men den ekte økonomien har tusenvis av påvirkninger som modellene ikke tar høyde for og derfor blir det så ofte feil. De kan si “dette gjør ting dyrere” og det er sant, men så har kanskje noen innsatsfaktorer blitt billigere samtidig, så ser man 0 endring på pris. Da er ikke det første feil, det er bare ufullstendig for å beskrive økonomien i den virkelige verden. Jo større man biter over, jo flere ting påvirker.

Forstår man forskjellen, så er de verdt en del for alle som prøver å forutsi noe om økonomien, men å dele det ut som fakta til befolkningen er like uansvarlig som å snakke om statistikk til befolkningen.

2 Likes
1 Like

Er det en lege/psykiater blant oss her inne?
For meg virker denne «fjerndiagnosen» om Trump ganske seriøs, og hvis den er riktig kan det ha stor innvirkning på børsene fremover. (Selv om fjerdiagnoser kanskje ikke kan være seriøse, og han vil ha mange klikk)
Her sitter en lege som jobber med pasienter som Trump og sier at han har 2-4 mnd igjen, og at han gjør hva som helst («starter WW3» - sies i filmen) for å unngå at Epstein filene eksponeres.
Hypotesen er at Trump kommer til å bli mer sprø, mer desperat den korte tiden han har igjen.
Deretter J.D.Vance. Han er ikke mindre MAGA enn Trump

8 Likes

Morsomt at du fant akkurat den der.

Jeg spurte Google AI for noen dager siden om ikke også republikanerne har innsett at Trump har mistet det mentalt, da kom det klippet der opp :laughing:

4 Likes

https://www.youtube.com/shorts/nMUsZaGK2tg

Se dette lille klippet her, fra 1990.

Lyver så det renner av ham, her også.

Men han er jo rent språklig koherent i en helt annen grad enn han er i dag.

Trump kommer bare til å bli mer sprø, ja. Men blir han mer desperat etter hvert som hjernen bare sier stopp? Mulig. Men det kan egentlig slå alle veier. Kan også være at han bare blir enda mer inkoherent og inkonsekvent enn han er i skrivende stund, hva skal man si? Desperasjon krever jo en viss kogntiv tilstederværelse :-/ IDK, kanskje starter Trump WW3, men det vil i så fall være “by accident” mer enn noe annet, gitt at konsekvensutredninga inni hodet hans allerede har gått totalt i stå. Et (mer og mer) sannsynlig scenario er at Kina ser sitt snitt til å prøve seg på Taiwan i alt kaoset som kommer til å herske i USA fremover. Og hvem vet hva DJT kan finne på da?

Slik det går nå begynner det å bli vanskelig å se for seg at Trump sitter ut perioden.

Får litt sommeren 1914 vibber nå. Så sikkert greit å ikke være sykt risikoeksponert.

5 Likes

Det er nøyaktig samme fyr som 2016-20, og han vil sitte ut perioden. Så fremt ikke han blir skutt for andre gang, da.

3 Likes